manna420 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Hei Kjøpte IPAD 4 fra eplehuset i butikken. Gikk tilbake etter 1 time for å returnere den uten at jeg hadde åpnet pakken. Butikken nektet å refundere penger. Er dette lov i følge kjøpsloven? Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Kan du forklare hvordan? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Butikkjøp kan du ikke angre med mindre selger har misledet deg eller det er feil med varen. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Det er ingenting i kjøpsloven som tilsier at du har rett på bytting/refundering av varer som man har sett på forhånd (dvs kjøp i butikk.) Det er altså bare god kundeservice hos butikkene som tilbyr bytting f.eks innen en uke eller 30 dager. Husker en eller annen norsk nettside hadde en god artikkel på det der for en stund tilbake siden, men jeg finner ikke den jeg tenker på. Du kan gjerne lese denne: http://www.dinside.n...byr-aapent-kjop Selv om den ikke helt nøyaktig pongterer spørsmålet ditt. http://www.forbruker...erett/bytterett Endret 17. november 2012 av Klatt3n Lenke til kommentar
dolten Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Slik eg forstår det for dei fleste elektroforhandlere er at dei er veldig greie på dette punktet for å tilfredsstille kunders ønsker og for å holde/bedre butikkens rykte, skjønt det er masse styr for forhandler å heve kjøp om du for eks har kjøpt masse ekstrautstyr og tjenester. Men ja dei har ingen plikt å seie ja til å heve kjøpet uten at produktet har såpass mangler iforhold til kva du har blitt lovet/tilbudt. Der har du større rettigheter ved postordre/dørsalg(14dager angrerett). Men som sagt Apple produkter har den positive tingen at dei er enkle å selge for tilnærmet utsalgspris vidare(har eg blitt fortalt). Du har alltids det alternativet, om da ikkje Eplehuset vil heller bytte produktet ditt mot annet for at du skal bli fornøgd. Vil tro å få penger tilbake er en del vanskeligere. Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Tusen takk for tilbakemeldingene. Da vet jeg i allefall hva forbrukerrådet har å si på det. En ting er uansett sikkert, aldri mer om jeg kjøper noe fra møkka Eplehuset. Har skjønt nå at det ikke er pålagt, men de fleste store butikker der ute har tilrettelagt slik at kundene kan returnere, men det har nok sikkert noe med Apple sine strenge lover å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Laurb Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Høres dårlig ut spør du meg. Men det er jo ikke noe sjokk. Slikt skjer raskt når bedriften vet de får kunder uavhengig av service. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 OT: Hvorfor i alle dager ønsker du å returnere et produkt som du har kjøpt 1 time tidligere? Det er ganske plagsomt at en kunde tar opp tiden til en selger, for så å returnere produktet 1 time senere. Uhøflig faktisk. Butikkansatte har mye annet å gjøre enn å kaste vekk arbeidstiden sin. Riktignok så ser bransjen dette oftere i juletider. Forklaringen da er at den nyinnkjøpte julegaven akkurat er blitt handlet inn av et annet familiemedlem. 4 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Kan du forklare hvordan? Bare sånn rent generelt: Man trenger åpenbart ikke noe rettslig grunnlag for å insistere på at en avtale skal holdes, man trenger et rettslig grunnlag for å kreve å bryte en avtale. Spørsmålet er derfor hvorfor du skal få returnere, ikke hvordan de kan nekte å ta i mot returen. Det grunnleggende utgangspunkt er jo at avtaler skal holdes, og i det du betaler og tar i mot varen så har du inngått en avtale. 2 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 OT: Hvorfor i alle dager ønsker du å returnere et produkt som du har kjøpt 1 time tidligere? Det er ganske plagsomt at en kunde tar opp tiden til en selger, for så å returnere produktet 1 time senere. Uhøflig faktisk. Butikkansatte har mye annet å gjøre enn å kaste vekk arbeidstiden sin. Riktignok så ser bransjen dette oftere i juletider. Forklaringen da er at den nyinnkjøpte julegaven akkurat er blitt handlet inn av et annet familiemedlem. Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil. Det er en stor sannsynlighet for at de hadde godtatt å bytte den i en iPhone (med evt. mellomlegg). Men hvor i all verden finner du en iPhone til halv pris av det Eplehuset selger de for? Mitt inntrykk er at iPhone koster omtrent det samme over alt pga. ekstremt pressede priser på Apple-produkter generelt. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil. Det er ingen her som bestrider at det jevnt over er ganske dårlig kundeservice å nekte retur på uåpnede produkter, men dette forumet heter forbrukerrett og du spør om dette er tillatt etter kjøpsloven. Rettslig sett har de sitt på det tørre. Om du er misfornøyd med servicen så får du bruke din forbrukermakt. 3 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Tror ikke de tar den imot i retur. Og jeg tror jeg bare får gå for en IPAD4 med 3g. Har hatt lyst på en tab med 3g lenge så da får det bare bli den, selvom jeg helst skulle ha en Android basert nettbrett grunnet mitt nyeste Samsung TV 55 tommer 8 serien og fordeler man har med tanke på kommunikasjon mot Tven. Har skjønt blant annet at mellom IPAD og min Samsung TV så vil ikke Dual View fungere. Altså muligheten for å streame Tv kanaler rett på nettbrett. Til Bergendahl Eplehuset selger ikke telefon uten binding. Og det billigste med binding kostet meg litt i overkant av 7000 kroner etter å ha betalt ned tlf abb i 12 måneder osv. På apple sine egne sider så får jeg kjøpt den uten binding for litt i overkant av 5000 kroner. Ikke akkurat halvparten som jeg kommenterte tidligere, men orker absolutt ikke å betale 2000 kroner ekstra for en mobil kun fordi eplehuset nekter å returnere, dette finner jeg meg ikke i ass. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Grunnen til det var at jeg fikk det som en bursdagsgave. Jeg ville heller ha en Iphone så tenkte å returnere denne for så å ta pengene og kjøpe iphone et annet sted der jeg får den for halvparten av prisen de selger for. Uansett så synes jeg det du sier forsatt ikke er god nok grunnlag for å forklare situasjonen jeg opplevde. Nesten alle store butikker aksepterer stort sett retur og det er menneskelig at man gjør feil. Du fikk en bursdagsgave, valgte å bruke denne på å kjøpe en iPad, angrer etter en time og vil levere den tilbake? Rettslig sett, synd for deg. Du har null krav på å angre et butikkjøp.Eplehuset kunne nok fått en liten stjerne i margen ved å yte bedre service, men nå har vel egentlig ikke den gode kundeservicen vært noe salgsargument for produkter fra Apple. Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Tror ikke de tar den imot i retur. Og jeg tror jeg bare får gå for en IPAD4 med 3g. Har hatt lyst på en tab med 3g lenge så da får det bare bli den, selvom jeg helst skulle ha en Android basert nettbrett grunnet mitt nyeste Samsung TV 55 tommer 8 serien og fordeler man har med tanke på kommunikasjon mot Tven. Har skjønt blant annet at mellom IPAD og min Samsung TV så vil ikke Dual View fungere. Altså muligheten for å streame Tv kanaler rett på nettbrett. Til Bergendahl Eplehuset selger ikke telefon uten binding. Og det billigste med binding kostet meg litt i overkant av 7000 kroner etter å ha betalt ned tlf abb i 12 måneder osv. På apple sine egne sider så får jeg kjøpt den uten binding for litt i overkant av 5000 kroner. Ikke akkurat halvparten som jeg kommenterte tidligere, men orker absolutt ikke å betale 2000 kroner ekstra for en mobil kun fordi eplehuset nekter å returnere, dette finner jeg meg ikke i ass. Du kan prøve å selge den på Finn.no mot et tap på et par hundre kroner, det burde nok gå tenker jeg. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) dette finner jeg meg ikke i ass. Beklager, men det må du nok bare gjøre. De har retten og lovverket på sin side, og er i sin fulle rett til å nekte deg å bytte eller heve kjøpet. Ut fra hvordan du ordlegger deg her på forumet, så kan jeg skjønne at butikken ikke er så veldig interessert i å gi deg ekstra service. Påståelige kunder som tror de har rett på alt mulig, når de ikke har det, er ufattelig irriterende. De er allvitende og tar aldri feil i følge seg selv. Og det er gjerne de kundene som er vanskeligst å ha med å gjøre. Ja, og kunder som kommer med den påstanden "skal aldri handle her/der mer" bare fordi de ikke får bedre service enn alle andre, blir kun sett på som useriøse og ledd av, for det er alltid (uten unntak) de som er mest urimelige. Endret 19. november 2012 av Bergendahl 3 Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Ser ikke ut som om du forstår hvordan kjøp av mobil med binding fungerer heller.. Tipper den til 7000 totalt er billigere enn den til 5000. Bruk hodet! Endret 20. november 2012 av Klatt3n Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Ser ikke ut som om du forstår hvordan kjøp av mobil med binding fungerer heller.. Tipper den til 7000 totalt er billigere enn den til 5000. Bruk hodet! Tror du ikke han vet bedr enn deg hvor mye og til hva han bruker telefonen? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå