Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Hei! Jeg har veldig lyst til å jobbe med menneskerettigheter, men er svært usikker på hvor jeg skal begynne... Altså, jeg har lyst til å holde på litt internasjonalt; gjøre field work, treffe mennesker, skrive rapporter og artikler som bygger på riktig informasjon, kritisere myndigheter for brudd på menneskerettigheter, ol. Da vil jeg helst jobbe med menneskerettighetene i et land i Asia/midtøsten/Afrika, da det er mest å gjøre der. Men som sagt; jeg er svært usikker på hvordan jeg skal begynne. Jeg har vært litt inne på sidene til Amnesty og Røde Kors, men er usikker på hva det egentlig er jeg leter etter. det finnes jo en del organisasjoner, men er så usikker på hvor jeg skal begynne. Jeg kan tenke meg å jobbe for de store internasjonale organisasjonene, eksempelvis UN osv. Er foreløpig student. Er det noe som har råd/veiledning/tips til hvordan jeg skal gå frem? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Studer "Human Rights", eventuelt "International Law. Da helst i en engelsktalende skole, som er anerkjent internasjonalt. Er også en fordel om du går for en Master. F.eks http://www.law.unsw....as-of-study/151 http://www.law.harvard.edu/programs/hrp/ Endret 17. november 2012 av Kron Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Ta en solid utdannelse med glitrende akademiske resultater (det er generelt sett helt vanvittig konkurranse om å få jobb i organisasjoner som jobber med menneskerettigheter), gjør frivillig arbeid på fritiden og i ferier, og ta kontakt allerede nå med de organisasjonene du kunne tenke deg å jobbe med. Dersom du vil jobbe med den "teoretiske" siden av menneskerettighetene ("skrive rapporter" og "kritisere myndigheter for brudd", så blir det sannsynligvis lite av den "praktiske" siden ("treffe mennesker", "field work", altså faktisk bedre den nåværende situasjonen"). Og motsatt. For den førstnevnte typen arbeid så vil det nok for en nordmann være en god idé å studere juss ved UiO, UiB eller UiT, og så ta en LLM (ettårig master) ved en internasjonalt anerkjent skole. Underveis i studietiden er det som sagt ekstremt viktig at du engasjerer deg. Jeg vet ikke hvordan det er ved UiB og UiT, men i Oslo er det veldig gode muligheter for å engasjere seg i internasjonalt arbeid av ymse sort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Konge! Tusen takk for tips dere! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Menneskerettigheter er et stort fagfelt som toucher inn på mange områder og det er mange forskjellige utdanninger som kan anvendes, men "kjernen" ligger vel i grenseland mellom statsvitenskap og juss, så en av de er kanskje de mest aktuelle. De fleste av de jeg kjenner som jobber med menneskerettigheter er statsvitere, men jeg kjenner også en økonom og to samfunnsgeografer som jobber med det. Ellers er det jo en egen master på UiO, PECOS kan også være en vei inn. Jeg er enig i det Herr Brun sier om å få gode akademiske resultater og å engasjere deg, men uenig i at det nødvendigvis er motsetninger mellom "det ene" og "det andre", jeg kjenner flere som kombinerer dette, faktisk mener jeg at du neppe har så mye å rapportere hvis du ikke har vært og gjort "field work". Men det er klart, voldsomt praktisk blir det ikke før du blir lege og jobber for Leger uten Grenser eller ingeniør og bygger flyktningleirer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå