Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kuppelhusprodusenter og regelverk for bygg av kuppelhus i Norge

Anbefalte innlegg

Hei Forum,

Finnes det spesialiserte kuppelhusprodusenter i Norge og hva er regelverket for bygg av kuppelhus i Norge?

Har lekt med tanken om å bygge et monolittisk kuppelhus (monolithic dome) av betong lengre opp i høyden (fjellet), så derfor er jeg interessert i å finne ut om det finnes spesialiserte kuppelhusprodusenter og om jeg skulle gjøre det selv; hva slags regelverk man må forholde seg til.

Endret av LiquiFire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei! Men alle større seriøse entreprenørere og byggmesterbedrifter kan forestå dette.

Så hvis du har noen ekstra millioner, å legge inn i et byggeprosjekt, i tillegg til normale byggkostnader, er det bare å kontakte en arkitkt, eller en større entrepernør.

Det er lov til å drømme, men så var det realismen da.

Hvor mange millioner disponerer du da? :)

Bygge selv! Da må du få ansvarsrett. Og av din spørsmålsstilling, er det lite trolig.

Regelverket for byggeing, er PBL, TEK, m.m.

Lenke til kommentar

Nei! Men alle større seriøse entreprenørere og byggmesterbedrifter kan forestå dette.

Så hvis du har noen ekstra millioner, å legge inn i et byggeprosjekt, i tillegg til normale byggkostnader, er det bare å kontakte en arkitkt, eller en større entrepernør.

Det er lov til å drømme, men så var det realismen da.

Hvor mange millioner disponerer du da? :)

Bygge selv! Da må du få ansvarsrett. Og av din spørsmålsstilling, er det lite trolig.

Regelverket for byggeing, er PBL, TEK, m.m.

Takk for info. Du sier at det er lov å drømme. Hva legger du i dette? Skulle jeg bestemme meg for å bygge selv (alt etter lommebok), så er jo det en selvfølge at jeg måtte hatt de riktige papirene, kursene og tillatelse fra kommunen til å gjennomføre prosjektet. Det er ingen som sier noe annet. Men så langt er det dog ikke kommet, så derfor spør jeg om eventuelle produsenter som kunne gitt meg et realitetsbilde og et eventuelt overslag. Som bygningsingeniør kan vel du kanskje hjelpe meg litt på vei?

Endret av LiquiFire
Lenke til kommentar

Bygge selv og etter lommebok! Riktige kurs!

Tja, i beste fall kunne du etter et Leca kurs, i en "snill" kommune, få ansvarsrett for oppføring av en enkel grunnmur og ikke noe mer. I dette tilfellet hjelper det nok ikke med et Leca kurs. En "byggetillatelse" varer i 3 år, fra innvilgelse, til Ferdigstilling. Men det er mulighet for å søke om utsettelse, da med en pressis fremdriftsplan.

Nå har ikke jeg sett noen tegninger/skisser og beskrivelser, så jeg må gjette litt. Og jeg er ikke oppdattert på de siste to års regelendringer. Men i det vesentligste stemmer nok det, som kommer under her.

For å få oppføre et bygg må alle funksjoner (les fagområder), både når det gjelder Prosjektering (tegninger, dimensjoneringer, beskrivelser, o.l.) og Utførelse, belastes med ansvar. Dvs. alle prosjekterende og utførende (graver, murer, tømere, rørlegger, eventuelt membranlegger, o.l.) søke om ansvarsrett, for arbeidet de skal utføre.

Da du tydligvis ikke har byggteknisk utdannelse (og i Tiltakskl 2), tenkte du sikkert på praktisk håndtverks arbeide. Og da kan jeg nevne, at alle fagarbeidere må ha 2 år på en Videregående skole, med rett fagretning og så et års læretid, før en Fagprøve. (Finnes andre tilsvarende løsninger). Består en den, er en blitt "Svenn" og fagarbeider. Før en Svenn kan få ansvarsrett, innen sitt fgaområde, må han/hun ha 4 års praksis i faget. Dvs. for å få ansvarsrett som tømrer, må du bruke 7 år! Ved lengere praksis og hvor annet fag iinngår, eks. enkle mur, eller støpearbeider, kan du også få ansvarsrett for det.

Så her hjelper det nok ikke med noen KURS! Du må du nok belage deg på, å la andre gjøre alt arbeid, både teoretisk og praktisk. Jeg "stikker en finger i været" og sier det vil bli min. dobbelt så dyrt som et vanlig bygg, med samme antall m2. Kanskje 3 ganger så dyrt, avhengig av form, materialvalg og utførelse. Men du kan forhøre deg med en entreprenør, eller en typehusprodusent. De bygger det du ønsker, hvis du kan finansiere det.

For kr. 500 kr/t + MVA kan jeg også hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Nå er denne tråden ganske gammel og trådstarter har kanskje allerede bygd seg hus. Eller funnet ny informasjon andre steder. Men jeg ville bare likevel nevne at det nå finnes noe som heter Easy Dome Ltd i Danmark som leverer byggesett og tegninger for fundament for kuppelhus. Disse har muligens alle tre som både ramme og kledningsmateriale. Men de er både flotte og hvis man kan bygge selv, så blir de vel også rimeligere enn ordinære hus. Og de kommer på plass mye raskere, da delene jo er prefabrikkerte. Jeg har veldig lyst på et slikt, men tror ikke Husbanken gir lån til de med to etasjer, da de ikke blir rullestoltilgjengelige. Og de med bare en etasje blir for små for meg. Men disse husene kan nok passe for veldig mange. De kan jo lages i en uendelighet av variasjoner i utseende og hva slags og hvor man vil ha vinduer og dører osv osv. veldig fleksible. I mange størrelser også. Nettsiden jeg fant oppga 11000kr pr m2 for et byggesett, tror det var med frakt. Men tomt, grunnarbeid, fundament, røropplegg, elektrisk anlegg, kjøkken og bad kommer i tillegg. Sikkert mer også. Men du får et unikt, miljøvennlig og rimelig kult hus da. Som er raskt å sette sammen.  :)   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...