Lomeus Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Hei, og på forhånd takk Begynner nå å bli 6 år siden sist jeg satt sammen en stasjonær, men ettersom jeg skal bo hjemme et par måneder så tenkte jeg det hadde vært kjekt med en ny en. Det har seg sånn at min mor godt kunne tenkt seg en kontor pc som jeg kunne bruke når jeg var hjemme, trenger da alt ettersom alle mine ting befinner seg på motsatt side av landet. Har ikke satt sammen en PC, siden jeg var 16 år, men vurderer å prøve meg på nytt for å spare noen kroner. Budsjettet ligger på omkring 6000, men kan vell få pressa henne litt opp. Pc'en skal primært være til oppgaveskriving, mail, nedlasting og generell nettsurfing. Men spilling av spill som diablo 3, HoN etc kommer nok også til å skje. Så alt i alt: En OK PC, som fungerer fint til daglige gjøremål, men som også kan drive enkle spill. Ønsker også at den skal være nokså stille!! Problemet er da å få satt sammen en billig, men OK PC til budsjettet, eller eventuelt kjøpe en ferdig? Noen tanker til deler fra f.eks: Komplett? Her er delene jeg har satt sammen: http://www.komplett....FE-13BFBCD3212A OK? MvH: Bjarte Lenke til kommentar
userman Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Siden PCen skal brukes til noe spilling, ville jeg brukt noen korner til på skjermkortet. Kanskje gått for en 650 eller noe lignende. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) 1: Det er Gbit nettverk på HK 2: Intel 330/520 eller Samsung 830 er bedre SSDer 3: Jeg ville endret GPU til 7850 Endret 18. november 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Ok, det er kanskje ikke dumt å legge inn et par ekstra kroner der. Kortet bråker vell ikke mye? Står forresten på hovedkortet at det er PCI 3.0, mens på skjermkortet er det PCI 2.1. Disse er vell da ikke kompatible? Takk; Marius! Så da trengs det ikke nettverkskort =) Og Intel 330 var jo 50 kr billigere i tillegg! 7850 var noe dyrt, så må nok ta en vurdering der. Huske at dette bare blir "hjemme" pc'en, har min gamle stående ved studiestedet. Så blir vell kanskje brukt 3 måneder i året av meg, mens mor vil ha den for skriving og printing etc. Endret 18. november 2012 av Lomeus Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Jo, de er kompatible Kortet bråker ikke så lenge du skaffer deg en 3. Partskjøler, feks: Asus DCII, Sapphire Dual-X eller Vapor-X eller MSI Twin Frozr II Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Tenker muligens på å kjøpe en av disse skjermkortene istedenfor : http://www.komplett....0711&sku=749445 Desverre nødt til å tenke på budsjettet :S Spørsmålet er jo om jeg må kjøpe meg en genuine windows og office, har ikke brenner her. Hadde vært rart med noe lovlig for engangs skyld Selv om det er helt latterlig, W8 koster 900 og Office koster 1000kr (!!) Endret 18. november 2012 av Lomeus Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 W8 oppgradering koster under 500,- 300,- mer http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753513 Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Må man ikke ha W7 for å oppgradere til W8 da ? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Bare å innstalere W7 uten kode, for så å oppgrader via veiviser Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Takk igjen for svar =) Men sånn alt i alt, er det en grei setup? Veldig interessert i å høre om folk har vært borti deler, og veit om de er dårlige eller bråker mye? (f.eks: CPU, PSU?) tenker fortsatt på hvilke skjermkort jeg skal bestille, men dette finner jeg da ut av i morgen før jeg bestiller hele pakka =) Endret 18. november 2012 av Lomeus Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Du er klar over at hovedkortet du har valgt er mini-ITX størrelse? Jeg ser ikke noe grunn til å kjøpe et slikt hvis du ikke har spesielt bruk for det. Det har begrenset med plass og dårligere oppgraderings-muligheter enn et med vanlig størrelse. Er heller ikke sikker på om kabinettet du har valgt støtter slike mini kort. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Ok, leiter etter et nytt rimlig HK da, noen anbefalinger? Hvordan er det med trådløst nettverkskort integrert, husker at jeg kjøpte et eksternt nettverkskort for å få tatt i bruk trådløst nett. Anbefalinger der ? Hva med: http://www.komplett....spx?sku=763489 ? Tenker også på SSD disken, trur egentlig det hadde holdt mye med bare en SSD til OS, og den barracuda disken til alt annet. Har oppgradert GPU til en noe kraftigere, ettersom det er lite spilling så velger jeg MSI 650 trur jeg. Endret 19. november 2012 av Lomeus Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Asus -v-lx 7850 koster 3-400,- unn deg det Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Mener du: http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=763489&sku=761487 når du skriver Asus -V-Lx? Virker som du har peiling Marius: Vis du hadde hatt et budjsett på 6000 - 6250 :S Hva hadde du valgt? Må huske at det er ikke veldig krevende spill som skal spilles, Diablo 3 og muligens A. Creed 3 er vell det som krever mest en så lenge Er ikke jeg som primært skal bruke den eller betale, er derfor jeg ikke er villig til å sette sammen en bra pc. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hmmm. tenkte litt feil men dette så bra ut http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749933 Jeg hadde faktisk valgt mye av det samme som du har valgt Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Tusen takk for svar =) For å være helt ærlig ser jeg ikke noe annet en minimale koblingsmuligheter som er anderledes på disse to korta: http://www.komplett....3489&sku=749933 Da ser handlelista slik ut, med det kortet Marius linka til, 250 kr mindre med MSI kortet. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx Forresten i denne prisklassen, hva er forskjellen på AMD og Intel? Virker som man kunne spart noen kroner å gått for AMD, men jeg har alltid hatt intel så er ikke så sikker. og Forslag til å få trådløst nett? nettverkskort eller bare USB ting? Endret 19. november 2012 av Lomeus Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Intel yter generelt bedre enn AMD, og det Hovedkortet har Fan Expert, som lar deg endre hastigheten på viftene i AI Suite. Det har også Lucid Virtu MVP, som lar deg kombinere Innebygd og grafikk, og separat GPU Grafikk Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Kan eventuelt spare noen kroner med AMD ja, A8 5600K/A10 5800K vil nok eventuelt fungere meget fint i det området + at de kommer med en meget kapabel integrert GPU. Og til trådløs nett ville jeg anbefalt en USB dongle. EDIT: Lagde to lister til deg her, en med AMD oppsett og en med Intel. Begge skal yte ca likt I spill. AMD: Intel: Endret 19. november 2012 av CastleLord Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Tusen takk castle lord =) Må ta en bedre titt på de før jeg bestiller seinere, regner med å hente alt på onsdag, pleier bare å bruke 1 dag når man henter direkte. Ser forresten ikke noe RAM i de pakkene: Oppgraderte rammen til en 4gb brikke, 1600MHz istedenfor 2x2gb 1333Mhz Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Oi sann, gikk vist litt fort I svingene der ja... Listene er fra Dustinhome.no og frakt er 99kr for hele forsendelsen. Må dog nevne at hvis du går for AMD lista så bør du velge denne RAM'en eller en annen RAM på 1866Mhz. Det integrerte grafikkortet i A10 APU'n får en ganske bra ytelsesforbedring med raskere RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå