Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Henhold til lov av det å eie et håndvåpen

Kasp0me

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest igjennom det som er av poster her inne om det å kunne eie og kunne ha et håndvåpen i eget hus.

For å starte helt i fronten av alt så vil jeg starte med at jeg har begynt på pistolskyting i min lokale pistolklubb. Har også funnet ut at det er veldig gøy, men vil ha et eget våpen som jeg kan trene med, så har lest meg fram til at man skal ha vært medlem i 6 mnd (eller vært med på 10 øvelser da klubben kan bekrefte dette) samt ta sikkerhetskurs.

Har også spurt dem om kalibergrense innenfor norges grenser og de sa at det ikke var noen spesiell grense?? Som jeg har fått med meg er .44 grensa her til lands og noen av medlemmene mente at det hadde kommet nye lovverk innen dette i senere tid?

Og de har også sagt at sikkerhetskurset ikke er nødvendig lenger, noe jeg synes er utrolig rart og helst ville fått med meg uansett om det hadde vært nødvendig eller ei.

Kan noen som har peiling på våpenlov svare meg på dette konkret?

Mvh Xenom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Tillatelse til selvstendig og eget erverv av pistol til formålet konkurranseskyting krever, i tillegg til de generelle vilkårene for å erverve våpen, at man har seks måneders aktivt medlemskap i godkjent pistolklubb, jfr. våpenforskriften pgf 13 (1). Seksmånederskravet kan dispenseres fra, men praksis er svært restriktiv, og høy treningshyppighet vil trolig ikke føre til noen avkorting.

Hva som ligger i "aktivt medlemskap" er utdypet i Politidirektoratets rundskriv 2009/9 på side 24. Laveste aktivitetsnivå der direktoratet åpner for erverv av egne pistoler er "rekreasjonsskytteren", med minst fire oppmøter på organisert trening/stevne pr år.

Man kan kun erverve våpen som er godkjent til bruk for programmer innenfor det skytterforbund pistolklubben tilhører, jfr. pgf 13 (3).

Sikkerhetskurset er, såvidt meg bekjent, et krav fra skytterforbundene, ikke fra myndighetene.

2) Pistol/revolver med kaliber høyere enn .455 er ifølge nevnte rundskriv (2009/9) forbudt å erverve.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For å presisere, Fire oppmøter er nok for å erverve inntil 4 våpen innen forbundet, hvor de ikke har samme bruksomr. når du har blitt en aktiv skytter.

MEN 4 oppmøter er IKKE nok i 6mnd-perioden for å å kjøpt den første pistolen.

Etablert forvaltningspraksis (og har også lest det i ett av de MAANGE rundskriv som POD elsker), er at du må møte opp 2-3 ganger i mnd de første 6mnd for å kjøpe det første våpnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...