Gå til innhold

Jeg lærer norsk nå


Netj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er her fremdeles.

 

Man kan vel også bruke "fortsatt", "Jeg er her fortsatt". Sånn jeg snakker til daglig, men "fremdeles" er vel mer riktig.

Takk!

Jeg trenger til å husk mer ord, derfor kan jeg bruke den mest riktig ord :)

Det er ikke lett som grammatikk :huh: Mens grammatikk er også vanskelig :hmm:

Lenke til kommentar

Takk!

Jeg trenger til å husk mer ord, derfor kan jeg bruke den mest riktig ord :)

Det er ikke lett som grammatikk :huh: Mens grammatikk er også vanskelig :hmm:

 

Jeg må øve på å huske flere ord, derfor bruker jeg det mest riktige ordet. Det er ikke lett som grammatikk. Men grammatikk er også vanskelig.

 

Det var en direkte rettet versjon av teksten din. I praksis er ikke dette en veldig god formulering og et eksempel på hvordan du kunne skrevet det (basert på at jeg forstod setningen din riktig) kan være noe likt dette :

 

Jeg må øve på å få et bredere repertoar (lære flere ord). Nå bruker jeg bare kjente ord, som jeg tror er riktig. Dette er litt mer utfordrende enn grammatikken som også er vanskelig.

 

 

Håper det hjelper litt, selv om jeg kanskje ikke er like presis som andre. :)

Lenke til kommentar

 

Det var en direkte rettet versjon av teksten din. I praksis er ikke dette en veldig god formulering og et eksempel på hvordan du kunne skrevet det (basert på at jeg forstod setningen din riktig) kan være noe likt dette :

 

Jeg må øve på å få et bredere repertoar (lære flere ord). Nå bruker jeg bare kjente ord, som jeg tror er riktig. Dette er litt mer utfordrende enn grammatikken som også er vanskelig.

 

 

Håper det hjelper litt, selv om jeg kanskje ikke er like presis som andre. :)

Den setning struktur er verdlig vanskelig, kansjke det er en bedre måten av å huske noen eksemple setning?

Lenke til kommentar

Det beste hadde vært om du hadde kuttet ut så slik at det ble: Legge deg tidlig i kveld. Det er det som blir riktig :) En annen ting er dette med når du skal bruke seg og deg. F eks jeg skadet deg. Da skadet jeg en annen person. Hvis jeg sier han skadet seg så er det noe ukjent. Man vet ikke hva han skadet seg på eller hvem som eventuelt skadet ham.

 

Jeg er litt dårlig til å forklare, men jeg håper at du forsto det :)

Lenke til kommentar

Det beste hadde vært om du hadde kuttet ut så slik at det ble: Legge deg tidlig i kveld. Det er det som blir riktig /

Deg er riktig.

Det med deg og seg handler vel litt om å være muntlig. "Seg" er nok noe man mest bruker muntlig, men ville skrevet "deg".

Både seg og deg er tiktig, men bruker mest seg muntlig.

Og for din informasjon uttales "Seg" - Sei.

Seg er tiktig.

 

:huh: :huh: :huh: :huh: :huh:

Endret av JinDoris
Lenke til kommentar

Et spørsmål her:

Når kan vi bruke 'deg' eller 'seg'?

 

For eksempel:

Jeg skal og legge meg straks.

 

A: Legge deg så tidlig i kveld?

B: Legge seg så tidlig i kveld?

 

Hvilken setning er riktig her?

 

1st person- jeg skal legge meg (I, me)

2nd person. Du skal legge deg. (you)

3rd person Han, hun, det skal legge seg (he,she,it)

 

Meg is first person , deg is used for second person, seg is used for third person

The harder part is knowing when to use it not how

 

Noe tips dere?

 

Jeg gjør en god jobb men ikke- jeg gjør meg en god jobb?

Lenke til kommentar

Hvordan er uttalen din? Mange asiatere har problemer med å uttale norske ord og holder på den asiatiske aksenten selv om de er født og oppvokst i Norge.

Faktisk jeg har aldri snakket i norsk...

Bare leser og skriver, også høre på CDen mye.

 

Foressten, mine finnish vennene fortalt meg at når  man var drukket, snakket man som i norsk :) Er det sant? :)

Endret av JinDoris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...