Gå til innhold

[Løst] Kjøp av komponenter til hjemmekino

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har kikket litt på alternativer til et hjemmekinoanlegg, men grønn som jeg er vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger, råd og tips.

Har sett meg ut dette som interessant;

Netgear ReadyNAS Ultra 4, Diskless

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=602464

Pioneer VSX-922-K Receiver

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=752046

og fire av disse

Western Digital® Desktop Green 2TB

http://www.mpx.no/k/...=632657#reviews

Tv og høyttalere har jeg. Må kanskje investere i noen bedre kabler også. Da jeg bor i et borettslag er god lyd prioritert framfor mye lyd, men jeg er ingen feinschmecker.

Bra nok eller vil dere foreslå noe annet?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser suverent ut, bortsett fra at du kanskje å burde vurdere en htpc i stedet for nas.

Hei, og takk for kjapt svar.

Nå har jeg faktisk en htpc jeg skrudde sammen selv for et par år siden, og som fungerer fint til sitt bruk. Men den er såpass liten og har bare en 60gb ssd. Den har også bluray-spiller, men jeg har ikke tatt meg tid til å "programmere" denne. Men hvorfor er en htpc bedre?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Åja, men da sku du bare sagt det da. I så fall ser oppsettet ideelt ut. Liker spesielt at receiveren oppkonverterer analogt fra hdmi. Tror det blir en bra hjemmekino jeg. Åssen høytalere har u??

For å ta det siste først. Høyttalerne må jeg sjekke hva er når jeg kommer hjem i morgen. Men det jeg kan si er at det er 5.1., og at de store (som var et annet merke enn de andre små, men kjøpt som komplett sett) den gangen (6-7 år siden), var testvinner. Tror jeg betalte ca 5500kr for settet og ca det samme for receiveren (som er noe utdatert teknologi). Synes disse har fungert greit til sitt bruk. Uansett vil jeg teste hvordan de fungerer i et nytt oppsett før jeg eventuelt bestemmer meg for å investere i nye.

Hva gjelder htpc'en, så er jeg usikker på hvordan den skal bidra i et oppsett med nas og receiver. Som jeg skrev, jeg er grønn på dette. Jeg har både Hifi-klubben og Soundgarden ganske nært til der jeg bor, men føler at stort sett hver gang jeg skal spørre en butikk om råd og tips, så framhever de sine egne produkter mens alt annet er dårligere enn deres eget ...

Jeg så forresten at mpx hadde tilbud på en annen receiver;

Yamaha RX-V771BL

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=640567#reviews

... men fant ikke noe særlig med omtaler. Kjenner du til denne, og eventuelt om den er bedre enn Pioneeren jeg linket til? (mpx selger disse to til samme pris akkurat nå).

Lenke til kommentar

Yamahaen er en eldre forsterker, Yamahas nyeste ender på 3. Men det er ikke noe dårlig valg. Pioneeren har mer utstyr, og koster ikke så mye mer at man nok heller burte gått for Pioneeren.

Lydmessig så er begge gode valg.

Når det gjelder NAS/HTPC osv så bruker jeg begge deler. Det skal ikke være noe problem å kjøre direkte fra NAS til forsterkeren, i hvertfall Pioneeren. Eneste HTPCen gjør for meg er at den er enklere å bruke da jeg kan bruke mus til å navigere. NAS er genialt at jeg slipper å skru på en PC når jeg skal høre på musikk.

Min forsterker takler heller ikke video over nettverk, har ikke funnet noe godt alternativ og god nok grunn til å oppgradere enda.

Lenke til kommentar

Yamahaen er en eldre forsterker, Yamahas nyeste ender på 3. Men det er ikke noe dårlig valg. Pioneeren har mer utstyr, og koster ikke så mye mer at man nok heller burte gått for Pioneeren.

Lydmessig så er begge gode valg.

Når det gjelder NAS/HTPC osv så bruker jeg begge deler. Det skal ikke være noe problem å kjøre direkte fra NAS til forsterkeren, i hvertfall Pioneeren. Eneste HTPCen gjør for meg er at den er enklere å bruke da jeg kan bruke mus til å navigere. NAS er genialt at jeg slipper å skru på en PC når jeg skal høre på musikk.

Min forsterker takler heller ikke video over nettverk, har ikke funnet noe godt alternativ og god nok grunn til å oppgradere enda.

Hei, og takk for svar i begge mine trådstarter her :)

Ga egentlig litt opp den første trådstarten "LYD OG BILDE I STUA" da ingen svarte meg.

Da ser jeg bort fra Yamahaen, og så får vi se om det blir Pioneeren til slutt. Jeg har bestemt meg for å bruke tid og omtanke før jeg slår til på noe som helst når det gjelder å investere i noe. Det haster ikke å få nytt hjemmekinoanlegg i hus ... kanskje en idé å avvente til januar-/februarsalget ...?

Som jeg skrev til Balthier lenger oppe, så er jeg usikker på hvordan htpc'en skal bidra i et oppsett med nas og receiver. Vil htpc'ens bluray (kostet rundt 900kr i fjor sommer og fikk gode omtaler) være bra nok alternativ til en separat bluray-spiller? Jeg kan sikkert finne ut av det, men hvis du har noen innspill er jeg takknemlig for det.

Jeg skulle sjekke hvilke høyttalere (5.1.) jeg hadde da jeg var hjemme i dag, men glemte det i farten. Men jeg regner med at høyttalere stort sett (også de som er 6-7 år gamle) kan brukes til både analoge og digitale løsninger, eller tar jeg feil?

(Som du sikkert forstår av det jeg skriver, så er dette nytt land for meg ... :hmm: )

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg holdt meg unna DVD og BD avspilling fra PC. PCen må stilles inn helt annerledes enn andre kilder for å få korrekt bilde. Så med HTPCen min så kjører jeg den på egen inngang i TVen for å slippe unna å ha dårlig bilde på den eller andre kilder. Personlig ville jeg anbefalt en BD spiller av kjent merke, da disse er mer oppdatert over tid, anbefaler alltid Oppo sine spillere (selv om det er ukjent merke), men de lager de beste spillerene som finnes. Men kan være litt dyre for enkelte. Men fordelen er at de kan gjøres sonefri.

Høytallerene vil fungere, ikke noe problem. Det finnes ingen digitale forsterkere. Alt blir uansett analogt før det treffer høytallerene. Og Pioneeren vil takle alle høytallere, så lenge de ikke er av en veldig sær type. Det skal stå en ohm verdi på baksiden, så lenge denne er 4, 6 eller 8 så blir det ikke noe problemer. 2 ohm anbefales ikke (det står ikke ohm, men symbolet for ohm, bruk google til å finne det, vet ikke hvordan jeg får det inn her.

Det er ikke sikkert Pioneeren kommer på salg, men muligens hos Elkjøp. De har hatt den opp og ned i pris, mener jeg har sett den til rundt 3000,- en gang, men det kan hende jeg husker feil her også.

Er det noe du lurer på så bare spør, er alltid moro å kunne hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Takker for informativt og oppklarende svar, AndersT2 :)

I en brukers erfaring med Pioneeren her, står det;

*Denne recieveren utøver ren MAGI med bildet fra min HTPC. Jeg prøvde først å koble PC rett på TV, og da ble tekst grøtete og uskarpt på min hd-ready 1024x768 Panasonic. Når jeg koblet VIA Reciever ble bildet mye skarpere og all tekst lesbar og flott. Kjempebra bildeprosessor med andre ord.*

Men her vil jeg prøve meg fram og ha ditt forslag i bakhodet hvis det blir aktuelt. Så får jeg heller se det an om jeg skal investere i en separat spiller. Jeg har de siste kanskje 10 årene vært nøye på å lese anmeldelser/omtaler/erfaringer både fra eksperter og forbrukere før jeg slår til på de litt dyrere produktene.

Da er høyttalerne bankers, i hvert fall vil de fungere (de store er Dynavoice og de små pluss senter er Proson). Hvis du ser i linken på Pioneeren i trådstarten her, så er denne på tilbud til kr 2995,- hos mpx. Men på prishistorikken har den vært nede i 2495,- 10.november. Men da hadde ikke jeg den i kikkerten :hm: . Har du noen erfaring med slike komponenter og priser i januar-/februarsalget?

Jeg er ikke direkte gnien, men iom at det ikke haster vil jeg prøve å kjøpe til en best mulig pris. Jeg er selvfølgelig også åpen for andre receivere hvis pris vs kvalitet er den rette. Kan godt gå opp en del i pris hvis kvaliteten er deretter, men vil helst ikke bruke mer enn 8000,- og helst ikke for mye over 20 000,- totalt hvis jeg må investere i nytt på alle komponenter (eksklusive flatskjerm).

Det kan være det blir litt i rykk og napp jeg er her inne og følger opp. Har en del andre ting på timeplanen før nyttår. Men setter stor pris på hjelpen jeg har fått av deg og andre :thumbup:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Vil nok tro det han med Panasonicen opplevde var at den innebygde skalereren til Panasonic ikke fungerte helt bra. Og når Pioneerens er en del nyere så har det mye å si.

Det er mulig at Pioneeren kan sette egne video innganger pr inngang, mulig at det har komme til den prisklassen, før så var det forbeholdt de dyreste. Når jeg hadde Pioneer, før Marantzen jeg har i dag, Pioneer AX4ASi (siste før LX serien tok over for AX), så lagde video delen kun trøbbel. Siden den ikke taklet 1080p på annet enn gjennomgang, og hver gang BD spilleren startet så satte den seg til 1080i. Noe som var veldig irriterende til jeg fikk slått av HDMI CEC som køddet det til. Handshake funksjonen er noe skit av og til. Har ikke rørt videodelen til forsterkere siden, best resultat å la TVene ta seg av resultatet.

Men i dag så har faktisk en del forsterkere bedre videobrikker enn TVer, altså de som støtter oppskalering til 4K. Noe Onkyoene gjør. Husker ikke helt om denne Pioneeren har det. Vet den støtter 4K igjennom.

Jeg kan prøve å huske å sjekke hva jeg ser når jeg skal montere høytallere for kompisen min som har denne forsterkeren. Men kan ikke huske jeg så noe særlig til en video del i menyene. Men mulig det er en helt egen meny.

Hvis du leter etter tester av både proff og brukere på en Oppo BD spiller, så si ifra hvis du finner en negativ en, hadde vært moro og ha lest en slik også. Det er bare å søke på BD spillere fra Oppo, Cambridge, Electrocompaniet og noen andre som har samme MediaTek innmat. Har ikke hørt en eneste negativ anmeldelse enda, og har lest de fleste av de 3 siste generasjonene spillere som har vært. De har også vært først på banen med teknologi de 2 siste generasjonene. Sist var det 2 HDMI utganger. Nå har den fått 2 HDMI innganger også, for at dårligere kilder som TV dekoder osv skal kunne utnytte seg av verdens beste videochip som Oppo BDP-103 og BDP-105 har. Har BDP-93 nå selv, som hadde forrige generasjons beste videochip. Denne brukes på den ene HDMI utgangen, og testet den andre HDMI utgangen som har en standard videochip, av typen mange andre bruker. Og bildene der var grøt i forhold når jeg sammenlignet.

Lenke til kommentar

Da har jeg slått til på noen Black Friday-tilbud.

Det jeg kjøpte var:

Netgear ReadyNAS NV+ v2 4-bay NAS kr 1495,-

Onkyo TX-NR717B hjemmekinoreceiver kr 3995,-

4 stk harddisk WD AV-GP 2TB kr 699,- pr stk.

(Dette må da være gode priser ...?!)

Ellers har jeg lyst på Panasonic DMP-BDT500 (blurayspiller). Denne er EISA-vinner og anbefales til de som vil ha en god bluray- og cd-spiller i et. Men jeg avventer og ser litt da denne likevel ikke er på noe (super)salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...