Gå til innhold

Trenger hjelp med Excel

KidNorway

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å lage en enkel timeliste her.

Vi jobber 12 timersskift, normalt fra 07:00 - 19:00 eller 19:00 - 07:00 (nattskift). Men det kan også bli overtid, altså før eller etter skiftet hvis dere skjønner (eks: 17:00 - 07:00 = 2 timer overtid).

Dette takler min excel og mine formler nå. Så langt så bra :)

Men det hender at noen fører timene sine fra 19:00 - 00:00 og fra 00:00 - 07:00. Det jeg ikke får til da er at excel skal føre overtidstimene hvis de da jobber overtid, men fører timelisten som vist over. Altså fram til 00:00 eller 12:00!? Hvordan fikser jeg dette?

Trenger også hjelp til å fjerne de ####### tegnene som vises når jeg ønsker at en celle som skal inneholde tid å dato, isteden skal være blank.

Har forøvrig Excel 2003 norsk versjon. Prøvde å laste opp Excel dokumentet her men hadde ikke tillatelse til det. Så hvis noen vil hjelpe så kan jeg sende fila på mail så dere letter forstår hva jeg mener!

Mvh Espen

Endret av KidNorway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger også hjelp til å fjerne de ####### tegnene som vises når jeg ønsker at en celle som skal inneholde tid å dato, isteden skal være blank.
Dette vises når cella ikke er bred nok til at hele teksten vises. Da må du enten øke kolonnebredda eller slå sammen med cella til høyre for å få nok plass.
Lenke til kommentar

Dette vises når cella ikke er bred nok til at hele teksten vises. Da må du enten øke kolonnebredda eller slå sammen med cella til høyre for å få nok plass.

Det som er saken med de #### er at jeg har flere celler som summerer til en celle til slutt, men en eller flere celler kan stå tomme til tider å da blir det visende ##### i den cella som det summeres i til slutt. Er snakk om dato og klokkeslett her. Så tror de #### kommer av at noen celler står tomme!

Kan jeg gjøre noe med det, da jeg helst vil ha de cellene tomme? Innstillinger etc?

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg har en arrival date og arrival time celle samt en departure date og departure time. Så har jeg en celle som jeg kaller time of. Formelen jeg har brukt for hvor mange dager vi må avspassere (time of) etter endt jobb er slik: =SUMMER((E7-B7+E8-B8))/3 Vi avspaserer da altså en tredjedel av den tiden vi har jobbet.

Når folk kommer ut på jobb så fyller de inn tid og dato i arrival cellene og da bli departure cellene stående tomme til den dagen de reiser hjem (for de vet ikke når de skal hjem og kan derfor ikke fylle de inn), og da får jeg disse ##### i Time of cellen.

Går det å løse dette?

Prøvde med formelen til Concombre men uten hell!

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg forstår. Hvis du har arrival date i B7, arrival time i B8, departure date i E7 og departure time i E8, kan du prøve en av disse to formlene (for norsk Excel):

=HVIS(E7=0;"-";SUMMER((E7-B7+E8-B8)/3))

Hvis E7 er tom, blir resultatet "-".

=HVIS(E7=0;(NÅ()-(B7+B8))/3;SUMMER((E7-B7+E8-B8)/3))

Hvis E7 er tom, viser den hvor mange timer som har gått hittil.

Pass på formatet i resultatcellen - hvis det blir mer enn 24 timer, vises bare det overskytende når man bruker standardformatet. Jeg har skrevet litt om det her: http://exceliseasy.w...hours-in-excel/ (i norsk Excel skal det være [t]:mm)

Endret av Concombre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...