Gå til innhold

XBOX Live over Ice Bredbånd/kanalisering av hastighet til XBOX via router

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slik at jeg bor i kollektiv i Bergen sentrum og sliter mye med lag når jeg skal spille online, da i hovedsak CoD. Lurte på om noen hadde erfaring rundt spilling over mobilt bredbånd, for eksempel ICE?

Er admin på internettet, og har forstått det slik at om jeg skaffer en router med støtte for QoS og kobler denne opp mot ZyXeL P-2812HNU-F3 (Mulitmodem fra Telenor) så kan jeg kanalisere f.eks. 4mbit/0,4mbit til xboxen, så går resten ut til de andre enhetene. Noen som kan bekrefte dette eller har erfaring med det?

Setter stor pris på hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QoS er for å prioritere en type trafikk, og ikke for å dedikere båndbredde til en tjeneste.

Hva slags type linje har dere? Det er mulig at en ruter som har mulighet for "guaranteed bandwidth" løser problemet. Veit ikke hvor vanlig denne funksjonalteten er for hjemmeutstyr.

Har kjørt en tung firewall med denne funksjonaliteten på et LAN med en 100Mbit/s fiberlinje og 100 deltagere, og samtlige fikk spilt uten tegn til lagg med bruk av det.

ICE er forresten en veldig dårlig idé, og vil oppleves som mye dårligere enn det du har i dag.

Lenke til kommentar

Problemet med spill på mobilt bredbånd er at latency er mye høyere og ustabil. På en ADSL-linje har man typisk en latency stabilt på rundt 7-8ms til første hopp, mens på mobilt bredbånd har man gjerne noe som hopper alt mellom 60-150ms. Til strategispill og MMO-spill og lignende går det greit, men til FPS-spill som CoD blir det veldig dårlig.

Problemet med å bruke QoS er at du ikke har noe kontroll over pakkene ISPen sender til deg, bare de du sender tilbake til ISPen, og man er avhengig av at de kan sette opp QoS i sin ende for at det skal fungere som man ønsker, noe de ikke kommer til å gjøre.

Den eneste måten man kan få litt kontroll på det er å begrense nedlastningshastigheten til kanskje 60-70% av den virkelige nedlastningshastigheten på linjen, slik at man har en god margin som sørger for at det ikke blir kø på linjen før pakkene kommer frem til ruteren som kjører QoS og fordeler trafikken.

Du kan skaffe en ruter som kan kjøre DD-WRT, hvor du kan sette opp en slik begrensning, og gi prioritet til portene som CoD bruker, og det vil gi ok resultat, men på bekostning av en del av båndbredden.

Jeg kan også nevne at spill bruker langt ifra 4/0.4Mbit som du sikter til, spill bruker ikke mer enn rundt 0.1/0.1Mbit. Laggen oppstår når det er kø på linjen, slik at pakkene som sendes fra serveren må vente på å bli overført.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...