Gå til innhold

Moderering

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge stuset over hvorfor forskjellige tråder blir moderert så rart.

Eksempler er frippelposter der de tre overflødige bare blir stengt og griser til forumet.

denne tråden her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...146885&forum=79

er også et eksempel på tullete modererig, denne posten ble stengt fordi emnefeltet var dårlig formulert noe jeg er enig i, men hvorfor ikke bare endre emnet til noe som passer bedre? tar jo like lang tid det som å skrive en melding med forklaring på hvorfor den stenges.

Håper dette blir vurdert av forumets ledelse.

Mvh. Admin'C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er også et eksempel på tullete modererig, denne posten ble stengt fordi emnefeltet var dårlig formulert noe jeg er enig i, men hvorfor ikke bare endre emnet til noe som passer bedre? tar jo like lang tid det som å skrive en melding med forklaring på hvorfor den stenges.

Den stenges fordi noen åpenbart ikke har skjønt hvordan man lager en tittel, enda mer presist: brukeren har åpenbart ikke lest rettningslinjene noe som er et KRAV og som du er underlagt å både les og følge. Gjør du ikke det skal du heller ikke bruke dette forumet, så enkelt er det.

Enda en grunn til at slike tråder blir stengt er at moderatorene har nok å gjøre og det går faktisk mindre tid på å stenge tråden enn å endre topic. Tro meg. (Skulle du lure så er det fordi at hvis du skal lage en ny topic så må du finne på en god en, mens ved å stenge trenger du bare å skrive: "Feil/dårlig emnefelt - tråden stenges" og så tilslutt stenge tråden da, men det tar bare et museklikk)

Og en siste ting: hva lærer du mest av?

1. Tråden din blir stengt slik at du MÅ lage en godt topic neste gang eller

2. En moderator endrer topic for deg?

Tror nok de fleste med godt vett vil si 1. ;)

Lenke til kommentar
Syns folk skal lære seg retningslinjene her på bruket, ikke bare

vente på at noen snille mod. gjør jobben for dem :yes:

så enig. så enig. så enig. :woot:

Den stenges fordi noen åpenbart ikke har skjønt hvordan man lager en tittel, enda mer presist: brukeren har åpenbart ikke lest rettningslinjene noe som er et KRAV og som du er underlagt å både les og følge. Gjør du ikke det skal du heller ikke bruke dette forumet, så enkelt er det.

selv synes jeg at en lærer mest av og oppleve ting.

som f.eks. og få gjennomgå når du lager en elendig topic.

jeg tror nok bare at halvparten av forumbrukerene virkelig har lest og tenkt over rettningslinjene.

det er lett og glemme hva du har lest, men vanskeligere og glemme hva du har opplevd.

jeg leste ikke retningslinjene før jeg skrev min første post. da laget jeg en elendig topic (nei, jeg vil ikke linke til den posten...).

da fikk jeg høre at det var en dårlig topic, og har fra og med da prøvd og lage så brae og beskrivende topicer som mulig.

retningslinjene leste jeg ikke grundig før jeg hadde komt litt "inni gamet".

Og en siste ting: hva lærer du mest av?

1. Tråden din blir stengt slik at du MÅ lage en godt topic neste gang eller

2. En moderator endrer topic for deg?

Tror nok de fleste med godt vett vil si 1. ;)

:yes:

Lenke til kommentar

Fordi: Vi har ikke mulighet til å rette på alle feilene som blir gjort her i forumet. Å straffe hjelper dermed også som forebyggende ettersom da man først får stengt en post ofte tenker seg om to ganger før man poster igjen. I veldig få situasjoner får vi klager på dette, mens folk stort sett tar det med et smil og er enige. Ville du gått rbak meg og plukka opp søpla jeg kasta fra meg på gata eller ville du sagt ifra at jeg burde slutte?

(sistnevnte var en metafor. jeg kaster IKKE fra meg søppel på gata)

ps. jeg stenger sjelden en tråd pga at den inneholder 3 like svar. jeg sletter bare 2 av dem ettersom dette ikke nødvendigvis er forfatters skyld.

Lenke til kommentar

Jeg støtter delvis stenging av poster for å få folk til å "lære", selv om det ikke er så veldig effektivt.

Men jeg synes dere kan være litt mer fleksibel. Altså, åpenbare feilposter, og innlegg med håpløse topics stenger dere uten spørsmål. Men er det et skikkelig innlegg/diskusjon, men emnet er ikke helt "perfekt", kan dere heller endre emnet. Dette er ikke så ofte skjer, og burde derfor ikke være for mye arbeid.

Det samme gjelder også feilposting. Jeg ser ofte innlegg som egentlig passer litt i flere kategorier, og som kan være vanskelig å plassere. Disse stenger dere også. Eksempler er f.eks.: Virus og webdesign spørsmål i internett kategori. Slike poster bør dere heller flytte, siden de egentlig ikke er feilpostet, men hører hjemme i en annen kategori, som ikke alle vet eksisterer.

Btw, skriver dere manuelt hver gang "Denne er feilpostet. Stenges." hver gang?

Lenke til kommentar

At feilposter og poster med dårlig topic stenges er faktisk brukernes eget valg. Blame yourself! :D

Faktisk er pjaksisen veldig effektiv - de fleste lærer veldig fort. Den typiske feilposteren og "emnefeltmisbrukeren" er nylig registrert på forumet, og har etter alt å dømme hverken lest retningslinjene godt nok eller kikket på forumet for å finne rett kategori. Det er fullt lovlig - så lenge man lærer av sine feil og gjør det korrekt etterpå.

Selv bruker jeg å endre topic og/eller flytte diskusjoner som er kommet igang, men det er VELDIG avhengig av tid. Har jeg dårlig tid, blir det stengning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...