TMB Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Hei. Dersom jeg en gang i fremtiden har lyst til å kunne produsere noe i samme gate som , hvordan går man frem egentlig? Hva slags utstyr trengs for å lære, hva burde man kunne først, hvor skal man starte? Må man kunne spille piano etc, kunne noter og sånt? Hilsen en som er glad i musikk, og som har prøvd seg litt i FL Studio for et par år siden (hvor han for øvrig ikke skjønte så alt for mye). Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Du trenger software som FL-studio, Ableton, Logic eller lignende. Deretter trenger du et VST-instrument slik som Massive, som lar deg skape akkurat de instrumentene du trenger for å lage deadmau5-lignende ting. Forøvrig kan man velge mellom presets også. Av utstyr ville jeg anbefalt et rimelig midi-keyboard og et godt headset. Til å begynne med funker det veldig bra. Det du trenger å lære for å produsere ting, er først og fremst å bruke "piano roll", altså der man skriver inn midinoter koblet opp mot f.eks et VST-instrument som Massive. Mye lettere enn vanlige noter, så man trenger ikke å kunne det nei. Ellers ville jeg anbefalt Vengeance Essential House for kicks, snares osv. Det beste er egentlig bare å sette i gang, lage noe sært, prøv å få en form på det etterhvert. Endret 17. november 2012 av coyotemannen Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Hei og kult at du har interessen får å lage elektronica Jeg har laget musikk i 13 år (hovedsaklig i FL Studio) og kan for det første si: Tålmodighet og mer tålmodighet, dette er ett verktøy som tar lang tid å mestre, men ikke det vanskligste å få til hvis man skal sammenligne med annen musikk. I starten holder det kun med FL Studio og pc høyttalerne, FL Studio innholder mange gode plugins til å starte med, du trenger ikke å begynne med innkjøp av hardware til å begynne med, start heller med det når du ser interessen bygger seg opp. Som sagt er jeg selvlært og har lite forståelse på noter og vil si at det ikke trenges å kunne, men en grunnlegende forståelse av dette trenger du. Husk, youtube er nøkkelen her, mange gode videoer der ute. Hvis du ønsker å se hva jeg har laget i FL Studio kan du sjekke denne spillelista her: Har du flere spm så svarer jeg gjerne. Endret 17. november 2012 av teb1986 Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Er ikke så erfaren men Fl Studio har utviklet seg mye de siste årene og er relativt lett og forstå. Vist du har Mac ville jeg anbefale Logic Pro. Et godt headset er bra, men det beste er et par aktive studio høytalere eller lignende i et rom med begrenset akustikk som spiller "nøytralt" samme gjelder for headset. Når du skal lage en sang er det viktig at lyden du hører er passiv og ikke tilslørt av for mye bass, middeltoner eller lignende for da kan det høres veldig fælt ut på et par vanlige høytalere og du har tilpasset sangen til et headset som ikke låter som ditt. Ellers er det viktig og lese seg opp til en grei fortsåelse av musikkteori slik at man kan forene basslinjer, melodilinjer og akkorder ilag. Det finnes et utals turtorials på youtube om dette. Ellers er vel det viktigste sagt, midi piano er det letteste verktøyet og jobbe med, samt kan det være morsomt og lærerikt og sample beats, kick's etc. for å bruke i sangene dine. Endret 28. november 2012 av Ole-ThInK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå