Gå til innhold

Jeg lærer norsk nå


Netj

Anbefalte innlegg

Det er nesten like lett for en kvinne som en mann å få en jobb i Norge. Noen arbeidsgivere er skeptiske til kvinner rundt 30 som ikke har barn, men :) Er du ingeniør så SKRIKER markedet etter deg. Du ville ha null problemer med å få deg jobb her.

 

På norsk er lange ord ofte sammensatte. Så tittelen din ville være "Telekommunikasjonsingeniør", og land har alltid stor forbokstav (tror det er fordi det er egennavn, men ikke nasjonaliteter). Altså Norge og Kina. Men norsk og kinesisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er telekommunikasjon ingeniør :) Vet ikke om er det lett å ha en jobb i norge for kvinne?

 

 

Burde ikke være noe problem :)

Som nevnt litt lenger oppe, noen firmaer er litt skeptisk til kvinner i en alder hvor de pleier å få barn.

I Norge, hvis du er gravid, får du "betaling" mens du er hjemme store deler av første året, pluss du er garantert å få jobben din igjen når du kommer tilbake.

 

Derfor enkelte er skeptisk til kvinner rundt 30 år :)

Men pleier ikke å være noe problem.

 

Er også endel som søker jobb mens de er gravid, de gir ikke beskjed (man har ikke lov å spørre), og er på jobb et par måneder før de går ut i permisjon.

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntring :wee:

Jeg vil stå på med norsk først,

Føler jeg at bare kan prate i norsk etter har drikket litt alkohol :wee:

 

Jeg og så liker til å lage mat,men eneste kinesisk maten.

Hvis ikke kan jeg få en jobb som 'Telekommunikasjonsingeniør', da jeg kan prøve til det istedenfor.

Det er emnen min om 'kinesisk mat' :tease:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1475238&st=0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Råvarekostnad og lønninger er veldig høye i Norge. Jeg ville satset på ingeniør hvis jeg var deg.

 

Begynnerlønn for ingeniør av omtrent hvilken som helst type er på mellom 400-500.000 NOK som er 70-80.000 $ USD.

 

Norge trenger tyve tusen ingeniører eller noe slikt, og det nummeret øker hvert år. Det utdannes veldig få ingeniører i Norge. Alle vil bli kunstnere eller gjøre noe annet spennende i humanitas haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke oversette direkte ifra kinesisk til norsk, eller blir det for vanskelig?

Ja, det kan jeg.

Men tror jeg at englesk setning og norsk setning er mer likt.

Også tror jeg at den eneste riktig måten med norsk er å 'tenker' på norsk.

Usikker på den setning er forstårig eller ikke :)

Lenke til kommentar

Engelsk har sine grammatiske og fonetiske røtter godt plantet i eldre norsk.

 

Det irriterer meg når nynorskfolk sier at bokmål er dansk. Det er det jo ikke. Dansk er en variant av gammelnorsk.

 

Vi eksporterte norsk, forandret vårt eget språk når svartedauen drepte alle som kunne lese og skrive, og importerte det deretter tilbake.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Hei, et spørrsmål her.

Jeg så et ord 'TS' av og stil, men hva er 'TS' på norsk?

 

Eg har faktisk aldri hørt om TS før, hva er det forkortelse for?

 

Edit : Hva/Kva ville dere sagt forsjellen mellom Nynorsk og bokmål var?

Skulle nesten lagd eit innlegg om da. Kvifor/Hvorfor ha nynorsk og hvorfor/kvifor ha bokmål ? :D

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

TS er en forkortelse for trådstarter, altså den som startet tråden vi skriver i nå, i dette tilfellet deg. Det er ikke noen offisiell norsk forkortelse som brukes i dagliglivet ellers, oppstod på nettet og brukes i diverse nettfora, som f.eks. diskusjon.no eller freak.no. :)

Endret av Kadmium
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...