Gå til innhold

Bærbar spill-pc til under 10 000 kr.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg en Asus G74S til gaming. Er utrolig fornøyd med den. Kjølingen i disse er super og den bråker lite generelt. Noen i klassen min bruker multicom sin støvsuger. De bråker noe helt forferdelig. Dersom jeg hadde hatt en multicom laptop og ikke hatt på headset ville jeg blitt gal.

f.eks G75VW er et fint alternativ dersom du skal ha en under 10k. men kjøp en SSD som du setter inn. de har 2 harddisk plasser.

G75 har ikke inntak til viftene under laptopen, så det går fint å sitte med den på fanget, og det er veldig enkelt å rense viftene.

For å si det enkelt: Multicom = ytelse for pengene, men veldig bråkete. Asus = litt dyrere, men veldig bra kjøling og lite støy.

Lenke til kommentar

Dagoth, hvorfor går du ikke for multicom sin?

Leste litt reviews om den. Var visst ikke verdens beste byggekvalitet, billig materiale og ikke så veldig komfortabel å bruke. Det er forståelig når den er såpass "bang for the buck" ellers. Om jeg husker rett var ikke skjermen all verdens heller. Men også fordi jeg føler at Asus er et merke man kan stole på og fordi jeg likte designet på den modellen spesielt godt samtidig som den er kraftig nok for meg.

Også det som lolz2k sier, at Asusen bråker lite pluss at jeg tror kjølingen fungerer relativt bra (husker ikke hvordan kjølingen var på multicomen)

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli for mye i tvil på Multicom.

Ikke har jeg hørt noe særlig positivt,

PCene er billig bygget --> dårlig kvalitet

PCene har dårlig kjøling --> bråker mye

Ukomfortabel i bruk.

Hvis jeg skulle gått for en annen PC hvilken ville da vært det beste valget?

Jeg har sett litt på disse

http://www.dustinhom...tm_content=1007 Det som er minus med denne er at den "kun" har 8 GB RAM. Er dette egentlig nok ?

I tillegg synes jeg det er litt rart at tastaturet er delt opp som et vanlig tastatur. Vil ikke tastaturet føles ganske lite når ca. 1/4 går med til nummertaster på siden?

EDIT1: Hva er forskjellen på den over og denne her? http://www.komplett....0D71DBD87#extra

EDIT2: Er det en litt bedre HDD på Dustins?

Noen andre alternativer?

Endret av xdatax
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli for mye i tvil på Multicom.

Ikke har jeg hørt noe særlig positivt,

PCene er billig bygget --> dårlig kvalitet

PCene har dårlig kjøling --> bråker mye

Ukomfortabel i bruk.

Hvis jeg skulle gått for en annen PC hvilken ville da vært det beste valget?

Jeg har sett litt på disse

http://www.dustinhom...tm_content=1007 Det som er minus med denne er at den "kun" har 8 GB RAM. Er dette egentlig nok ?

I tillegg synes jeg det er litt rart at tastaturet er delt opp som et vanlig tastatur. Vil ikke tastaturet føles ganske lite når ca. 1/4 går med til nummertaster på siden?

EDIT1: Hva er forskjellen på den over og denne her? http://www.komplett....0D71DBD87#extra

EDIT2: Er det en litt bedre HDD på Dustins?

Noen andre alternativer?

Hva har du hørt, og hvor? Du må ta med i betraktning hvem det er du "har hørt" fra, og evt. hvilket motiv som ligger bak utsagnene.

Punkt 1: Multicom's Xishan/Kunshan laptoper er ikke dårlig byggekvalitet, de ligger i klassen "helt ok", sammen med.f.eks. Asus' gaming laptoper.

Punkt 2: De bråker ikke unormalt mye. De bråker akkurat så mye som gaming laptoper flest gjør, når de er under høy belastning. Ingen laptoper som har såpass ytelse er stille, akkurat - men det stemmer at Asus' G-serie er blandt dem i denne klassen som er mest stillegående .... men stille, det er de ikke, når det spilles på dem, eller de blir brukt til andre ting som gir høy belastning. Under lav belastning er de ikke bråkete. Men uansett - skal du ha gaming laptop, så er det bare å venne seg til at viftene høres.

Ikke har de dårlig kjøling heller - tvert i mot - de har meget god kjøling. Produsenten bak Multicom's laptoper (Clevo) er eksperter på dette med å kjøle ned høyt ytende laptoper. Det er veldig sjelden man hører om en Clevo-maskin som slår seg av eller klokker seg ned pga overoppheting. Dette er mye vanligere hos merker som ikke er eksperter på bærbare beregnet for spilling.

Punkt 3: Ukomfortabel i bruk? Hva menes med det? Legger du vekt på hva 1 bruker sier om det å ha laptopen i sofaen/senga? Slike høyt ytende laptoper bør aldri settes på et mykt underlag som en sofa, eller en dyne - uansett merke eller modell. De har behov for god tilgang til kald luft, og bør stå på et hardt underlag under bruk, for å sikre dette - eventuellt kan man bruke en plate av noe slag å ha dem på. Ikke la dem ligge på en dyne, sofa, på lårene o.l. slik at det er fare for at luftinntakene på undersiden av maskinen kan blokkeres. dette gjelder uansett om det er en Asus, en Multicom, eller et annet merke. Dette er ikke den type laptoper som man bare kan bruke hvor man vil, eller settes hvor man vil. Vil man ha det, må man se etter maskiner som ikke er så kresne på god kjøling - dvs. maskiner som ikke er særlig egnet til spilling.

