Gå til innhold

Tips for å redde filer fra defekt harddisk

Judaz

Anbefalte innlegg

Hei,

en kompis av meg som driver eget firma har vært så uheldig å oppleve en harddisk kræsj. Fyren har ikke peiling på data og har selvfølgelig aldri tatt en backup. På harddisken ligger alle prosjekter, kundemapper, fakturaer etc. så det er litt krise.

Selv er jeg så heldig at jeg aldri har opplevd noen alvorlig diskkræsj, så jeg har ikke så mye erfaring på området, så jeg henvender meg til brukerene av forumet for noen tips. En del av filene på harddisken er fortsatt lesbare, men problemet er at kopieringen stopper så snart Windows støter på en lesefeil. Dette gjør det til utrolig tidkrevende jobb og prøve å berge de filene som fortsatt er lesbare.

Er det noen som vet om noe windowsprogram som er egnet for formålet? Eller hvertfall lar deg kopiere filene med valgmuligheter som ignore, eller resume? Håper noen kan hjelpe meg.

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Er det noen som vet om noe windowsprogram som er egnet for formålet? Eller hvertfall lar deg kopiere filene med valgmuligheter som ignore, eller resume? Håper noen kan hjelpe meg.

- Judaz -

Så lenge du får feil på filene så må du nok stort sett regne med at de er ødelagt. (dokumenter og databaser o.l. tenker jeg på)

Men du kan jo prøve et recovery program. - Det jeg synes virker best og klarer å "recover" flest filer fra en krasjet disk er McAfee EasyRecovery ..

Lenke til kommentar
ibas

...og det koster femsifret beløp. Men kanskje dataene på disken er verdt det.

Uansett er det ikke bra å kjøre disken når den er havarert, og prøve det ene eller det andre for å få ut data. Da risikerer man å ødelegge mer og mer av de dyrebare dataene.

Men hvis man vil ta en sjanse har jeg en skikkelig "brutus-metode" på lager:

Ta ut disken fra kabinettet og legg den på et flatt underlag. Disken skal være tilkoblet strøm samt ide-kabel. Kjøl disken deretter maksimalt ned med is-spray (eller heter det kjølespray?) og start datamaskinen. Her må man ikke spare på kruttet, kan være greit å ha mer enn en boks på lager. Disken skal sprayes hele tiden mens den er i drift. Så er det bare å gjøre et kjapt forsøk på å kopiere ut data, her er det viktig å planlegge litt på forhånd slik at det tar minst mulig tid.

Kjekt å være to personer til denne jobben, slik at den ene kan konsentere seg om det som skjer på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...