Gå til innhold

[Løst] Eplehuset - Nekter å refundere


manna420

Anbefalte innlegg

Bruken av telefonen av likegyldig. Blir telefonen kjøpt til redusert pris med binding så henter de inne mellomlegget hver mnd. Så om telefonen er til 5000 ett sted og 7000 ett annet sted så ender de opp på ca samme sted prismessig. Spesielt på iPhone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du ikke han vet bedr enn deg hvor mye og til hva han bruker telefonen? ;)

Ikke når han presenterer det på den måten han gjorde. Da fremstår han for meg som komplett uviten til hvordan det regnestykket er satt opp. I innlegget sitt sier han omtrent rett ut at slik han forstår det så vil iPhonen koste han 7000 hos Eplehuset men 5000 hos Apple.com, noe som er en sannhet med gigantiske modifikasjoner.

 

Man sparer som regel penger på å kjøpe med abonnement. Totalt sett. Ikke alltid, men stort sett. Jeg kan godt sette opp et regnestykke, om du vil. :)

Endret av Klatt3n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruken av telefonen av likegyldig. Blir telefonen kjøpt til redusert pris med binding så henter de inne mellomlegget hver mnd. Så om telefonen er til 5000 ett sted og 7000 ett annet sted så ender de opp på ca samme sted prismessig. Spesielt på iPhone.

Det kommer jo selvfølgelig an på hvordan man bruke telefonen. Har man utgifter på mindre enn 166 kr i måneden, vil det lønne seg å kjøpe den til 5k. Og det forutsetter at alternatiet til 7k inkluderer alt man trenger av tale, sms og data - enkelte av de billigste abonnementsordningene er rene nedbetalinger med lite inkludert.

 

Å si at "Bruken av telefonen av likegyldig." (regner med du mene ER likegyldig) er vel omtrent så dumt som det kan få blitt. Kjøper du den til 5k uten abonnement er jo bruken det eneste som koster penger, og som avgjør hva som lønner seg.

 

@Klatt3n: Akkurat 166kr i måneden er jo ikke veldig mye å bruke på mobil, så så lenge abonnementet med totalpris på 7k inkluderer en grei brukspakke, så er det nok ikke så dumt. Men hvis han kun skal bruke mobilen til spill eller videotitting, og ellers kommuniserer på wifi via Viber etc., så kan man klare seg med mindre. Det er jo selvfølgelig fryktelig kjedelig, men det er en annen sak.. :p

Lenke til kommentar

Ok. Skal vi se.

 

Ulåst iPhone 5, 16gb, svart/hvit koster 5190 på Apple.no

 

Nå vet jeg ikke hvilke abonnement trådstarter tenkte å kjøpe telefonen sin med, men jeg kan se to abonnementer med totalsum i overkant av 7200: Komplett S og Fastpris S.

 

Med Fastpris S betaler han 3799 + 289*12 for mobiltelefonen, som blir 7190.

 

Sett at han skulle kjøpt en iPhone direkte fra Apple.no, men med samme abonnement. Da må han ut med 5190 + 119*12 som i tilfelle blir 6618 kroner i løpet av et år.

 

Slik går det jevnt over med abonnementene oppover. Ergo sparer trådstarter totalt sett cirka 500 kroner på å kjøpe telefonen hos Apple dersom han eventuelt skulle ønske å bruke samme abonnement (noe som er tvilsomt, vil jeg tro.) Muligheten for at trådstarter ønsker å bruke kontantkort på telefonen er jo selvfølgelig til stede, og da er de 5000 kronene plutselig mer relevant, men jeg kan love deg at den generelle nordmannen vil bruke langt mer enn 3000 kroner per år i forbruk dersom vedkommende har en iPhone.

 

Regnestykkene ser mer eller mindre like ut. Totalt sett lønner det seg muligens å kjøpe den fra Apple.no, men forskjellen er ikke på svimlende 2000 kroner eller mer. Det ligger snarere rundt femhundrelappen, og av erfaring vet jeg at mange foretrekker 500 kroner ekstra fordelt på ett år sammenlignet med det å måtte ut med i overkant av 5000 kroner på én lønn.

 

Forøvrig skal det nevnes at iPhonen omtrent er den eneste telefonen som blir dyrere ved kjøp med binding. Det er helt utrolig hvor dyr den faktisk er. Kjøp heller SGS3. :D

 

Edit: Annet eksempel:

 

2399 med Fastpris L + 549*12 = 8987. Om trådstarter skulle ønske å kjøpe iPhone uten binding, men likevel bruke samme abonnement, måtte han ut med 5190 + 349*12 = 9378. Med andre ord ville han eventuelt spart penger dersom han ønske et litt "kraftigere" abonnement med mer innhold.

 

Greia er selvfølgelig at man ikke kan sammenligne totalsummen med binding blindt mot prisen uten abonnement. Totalprisen som er oppgitt ved kjøp med binding inneholder jo alltid også kostnadene fra et abonnement i løpet av det hele året med binding. Folk flest velger jo å gå for abonnement i dag, da det er så utrolig mye billigere enn kontantkort.

 

Skulle trådstarter ønske å bruke f.eks OneCall eller noe lignende er vi forøvrig tilbake på at det nok er lurt å kjøpe uten abonnement, men da burde det ikke vært SNAKK om å kjøpe med Netcom- eller Telenorbinding, som er det man får på Eplehuset. Så jeg antar trådstarter ikke er OneCall-kunde eller tilsvarene "frittstående" operatør.

 

Generell tommelfingerregel: Telefoner til under 2000,- "kontant" lønner seg sjeldent å kjøpe med binding. Telefoner bundet til "dårlige" abonnement med lite trafikk inkludert lønner seg sjeldent.

Endret av Klatt3n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at "Bruken av telefonen av likegyldig." (regner med du mene ER likegyldig) er vel omtrent så dumt som det kan få blitt. Kjøper du den til 5k uten abonnement er jo bruken det eneste som koster penger, og som avgjør hva som lønner seg.

 

Kan hende jeg var litt kjapp med å svare. Så vidt jeg skjønte så var begge alternativene han listet opp en bindingsløsning. Om dette var tilfellet vet jeg ikke. Og grunnen bak min uttalelse var at det sjeldent er stor forskjell i pris på slike løsninger uansett hvor du kjøper det. Og ja, det var en skrivefeil.

Lenke til kommentar

Ok. Skal vi se.

 

Ulåst iPhone 5, 16gb, svart/hvit koster 5190 på Apple.no

 

Nå vet jeg ikke hvilke abonnement trådstarter tenkte å kjøpe telefonen sin med, men jeg kan se to abonnementer med totalsum i overkant av 7200: Komplett S og Fastpris S.

 

Med Fastpris S betaler han 3799 + 289*12 for mobiltelefonen, som blir 7190.

 

Sett at han skulle kjøpt en iPhone direkte fra Apple.no, men med samme abonnement. Da må han ut med 5190 + 119*12 som i tilfelle blir 6618 kroner i løpet av et år.

 

Slik går det jevnt over med abonnementene oppover. Ergo sparer trådstarter totalt sett cirka 500 kroner på å kjøpe telefonen hos Apple dersom han eventuelt skulle ønske å bruke samme abonnement (noe som er tvilsomt, vil jeg tro.) Muligheten for at trådstarter ønsker å bruke kontantkort på telefonen er jo selvfølgelig til stede, og da er de 5000 kronene plutselig mer relevant, men jeg kan love deg at den generelle nordmannen vil bruke langt mer enn 3000 kroner per år i forbruk dersom vedkommende har en iPhone.

 

Regnestykkene ser mer eller mindre like ut. Totalt sett lønner det seg muligens å kjøpe den fra Apple.no, men forskjellen er ikke på svimlende 2000 kroner eller mer. Det ligger snarere rundt femhundrelappen, og av erfaring vet jeg at mange foretrekker 500 kroner ekstra fordelt på ett år sammenlignet med det å måtte ut med i overkant av 5000 kroner på én lønn.

 

Forøvrig skal det nevnes at iPhonen omtrent er den eneste telefonen som blir dyrere ved kjøp med binding. Det er helt utrolig hvor dyr den faktisk er. Kjøp heller SGS3. :D

 

Edit: Annet eksempel:

 

2399 med Fastpris L + 549*12 = 8987. Om trådstarter skulle ønske å kjøpe iPhone uten binding, men likevel bruke samme abonnement, måtte han ut med 5190 + 349*12 = 9378. Med andre ord ville han eventuelt spart penger dersom han ønske et litt "kraftigere" abonnement med mer innhold.

 

Greia er selvfølgelig at man ikke kan sammenligne totalsummen med binding blindt mot prisen uten abonnement. Totalprisen som er oppgitt ved kjøp med binding inneholder jo alltid også kostnadene fra et abonnement i løpet av det hele året med binding. Folk flest velger jo å gå for abonnement i dag, da det er så utrolig mye billigere enn kontantkort.

 

Skulle trådstarter ønske å bruke f.eks OneCall eller noe lignende er vi forøvrig tilbake på at det nok er lurt å kjøpe uten abonnement, men da burde det ikke vært SNAKK om å kjøpe med Netcom- eller Telenorbinding, som er det man får på Eplehuset. Så jeg antar trådstarter ikke er OneCall-kunde eller tilsvarene "frittstående" operatør.

 

Generell tommelfingerregel: Telefoner til under 2000,- "kontant" lønner seg sjeldent å kjøpe med binding. Telefoner bundet til "dårlige" abonnement med lite trafikk inkludert lønner seg sjeldent.

 

Herregud, her har det kommet kommentarer på løpende bånd som etterhvert har blitt mer og mer irrelevant. For de av dere som siterer at trådstartere ikke helt vet hva han snakker om så har jeg bare en ting å si, DERE TAR FEIL. Jeg vet godt hva jeg snakker om, og dere som kommer med en regnestykke eller to for å forklare hva som lønner seg osv, takk for det, men det er noe jeg regnet i hue mens jeg snakket med en representant på tlf fra eplehuset, ikke noe Rocket Science med andre ord. Så la oss for engangs skyld la denne tråden hvile i fred. God natt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...