Til slutt: Hvis du vil ha en maskin som skal spilles på, så gå for Multicom eller Asus G-serie. Men med tanke på prisen akkurat nå, så er det vanskelig å komme bort fra Multicom som et soleklart førstevalg. De er ikke dårligere enn Asus, skjermen er blant de aller beste man kan få av "normale" TN-paneler i bærbare, uansett hva en annen her "har hørt" ... og i tillegg er det en del fordeler som bl.a. null ferdiginstallert crapware, at de kan tilpasses (hardware) av brukeren selv, at man slipper å betale for medfølgende operasjonssystem hvis man har fra før ... man har valget.

Velger du SSD så får du en generellt raskere maskin, men ikke spesiellt raskere under spilling. Ja, du kan bruke SSD'en til lagring - men poenget med SSD'er er at man har OS og programmer på den. Får man for lite lagringsplass til overs, så er det bedre å bruke en billigere vanlig harddisk "attåt" til slikt. Til lagring har du ikke mye bruk for farten en SSD gir.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal sende dem en mail, men de svarer vel ikke i helgen?

...

Kan dere ikke bli enige? :p Er så utrolig vanskelig å bestemme seg når noen er positive og andre er negative. Dere kommer jo med stikk motsatte svar!

thomit, har du erfaring med en slik data selv? Hvor har du fått all den postive infoen fra?

Er ikke lett å vite om man skal stole på de som er positive eller negative!

Lenke til kommentar

Hvem skal jeg bli enig med?

Jeg har en Multicom (Clevo) selv, ja. 3 år gammel, og en helt annen modell. Info, positiv eller negativ, har jeg i tillegg fra å følge ganske godt med, lese tester og foruminnlegg, både her (norske) og utenlandske. Jeg har dessuten ca. 20 års erfaring i å handle og bruke datamaskiner og -utstyr :xmas:

De siste årene har jeg mest konsentrert meg om å holde meg "up-to-date" på området høyt ytende laptoper. Apropos det; blant likesinnede er ikke Multicom-maskinene noe ukjent og merkelig; produsenten bak (Clevo), er meget godt kjent blant de som holder seg orientert og oppdatert i denne nisjen av markedet.

Ellers: Hadde du startet en tilsvarende tråd bare for ... tja, 5-6 måneder siden, ville jeg ha anbefalt deg Asus G-serie som et soleklart førstevalg. I hvert fall dersom vi holder oss til maskiner med GTX 660M skjermkortet. På den tiden var det nemlig Asus som hadde det beste forholdet mellom pris, kvalitet og ytelse, på disse maskinene.

I dag er det snudd.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvem skal jeg bli enig med?

Jeg har en Multicom (Clevo) selv, ja. 3 år gammel, og en helt annen modell. Info, positiv eller negativ, har jeg i tillegg fra å følge ganske godt med, lese tester og foruminnlegg, både her (norske) og utenlandske. Jeg har dessuten ca. 20 års erfaring i å handle og bruke datamaskiner og -utstyr :xmas:

De siste årene har jeg mest konsentrert meg om å holde meg "up-to-date" på området høyt ytende laptoper. Apropos det; blant likesinnede er ikke Multicom-maskinene noe ukjent og merkelig; produsenten bak (Clevo), er meget godt kjent blant de som holder seg orientert og oppdatert i denne nisjen av markedet.

Bli enig med de som ikke er positive, så klart :p

Hvordan mener du den multicom m/SSD PCen er sammenlignet med den fra CDON?

Lenke til kommentar

Bli enig med de som ikke er positive, så klart :p

Hvordan mener du den multicom m/SSD PCen er sammenlignet med den fra CDON?

Mener du den MSI'en? For dyr. GTX 670M-kortet er ikke særlig merkbart bedre enn GTX 660M. Dessuten er det en generasjon eldre. Skal du ha ytelse merkbart bedre enn GTX 660M, så bør du opp i GTX 680M. Og da snakker vi en helt annen pris. Dessuten har ikke MSI en spesiellt bra historie når det gjelder hverken byggekvalitet/kvalitetsfølelse, eller det med å ta seg av varme, kjøling osv. Jeg skal ikke uttale meg for sterkt om akkurat denne MSI'en, men jeg har grunnet personlig erfaring en viss skepsis til MSI's laptoper. Dessuten synes jeg at designet på MSI'er ofte er alt for glorete og fjortis, etter min smak.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Mener du den MSI'en? For dyr. GTX 670M-kortet er ikke særlig merkbart bedre enn GTX 660M. Dessuten er det en generasjon eldre. Skal du ha ytelse merkbart bedre enn GTX 660M, så bør du opp i GTX 680M. Og da snakker vi en helt annen pris. Dessuten har ikke MSI en spesiellt bra historie når det gjelder hverken byggekvalitet/kvalitetsfølelse, eller det med å ta seg av varme, kjøling osv. Jeg skal ikke uttale meg for sterkt om akkurat denne MSI'en, men jeg har grunnet personlig erfaring en viss skepsis til MSI's laptoper. Dessuten synes jeg at designet på MSI'er ofte er alt for glorete og fjortis, etter min smak.

Hva kan du si om multicom? Er de en bedrift å stole på eller ei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...