SlaveofAllah Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 noen kristene venner klarte ikke å besvare dette spørsmålet .. I Evangeliet etter Matteus 15:24 står det He answered, "I was sent only to the lost sheep of Israel." Hvorfor er finnes det kristene her i Norge da? og rundt omkring her i verden? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 "Lost sheep of israel" må sees på som en fellesbetegnelse på de kristne. Litt som om du jobber i et firma med hovedkontor i et annet land. Les setningen som "I was sent only to the Christians". Lenke til kommentar
SlaveofAllah Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 På hvilken måte? Det står at han var sendt til Israel? til Jødene? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Har du lest videre etter den linjen du nevner? Dette er historien om hvordan jesus helbredet mennesker av alle folkeslag, og han mettet tusenvis av mennesker av alle folkeslag med 7 brød og 7 fisker. Han var sendt for å informere jødene i israel, men gjorde det til sin misjon å redde hele verden. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) "SlaveofAllah" med 2 innlegg? En cybernett-soldat for bombing av Gaza? Endret 17. november 2012 av Rosario Lenke til kommentar
SlaveofAllah Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Har du lest videre etter den linjen du nevner? Dette er historien om hvordan jesus helbredet mennesker av alle folkeslag, og han mettet tusenvis av mennesker av alle folkeslag med 7 brød og 7 fisker. Han var sendt for å informere jødene i israel, men gjorde det til sin misjon å redde hele verden. Har du lest videre etter den linjen du nevner? Dette er historien om hvordan jesus helbredet mennesker av alle folkeslag, og han mettet tusenvis av mennesker av alle folkeslag med 7 brød og 7 fisker. Han var sendt for å informere jødene i israel, men gjorde det til sin misjon å redde hele verden. Dette verset gjentar seg i 10:6. "Go rather to the lost sheep of Israel" Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Bibelen ble skrevet som en endesløs rekke av allegorier, stjålet fra bl.a gnostisismen. Opprinnelig fantes det en ytre og en indre versjon av bl.a markusevangeliet, hvor det som stod i bibelen skulle lokke til seg intresserte, men innholdet og betydningen fikk man ikke vite før man lærte den. Israel blir i den sammehengen sett på som de kristne forfedrenes hjemland, dvs stedet hvor kristendommen stammer fra sammen med jødedommen. Går man mer teknisk inn på det så var det et skille mellom gamle dagers isralitter (som de kristne stammer fra) og dagens moderne israelere. Som du kanskje kjenner til så var isralittene delt opp i tolv stammer, som ble sendt i eksil. To av stammene vendte tilbake og dannet det man idag kaller jøder og israelere, mens de andre ti stammene forsvant. Det er tegn på at ihvertfall noen av de ti forsvunnede stammene/etterkommerne etter dem var med og grunnla London. Leser du setningen står det ikek at han spesifikt ble sendt til "Israel" men til "The lost sheep of Israel". Israels tapte får==>Isralittenes tapte stammer==>Kristendommens vugge==>De kristne. Bibelen er stappfull av allegorier. Guds lam er f.eks ikke fysiske lam. Håper det ble mer klart nå. Lenke til kommentar
SlaveofAllah Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Takk, har noen andre spørsmål, hva vil det si å være kristen? følge jesus lære? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Dette verset gjentar seg i 10:6. "Go rather to the lost sheep of Israel" han ble fortalt at han skulle redde israels tapte får, også ber han disiplene sine gjøre det samme...hvor er problemet? Han følger hva hans far spurte han om, noe boken er ganske spesifikk på at man skal gjøre... Vendligst les teksten du vil kritisere, du kan låne en gratis på ditt nærmeste bibliotek. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Takk, har noen andre spørsmål, hva vil det si å være kristen? følge jesus lære? Det å være kristen betyr at man inbilder seg at man er Jesu etterfølger.Det betyr at man gjør det forfatterne av skrev at Jesus sa de skulle gjøre, i skrifter som senere ble satt isammen til det vi i dag kaller bibelen. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Takk, har noen andre spørsmål, hva vil det si å være kristen? følge jesus lære? Hvis du definerer deg selv som kristen er du kristen... Noen menigheter har strengere krav, men 'kristen' er ingen beskyttet tittel. Lenke til kommentar
SlaveofAllah Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 han ble fortalt at han skulle redde israels tapte får, også ber han disiplene sine gjøre det samme...hvor er problemet? Han følger hva hans far spurte han om, noe boken er ganske spesifikk på at man skal gjøre... Vendligst les teksten du vil kritisere, du kan låne en gratis på ditt nærmeste bibliotek. Jeg spør, kritiserte ikke på noe som helst måte. Ble bare litt forvirra på måten Ankh forklarte det. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Jeg spør, kritiserte ikke på noe som helst måte. Ble bare litt forvirra på måten Ankh forklarte det. Å spøre er bra, men med tanke på navnet ditt, er det ikke meningsløst å sette spørsmålstegn ved en religion du ikke tror på? Burde du ikke sette spørsmålstegn ved din egen religion i stede? Å kritisere en annen religion er logisk, å sette spørsmålstegn ved noe du ikke tror på virker som ganske bortkastet tid IMHO. Spørsmålet om hvordan julenissens reinsdyr kan fly er totalt irrelevant for meg selv om andre tror på julenissen, min tid er langt bedre brukt å stille spørsmål ved de tingene jeg tror på selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Kristendommen skiller seg ut på mange måter ved å dele det guddommelige med en egen messias. Går man tilbake i tid så var f.eks jesus fri fantasi og brukt som en (nettopp) allegori for at folk skulle forstå betydningen av å gå fra å være vanlig menenske, via en omvendelse til å bli et opplyst åndelig menneske. Jesus korsfestelse og gjenoppstandelse var med andre ord et bilde på proseesen, og ikke ment som en fysisk person. Over tid så har betydningen druknet, og allegorien er blitt sannheten. En annen grov misforståelse er at slik som den åndelige utviklingen egentlig var, så var det sånn at det gode/energien/lyset/gud (hva man velger å kalle det) splitte opp slik at hvert menneske fikk en bit av gud i seg. Denne splittelsen dannet i sin tid grunnlaget for ordet medlem. Med-lem, en del av den komplette gud. Målet var da å gjenforene hver bit av godhet som var spredt i hvert menenske, ved å samle menneskene på den åndelige vei. Dette var for hver enkelt at man BLE en kristus når man hadde fullført sin egen personlige åndelige vei og blitt et opplyst innviet åndelig vesen. Dette er slik buddhismen også tenker, hvor hver buddhist jobber for å nå nirvana, i praksis via samadhi. Opprinnelig så var den kristne vei, ganske lik andre religioner og livssyns veier. Man fikk en overflatisk interresse, i kristendommen via bibelen, og la ut på en vei (du kjenner kanskje til panna, sila og samadhi fra buddhismen?) som skulle ende med at man ble en kristus slik buddhistenes vei endte med nirvana. De mange kristuser var hvert et medlem (med-lem) som samlet dannet gud. Idag er det lite igjen av kristendommen, så det er vanskelig å si hva det egentlig betyr. Det har blitt en global religion basert på nestekjærlighet, tilgivelse, å erkjenne oppstandelsen osv og generelt følge de ti bud osv. Fjernt fra det opprinnelige, dessverre. Lenke til kommentar
SlaveofAllah Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Det å være kristen betyr at man inbilder seg at man er Jesu etterfølger. Det betyr at man gjør det forfatterne av skrev at Jesus sa de skulle gjøre, i skrifter som senere ble satt isammen til det vi i dag kaller bibelen. Da er vi muslimer mer kristene enn kristene selv fordi Jesus trodde ikke på noe annet enn en Gud (Mark12:29), men den kristene befolkningen tror på en treenighet. Jesus var omskjært(Luke2:21) og spiste ikke Gris (Deut 14:8). å tro på en Gud og hans siste sendebud som var jesus på den tiden gjør Jesus og hans etterfølgere til muslimer. Og nei, Jesus er verken Gud eller Gud i menneske skikkelse. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 SlaveofAllah, du er klar over at jesus var en profet i din egen religion også? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Da er vi muslimer mer kristene enn kristene selv fordi Jesus trodde ikke på noe annet enn en Gud (Mark12:29), Nei det er dere ikke. Dere tror ikke at dere følger Jesus, men Muhammed. Hva Jesus trodde og ikke trodde; det er utenfor din og min kunnskap. Om han da i det hele tatt trodde noe som helst, da det også faktisk er mulig at han er en komplett oppdiktet figur som folk lagde fortellinger om. Bibelen gir et tvetydig svar på hvordan Jesus ser på seg selv... På flere steder blir det gitt et klart uttrykk for at Jesus er Gud selv. Andre steder er det stikk motsatt... Derfor finnes også denne uenigheten om hans natur. men den kristene befolkningen tror på en treenighet. Ikke alle som kaller seg selv kristne som tror det. Jehovas Vitner er et eksempel. Mange kristne vil være uenig i at JV er kristne, men da kommer man inn på "No true scotsman"-tankefeilen. Jesus var omskjært(Luke2:21) og spiste ikke Gris (Deut 14:8). Det er på grunn av at han ble beskrevet som en jøde... Altså av jødisk ætt, som også nedstammer til David (Selv om slektstavlene i bibelen ikke er troverdige overhodet). Jødene hadde og har som praksis å omskjære guttebarn. å tro på en Gud og hans siste sendebud som var jesus på den tiden gjør Jesus og hans etterfølgere til muslimer. Facepalm er brukt opp, så jeg får foreta meg noe annet... Jesus og hans etterfølgere kan ALDRI bli muslimer. Ikke på noen måte... Om de kristne (etterfølgerne) ikke begynner å tro på muhammeds lære da, og fremdeles forholder seg til bibelen. Men det blir jo vanskelig? Og nei, Jesus er verken Gud eller Gud i menneske skikkelse. I følge bibelen så er Jesus Gud... Og han er det ikke. Er Jesus Gud? Bibelens tvetydige svar: Ja: "I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.[...] Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss" (Johannes 1:1, Johannes 1:14). "jeg og Faderen, vi er ett" (Johannes 10:30). "den som ser mig, ser ham som har sendt mig" (Johannes 12:45). "For i ham bor hele guddommens fylde legemlig" (Kolossenserne 2:9). "Vis samme sinnelag som Jesus Kristus. Enda han var Gud holdt han ikke på sine rettigheter". (Filippenserne 2:5-6). Nei: "Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du mig god? Ingen er god uten én, det er Gud" (Markus 10:18, Lukas 18:19). "å sitte ved min høire og ved min venstre side, det tilkommer det ikke mig å gi nogen, men det gis dem som det er beredt av min Fader" (Matteus 20:23). "Men hin dag eller time vet ingen, ikke engang englene i himmelen, ikke engang Sønnen, men alene min Fader" (Markus 13:32, Matteus 24:36). "Min Fader! er det mulig, da la denne kalk gå mig forbi! Dog, ikke som jeg vil, men som du vil!" (Matteus 26:39, Markus 14:36, Lukas 22:42). "For jeg har ikke talt av mig selv, men Faderen, som har sendt mig" (Johannes 12:49). "Faderen er større enn jeg" (Johannes 14:28). Endret 17. november 2012 av turbonello 1 Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Da er vi muslimer mer kristene enn kristene selv fordi Jesus trodde ikke på noe annet enn en Gud (Mark12:29), men den kristene befolkningen tror på en treenighet. Jesus var omskjært(Luke2:21) og spiste ikke Gris (Deut 14:8). å tro på en Gud og hans siste sendebud som var jesus på den tiden gjør Jesus og hans etterfølgere til muslimer. Og nei, Jesus er verken Gud eller Gud i menneske skikkelse. Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett” ”For noen god gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske gjør deg til Gud”. (Johannes 10,30) Johannes 1,1 sier ”Ordet var Gud”. Johannes 1,14 sier ”Ordet ble menneske” ”Min Herre og min Gud”. (Johannes 20,28) Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Johannes 10,30. ”Jeg og Faderen er ett” ”For noen god gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske gjør deg til Gud”. (Johannes 10,30) Johannes 1,1 sier ”Ordet var Gud”. Johannes 1,14 sier ”Ordet ble menneske” ”Min Herre og min Gud”. (Johannes 20,28) "Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du mig god? Ingen er god uten én, det er Gud" (Markus 10:18, Lukas 18:19). "å sitte ved min høire og ved min venstre side, det tilkommer det ikke mig å gi nogen, men det gis dem som det er beredt av min Fader" (Matteus 20:23). "Men hin dag eller time vet ingen, ikke engang englene i himmelen, ikke engang Sønnen, men alene min Fader" (Markus 13:32, Matteus 24:36). "Min Fader! er det mulig, da la denne kalk gå mig forbi! Dog, ikke som jeg vil, men som du vil!" (Matteus 26:39, Markus 14:36, Lukas 22:42). "For jeg har ikke talt av mig selv, men Faderen, som har sendt mig" (Johannes 12:49). "Faderen er større enn jeg" (Johannes 14:28). Så har vi det berømte sitatet hvor Jesus roper ut: Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forlatt meg? =P Endret 17. november 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 To av stammene vendte tilbake og dannet det man idag kaller jøder og israelere, mens de andre ti stammene forsvant. Det er tegn på at ihvertfall noen av de ti forsvunnede stammene/etterkommerne etter dem var med og grunnla London. Håper det ble mer klart nå. Menes det her at dagens israelere (etter opprettelsen av Israel) er fra to av stammene, eller snakker du om hebreerne for 2000 år siden (som ble fordrevet)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå