Mr.M Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Man får ikke statsborgerskap der... =) Jeg trodde hovedpoenget var å ikke ha statsborgerskap? I allefall gjaldt det dama i artikklen såvidt jeg skjønte Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Jo, om du har penger vil omtrent alle land selge deg statsborgerskap. Om ikke, bad luck. Aldri hørt om at noen har kjøpt det før... Eksempler på folk som har gjort dette? Jeg trodde hovedpoenget var å ikke ha statsborgerskap? I allefall gjaldt det dama i artikklen såvidt jeg skjønte Men poenget er at man fremdeles har statsborgerskap selv om man skulle ta seg en tur dit. Man får jo ikke noe statsborgerskap der, som kan muliggjøre avskaffelsen av sitt norske statsborgerskap. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Sitat: Hva er friborgerskap? Friborgerskap er retten til å melde seg ut av statsvelferden, på nøyaktig samme måte som det i dag er mulig å melde seg ut av statskirken. Enkelt og greit. Det betyr i praksis: null sosiale skatter = null gratis sosiale ytelser. Ingen rett til offentlig helsevesen, skole, pensjon, eldreomsorg osv. Til gjengjeld betaler man ikke inntekts- eller kapitalbeskatning. Dette lar seg enkelt gjennomføre i praksis uten store omlegginger for staten og uten store praktiske problemer. Kilde Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Aldri hørt om at noen har kjøpt det før... Eksempler på folk som har gjort dette? Men poenget er at man fremdeles har statsborgerskap selv om man skulle ta seg en tur dit. Man får jo ikke noe statsborgerskap der, som kan muliggjøre avskaffelsen av sitt norske statsborgerskap. ok, da skjønner jeg hva du mente. Men vær forsiktig med å rot for mye med å drive å kjøpe -bytte statsborgerskap rundtomkring, plutselig sitter du med 5 når du egentlig ville bli kvitt 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Aldri hørt om at noen har kjøpt det før... Eksempler på folk som har gjort dette? De aller fleste lands statsborgerskap er til salgs, det hele er spørsmål om prisen. Fredriksen kjøpte vel ett Kypriotisk pass om jeg ikke husker feil? http://en.wikipedia.org/wiki/Immigrant_investor_programs http://www.reuters.com/article/2012/02/12/us-passport-idUSTRE81B05A20120212 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Denne er interessant: http://www.friborger...rsmalogSvar.htm Objektivist-alert!! Selv om individualismen står svakere i dag enn i opplysningstiden har en ny generasjon av tenkere modernisert og utvidet tankegodset til Aristoteles og opplysningsfilosofene. Viktigst i denne sammenhengen er utvilsomt den russisk-amerikanske filosof-forfatteren Ayn Rand som har bidratt til å integrere individualismen til et helhetlig vitenskaplig filosofisk system. http://www.friborgerforbundet.no/Plattform.htm 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) ok, da skjønner jeg hva du mente. Men vær forsiktig med å rot for mye med å drive å kjøpe -bytte statsborgerskap rundtomkring, plutselig sitter du med 5 når du egentlig ville bli kvitt 1 Hehe. For meg er det uansett ikke aktuelt.Jeg går på trygd, så det ville nok ikke vært noe sjakktrekk uansett. Endret 17. november 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 har levert passet og førerkort Dama forlanger/nsisterer på at myndighetene skal ta henne på alvor, men hva om hun om 4-5 års tid kommer på andre tanker, og ber om å få tilbake papirene? Bør de svare "nei gjort er gjort" Eller hva med stakkarn som går inn til fastlegen og sier "jeg har ikke lyst å leve lengre". Neivel, og så drar legen opp en colt 45. å setter ei kule i hodet hans. Jeg tror nok at slike som leker med tanken om å bli stasløse egentlig vet mer eller mindre ubevisst inne i seg at det ikke er ett fatalt valg. Derfor kan de ta sjansen å "lefle med det" 2 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Sea-land plattformen som ligger i sjøen utenfor UK, og som proklamerte seg som egen stat. Så vidt jeg vet er det en egen stat ifølge britisk rett. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Så vidt jeg vet er det en egen stat ifølge britisk rett. javel? Har ikke fulgt med særlig på utviklingen, men var vel noe om at Pirate Bay gutta også snakket om å kjøpe den og etablere seg der. Men spørs mye denne angivelige doms-avsigelsen er verdt, medmindre du skal bo utpå plattformen resten av livet uten å forlate den igjen. Problemet er at hvis ingen andre land i verden anerkjenner "landet ditt" eller pengeseddlene og passportene du trykker opp, så står du fast der Endret 17. november 2012 av Mr.M 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 http://www.sealandgov.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/Principality_of_Sealand Tror faktisk den er til salgs nå Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Tror faktisk den er til salgs nå Ellers takk, men har allerede brukt sparepengene til tomtekjøp på månen http://www.lunarregistry.com/ 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Sitat: Hva er friborgerskap? Friborgerskap er retten til å melde seg ut av statsvelferden, på nøyaktig samme måte som det i dag er mulig å melde seg ut av statskirken. Enkelt og greit. Det betyr i praksis: null sosiale skatter = null gratis sosiale ytelser. Ingen rett til offentlig helsevesen, skole, pensjon, eldreomsorg osv. Til gjengjeld betaler man ikke inntekts- eller kapitalbeskatning. Dette lar seg enkelt gjennomføre i praksis uten store omlegginger for staten og uten store praktiske problemer. Kilde Her bør man skille mellom de som mener at dette bør være lov, og de som mener at det per dags dato er det. Friborgerforbundet arbeider for at dette skal være lov. Røiseland hevder at det per i dag er slik. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Her bør man skille mellom de som mener at dette bør være lov, og de som mener at det per dags dato er det. Friborgerforbundet arbeider for at dette skal være lov. Røiseland hevder at det per i dag er slik. Vel, Røiseland ser ut til å anse at Grunnloven ikke er gyldig avtale mellom henne og Staten, det er derved noe motstridende at hun da søker om å bli fritatt denne avtalen ettersom det kan bli sett på som en annerkjennelse av avtalen. (På den annen side kan det jo anses som annerkjennelse av de faktiske forhold hvor den ene part hevder å ha rett til å bruke vold mot annen part på tross av at ingen avtale om dette har blitt inngått.). Hun kunne like gjerne ha sendt ett rekkomandert brev til Mafian: "Vennligst slutt med pengeutpressingen!" Effekten er den samme. 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Vel, Røiseland ser ut til å anse at Grunnloven ikke er gyldig avtale mellom henne og Staten, det er derved noe motstridende at hun da søker om å bli fritatt denne avtalen ettersom det kan bli sett på som en annerkjennelse av avtalen. Rettslig sett vil en oppsigelse av en avtale ikke medføre avskjæring av at man senere kan hevde avtalen aldri var bindende -- men det er et moment i vurderingen. Avhenger litt av hvordan man ordlegger seg. Den rettslige tilstanden er likevel at staten ikke trenger borgernes samtykke for å gi lover, slik at Røiseland tar feil. For å sitere meg selv fra en tidligere diskusjon om dette: Jeg kan skjønne de som ikke vil betale skatt av politiske årsaker - støtter ikke staten, støtter ikke velferd, m.m. Det jeg ikke skjønner er de som ikke vil betale skatt og som mener å ha funnet en eller annen form for juridisk hemmelighet som pålegger staten å la deg slippe - og som domstolene vil innse med én gang du påpeker det. Den typen tankegang inviterer til konspiranoia. For hvis domstolene vil innse det med én gang du påpeker det må de jo vite om det fra før av, i alle fall i teorien, og da holder jo juriststanden dette hemmelig fra alle andre... 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Det jeg ikke skjønner er de som ikke vil betale skatt og som mener å ha funnet en eller annen form for juridisk hemmelighet som pålegger staten å la deg slippe - og som domstolene vil innse med én gang du påpeker det. Enig, folk burde innse at Statens eller grunnlovens (il-)legitimitet er irrelevant for Statens evne og villighet til å bruke vold for å få en til å adlyde. Situasjonen er den samme uansett om man befinner seg i Norge, Russland, NordKorea, SaudiArabia eller USA. Åpen konfrontasjon med en organisasjon som er mer voldelig og bedre bevepnet enn en selv er lite smart for å si det mildt. Endret 18. november 2012 av Skatteflyktning 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Hun er bare en jævla snylter! Jeg kan vedde rimelig mye på at når hun kommer i pensjonsalder så kommer hun til å benytte seg av den Norske pensjonsordningen. Og om hun får en alvorlig skade eller sykdom så kommer hun helt sikkert til å benytte seg av det norske offentlige helsevesenet. Hun er kun ute etter å slippe å betale skatt. Og hvis hun ikke ønsker å betale skatt til Norge så får hun vel flytte ut av Norge da. Det finnes masser av steder i verden som er så øde at ingen myndigheter kommer dit for å kreve inn skatter. Så hun kan flytte til hvilken som helst av disse stedene og leve for seg selv. Og hun ordføreren som skrev under på dette må jo være en fullstendig inkompetent idiot. Endret 19. november 2012 av flesvik 5 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Så hun kan flytte til hvilken som helst av disse stedene og leve for seg selv. Det kan jo hende hun versetter forholdet til familien mer enn avsmaken for staten Norge. Det var mange jøder som ikke flyktet fra Tyskland på 30-tallet også. Og hun ordføreren som skrev under på dette må jo være en fullstendig inkompetent idiot. Stemmer nok det, det sto et eller annet sted at hun var politiker tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå