uracoin Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Hei. Har hatt en HP laptop inn til reprasjon for samme feil for 3 gang nå, og spesifiserte ved sist innlevering at jeg ønsket å heve kjøpet. Nå har jeg fått melding om at maskiken er repparert. Feilen skulle vel egentlig bare dokumenteres i denne runde. Maskinen (hdx 18) ble kjøpt sommer 2010 til 9200 kroner på elkjøp, og ble levert inn sommer 2012 for første gang. Feilen er ganske vanlig for denne modellen. Touch panelet over tastaturet skrur av/ på wifi ved bruk av volum tastene. Nå tenker jeg å stille sterkt ved neste oppmøte, da jeg i utgangspunktet provoserte frem feilen gjenntatte ganger for support før jeg leverte inn maskinen sisst. Hvor mye penger har jeg krav på å få reffundert? Hvis de nå nekter refundering/peker meg videre ril hp, hvilke lover og regler skal jeg vise til? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Det høres egentlig ut som du har en ganske god sak her. Jeg ville nå tatt turen tilbake med maskinen og bedt om å få heve kjøpet. De har muligheten til å trekke bruksfradag, men husker ikke helt regnestykket, og har heller aldri vært borti at elkjøp/lefdal bruker det. Siden de nå har brukt alle sine forsøk på å reparere maskinen stiller du sterkt, og du burde ærlig talt ikke møte mye motstand i en slik sak. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Først og fremst: Kan du bevise at du ba om heving da du leverte den inn tredje gang? Hvis ikke er dette litt mer problematisk. Hva angår penger igjen: Jeg antar at du kjøpte den 01. 07. 2010, siden du skriver sommeren 2010. Du har dermed hatt den i rett i overkant av 26 måneder. Fra dette skal du trekke fra all den tiden som butikken har hatt den til reparasjon eller lignende, så vi sier 25 måneder. Vi antar at levetiden er ca. 5 år (det kommer nok elkjøp til å gjøre også), altså 60 måneder. Bruksfradraget blir dermed på (25/60)*9200=3833 kroner. Du kan til gjengjeld kreve forsinkelsesrenter for tiden fra du kjøpte den til du får pengene igjen. Om vi antar du får pengene igjen i morgen så blir dette 1956 kroner. Du har dermed krav på å få tilbake 9200-3833+1956 = 7323 kroner. Endret 18. november 2012 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Isj, altså, dagens rentenivå. Tidligere tjente man jo nesten penger på -nyttefradrag forsinkelsesrente. Lenke til kommentar
uracoin Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har ingen dokumentasjon på at jeg ønsket å heve kjøp, men går ut i fra at de har dette hos elkjøp. Jeg var spesifikk på dette og nevnte forbrukerkjøpsloven og 3 gangs repp på samme feil når jeg leverte maskinen nå sisst. Fikk forklart at HP ordnet med alt det praktiske og at de bare videresendte til HP. Egentlig hadde jeg håpet å få heve kjøpet på stedet, da jeg kunne fremprovosere feilen. Er det mer jeg bør vite før jeg drar tilbake, eller stiller jeg sterkt nok nå? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Vær forberedt på at de vil sende den tilbae for en undrsøkelse denne gangen og, men værtydelig på at du ikke godtar noe annet enn heving. Hvis du ikke er red for å bli oppfattet som vanskelig, kan du uttrykkelig bed dem notere at du ønsker heving så fort feilen er konstatert. Avtal med dem at det er greit, og at de kun skal kionstatere feil før du får penger. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Tilbake for undersøkelse? Han har jo levert den inn for tredje gang. Problemet her er jo at de har reparert PCen, og da kommer de til å prøve seg uansett. Det gir jo ingen mening å sende den inn igjen, for nå er den jo reparert... 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Joda, men du vil (nesten) aldri oppleve at en butikk godtar reklamasjon før verkstedet har uttalt seg. Hva om han har tisset i tastaturet i mellomtiden. Bedre å ikke krangle på det, om man får godkjent reklamasjonen uten for mye tøbbel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Han har bare fått melding om at den er ferdig reparert. Slik eg forstår det så har han ikke hentet maskinen enda. Så dersom butikken/selger fortsatt har maskinen hos seg, men nå i reparert tilstand, så virker det noe fånyttes å sende den til ett verksted for å få bekreftet feilbeskrivelsen... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Så vidt jeg skjønner førstepost så har han ikke fått PCen tilbake enda, men skal hente PCen om ikke så lenge. Om han nekter å hente ut PCen da, men vil ha pengene tilbake, gir det jo ingen mening at de skal sende den inn igjen. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Aha, beklager. Da hadde jeg glemt situasjonen siden jeg leste førsteposten første gang. Da ille jeg ringt verkstedet/butikken og hørt om filen var konstatert, og så tatt kontakt med butikken. Ingen grunn til å vente ti PC-en er fikset, da er de sikkert bare vanskeligere å ha med å gjøre, og jo før man får pengene jo bedre. Lenke til kommentar
uracoin Skrevet 20. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2012 Da har vi gjennomgått en lang og treg prosess. Ved oppmøte hadde de reparert maskinen, og mente de hadde fler reprasjonsforsøk da de hadde forsøkt forskjellige løsninger ved rep(hdd bytte, formatering etc) jeg sto på mitt med henvisning til forbrukerkjøpslov og fikk gjennomslagskraft med det. Maskinen ble sendt til kreditering. I dag var vi tilbake etter en melding om at vi skulle møte opp, men da var ikke vår saksbehandler til stede. Så da må vi møte opp igjen i morgen. ved oppmøte i dag, fikk vi beskjed om at hele kjøps summen blir refundert i form av gavekort. Ergo gavekort på kr. 8990. Dette er jo i og for seg et ok utfall. Men jeg ønsker egentlig pengene tilbake. Har jeg nå krav på penger tilbake? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Ja, du har et ubetinget krav på penger. Cash. De kan ikke gjøre opp for seg med gavekort. 3 Lenke til kommentar
uracoin Skrevet 20. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2012 Nice! Kjapp respons og konkrete svar til enhver tid fra deg herr brun! Hadde bare support vert like behjelpelig over alt :-) dette finner man bevis på i paragraf 49 etter hva jeg kan se. Stemmer? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Stemmer Det kan dog hende de krever bruksfradrag da. I så fall må du se hva som et mest verd for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå