Gå til innhold

Asus Nexus 7 - Anbefalte programmer

arne22

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har kjøpt en Asus Nexus 7 og har oppdaget at det er mye som fungerer bra, men at noe av programvaren kan bli bedre.

Jeg er på jakt etter anbefalinger for programvare eller "apper" som kan passe godt for dette nettbrettet.

For eksempel så synes jeg Dolphin webbrowser fungerer bedre enn den Crome browseren som Google leverer av to grunner:

1. Man kan stille inn slik at man ikke får "mobilutgaven" av VG og andre nettaviser, og i stedet den samme som fra PC.

2. Man kan stille inn slik at man kan skjule adresselinjen og alle tools slik at websiden fyller hele skjermbildet.

https://play.google....nlCcm93c2VyIl0.

Synes også at Opera mobil webbrowser fungerer bedre enn den innebygde Crome leseren. (Også for Opera så kan man stille inn slik at man får samme websiden som når man bruker PC.)

https://play.google....S5icm93c2VyIl0.

Er det andre som har gode forslag til Apper eller programmer som passer godt for Asus Nexus 7 ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og gratulerer med kjøpet av en strålende tablet!

At du har gått for Dolphin er både vel og bra, men det er for så vidt bare punkt to som kan brukes som et ordentlig argument. Du kan sørge for at Chrome heller ikke viser mobilversjonen ved å trykke på alternativer (altså de tre prikkene oppe i høyre hjørne) og huke av for "Foresp. om skrivebordsversjon". Så funker det greit som bare det. Har brukt Dolphin tidligere, men den sømløse integrasjonen Chrome har med andre enheter var for vanskelig å gi opp. Faner jeg har åpne på enten iPhone eller dataen kan ved et par tastetrykk hentes opp på Nexus 7 også. Og ikke minst tilgang til samtlige bokmerker. Knakende flott! Men jeg ser absolutt at noen kan foretrekke Dolphin.

Men i min elsk over Chrome må vi ikke glemme hovedspørsmålet. Apper!

Kan enkelt å greit begynne med den som hører mest hjemme her: Tablified Market HD er en app-store som kan lastes ned via Google Play som rett og slett bare inneholder apper som er tilpasset nettbrett.

Ting jeg bruker ukentlig:

Netflix/Viaplay/Spotify er jo selvskrevne punkter, om du har noe abonnement på én eller flere.

VLC/MX Video Player er begge bedre alternativer for avspilling av eventuelle filmer du skulle legge over

Hvis du har filmer på PCen som du ikke orker eller ønsker å overføre til selve nettbrettet, så er MediaHouse en flott app. Jeg har installert Serviio som en mediaserver på dataen, og via MediaHouse spiller den av alt det måtte være uten problemer.

Pocket er noe jeg også en app jeg bruker en del. Er et tillegg til Chrome og Firefox (så vidt jeg vet) der du kan sende artikler til Nexusen som den kan lese i offline-modus. Strålende om du bruker den på buss, tog og trikk, eller et annet sted der du kanskje ikke har trådløst internett.

Teamviewer kan fjernstyre PCen din. Ikke noe alle trenger, men noe jeg bruker mye. Må installeres på maskinen også, selvfølgelig.

Andre som er verdt å nevne:

Dropbox (selv om Google Disk gjør en nydelig jobb), TVGuiden (for folk som ser på TV)

Så... ikke altfor mange forslag. Det spørs litt hva du trenger og ønsker å ha der. Det finnes en app for de fleste behov.

Håper dette hjalp litt. Kos deg videre! Dingser er gøy.

Edit: Småfeil.

Endret av TripleRainbow
Lenke til kommentar

Tusen takk for informativ tilbakemelding.

Fikk satt opp Crome slik at VG kommer i "normal utgave". På en 7 tommer så fungerer det best.

Hvis man "dobbeltapper" med fingeren så har man ellers en meget fra zoom in og zoom ut funksjon.

Vil også prøve de andre tingene, spesielt Pocket.

Min erfaring er ellers at VLC fungerer meget godt både for film og for mp3 lyd filer.

Lenke til kommentar

TrippleRainbow:

Jeg satte akkurat opp Serviio straming server og MediaHouse android klient på Nexus 7.

Det fungerer helt kjempebra og streamer helt supert, men jeg kan ikke si at jeg har full oversikt over hva jeg har satt opp (eller om jeg vil få det til en gang til.)

Finnes det noen brukermanual eller beskrivelse av hvordan man skal sette opp Serviio/MediaHouse på den riktige måten ? (Jeg bare klikket meg fram mens jeg forsøkte å gjette.)

Ellers så kombinerer jeg med Virtual wifi, slik at jeg kan kjøre trådløst hotspot direkte fra PC. Dette fungerer virkelig fantstisk bra til sammen, bortsett fra at jeg ikke helt skjønner hva jeg har satt opp. (Men det fungerer altså.)

Virtual Wifi: http://virtualwifi.sourceforge.net/

Fram til nå så har jeg brukt Samba server på PC og trådlas HD slik at jeg først må laste ned en kopi av filmene. Det gir litt ventetid. Med denne løsningen basert på Serviio/MediaHouse så kan jeg klikke meg inn på det som ligger på PC'en og spille det uten ventetid.

(Og med virtual wifi så behøves det ikke noe eksternt hotspot, man kan streame fra PC'en direkte.)

Link til denne glimrende mediastrameren:

http://www.serviio.org/download

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hehe, jeg kan huske at jeg ikke var helt sikker hvordan ting fungerte selv.

Nå er jeg litt usikker på hva du egentlig lurer på, men jeg kan i hvert fall gi en viss instruksjon på hvordan jeg vanligvis gjør det :)

Først går jeg inn i Serviio, trykker på Library og setter opp hvilke mapper jeg ønsker å ha tilgang til.

Deretter er egentlig det enkleste å gå inn på MediaHouse, trykke Video, og deretter Folder. Da vil du få sjansen til å velge mappen der du har lagret filmene dine.

De fleste innstillingene i Serviio trenger man for så vidt ikke å tenke altfor mye på. Man skal kunne begrense tilgangen til Serviio fra visse enheter, men dette fikk jeg egentlig ikke til å fungere.

Det er et veldig plug&play-grensesnitt over det hele. Dette er vel den beste linken for å se hvordan man får det til å fungere:

http://www.serviio.org/component/content/article/10-uncategorised/5-getting-started

Virtual Wi-Fi virker faktisk som en genial idé. Fullt mulig at jeg også skal benytte meg av det.

Hvis det oppstår noen problemer med dette, må du selvsagt bare si ifra!

Endret av TripleRainbow
Lenke til kommentar

Takker så meget.

Det kan ellers opplyses at opplegget med å kjøre virtualwifi som accesspunkt pluss kjører serviio kjører knirkefritt op den ene stasjoære PC'en min men bare av og til og ustabilt på Notebooken.

Tror dette i større grad skyldes VirtualWifi og ikke så mye Serviio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...