Gå til innhold

Fikk ikke lov til å melde seg ut av staten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vi skal med andre ord la syke mennesker dø i gatene uten annen omsorg enn eventuelt å bære dem til likbålet for å hindre sykdom?

Tja, hvorfor ikke? Du innser at ett eller annet sted må folk dø? Eller mener du at du skal tvinge folk til å ta imot legehjelp i det uendelige?

Som observert lar dere tusenvis dø hver dag i Afrika uten å løfte en finger.

Alt i perspektiv :) men det fremmer ikke deres poeng :)

Yes Master Priim, whatever pleases Master Priim, for Master Priim is always right.yes-sir-bow-down-smiley-emoticon.gif

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke? Du innser at ett eller annet sted må folk dø? Eller mener du at du skal tvinge folk til å ta imot legehjelp i det uendelige?

Som observert lar dere tusenvis dø hver dag i Afrika uten å løfte en finger.

Yes Master Priim, whatever pleases Master Priim, for Master Priim is always right.a>

ah, ok. Isåfall skal du få beholde utopien din for min del ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, litt av samme grunn som at man ikkje tisser i motvind. Man trenger ikke å prøve ut alt man vet ikke fungerer.

Men da kommer liberaleren i meg igjen: Hvis noen har lyst til å prøve, hvorfor ikke, så lenge det bare slår tilbake (bokstavelig talt) på dem selv? Dessuten, betydelige deler av dagens fremskritt kommer vel av at noen prøvde ut noe som andre tvilte på ville fungere. Seile vestover for å komme til Asia, foreksempel. Fly i luften (for ikke å snakke om til månen).

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men da kommer liberaleren i meg igjen: Hvis noen har lyst til å prøve, hvorfor ikke, så lenge det bare slår tilbake (bokstavelig talt) på dem selv? Dessuten, betydelige deler av dagens fremskritt kommer vel av at noen prøvde ut noe som andre tvilte på ville fungere. Seile vestover for å komme til Asia, foreksempel. Fly i luften (for ikke å snakke om til månen).

Det er litt derfor vi har lover og regler, for å verne folk mot å påføre seg selv unødvendig idioti.

• Liker 2
Lenke til kommentar

<p>Merkelig holdning, mange ser ut til å ville sjekke passet først. Hvem ville du ringt til om du kom over en skadet statsborger fra landet X som er på besøk i Norge?

Jeg er litt rar sånn ja. Jeg er ikke så opptatt av statsborgerskap. Og jeg ville ringt til legevakten. Fordi jeg regner med at det finnes avtaler som gjør at regningen blir dekket. Det er uansett ikke mitt problem, og det var vel poenget mitt. Friborgeren kan ikke forvente at det skal være mitt problem. Jeg ringer legevakten, og har vedkommende meldt seg ut så får han ta det når de spør etter personnummer. Da får han håpe at hans forsikringsselskap har en avtale med den norske stat...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt derfor vi har lover og regler, for å verne folk mot å påføre seg selv unødvendig idioti.

Nå går vi i sirkel. Jeg vil ikke ha slike lover. Du vil, tilsynelatende. Jeg vil bare ha lover som hindrer folk i å påføre andre unødvvendig idioti.

Jeg savner fortsatt et prinsipielt eller moralsk argument, annet enn "det er slik det er"...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå går vi i sirkel. Jeg vil ikke ha slike lover. Du vil, tilsynelatende. Jeg vil bare ha lover som hindrer folk i å påføre andre unødvvendig idioti.

Jeg savner fortsatt et prinsipielt eller moralsk argument, annet enn "det er slik det er"...

Nei, men det å gi folk et alternativ er ikke alltid den beste løsningen, siden mange kommer til å lage feil, som kommer til å skape samfunnsuro, som kommer til å skape demonstrasjoner, som kommer til å skape missnøye i folket OL.

Du ønsker å la dem prøve seg, det er helt greit for meg, men eg ser ikkje hensikta med å la folk utsette seg selv og andre for dette.

Eg synest at det er unødvendig at mennesker skal la andre utsette seg for disse tilstandane, det som er man sier om barna "dem vet ikke bedre"

Siden dem ikke vet bedre så får vi heller bare snu det andre kinnet til å la dem være kranglete.

Lenke til kommentar

Derom får vi være enige om å være uenige. Jeg synes at alternativ er bra, selv om det øker risikoen for å feile. Jeg tror at regler skaper mer misnøye enn frihet, selv om reglene selvagt kan brukes til å hindre folk i å uttrykke sin misnøye.

At barn ikke vet bedre er en sannhet med modifikasjoner. De er ikke indoktrinert ennå, og det kan være en god ting. Når Jesus angivelig sier "Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.", så ligger det i det noen forutsetninger, nemlig at Gud eksisterer og har makt og evne til å tilgi, og at du har direkte kontakt med ham. Er du ikke kristen så er det i seg selv en hovmodig antagelse.

På samme måte er det hovmodig å tro at blant alle samfunnsystemer og moralske normer som finnes i verden er vår så uovertruffen at den ikke bør rokkes ved, og at de som allikevel gjør det ikke vet hva de gjør og må beskyttes mot seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hold dere for gode til å spore av nå.

Jeg synes man burde stå fritt til å si ifra seg alle rettigheter og plikter ift. staten, såfremt man undertegner på at man da står helt på egne ben, ikke kan forvente noen velferdsgoder og må søke om statsborgerskap på lik linje som enhver innvandrer hvis man ombestemmer seg.

Men etter å ha sett et intervju med den dama det gjelder så tenker jeg at et mer relevant spørsmål i hennes tilfelle er om hun i det hele tatt burde være myndig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der foreslår altså friborgerne at momsen som de jo må betale når de handler skal dekke slik "ufrivillig" bruk. De som ikke engang vil det får skape sitt eget samfunn et sted, med egne veier og sykehus.

Utenlandske statsborgere bruker disse hele tiden uten at de betaler skatt her.

Joda, men det er etter en gjensidig nyttevurdering. De får gå der i vårt land mot at vi får gå der i deres. Men friborgerne har i utgangspunktet ikke noe slikt land å bytte med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at mennesker som melder seg ut av staten ikke skal kunne bruke offentlige bygninger og veier. Utenlandske statsborgere bruker disse hele tiden uten at de betaler skatt her.

Oppholdstilatelse.

Dessuten så må innvandrere og folk med fast tilhold i Norge betale skatt på lik linje med alle andre.

Endret av Priim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...