Dinger Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Hei, Skulle installere w7 på nytt herom dagen, og kom til punktet hvor man kan velge partisjon, samt om man vil formatere eller slette den. Etter å ha søkt litt på "delete vs format partition" var jeg av inntrykket at man kunne slette partisjonen og så gå videre i installasjonsprosessen, og en ny partisjon ville bli skapt. Når jeg booter maskinen uten w7-disk, får jeg etter et par sekunder beskjed om at en feil har hendt (ingen feilkoder blir nevnt), og ctrl-alt-del for restart. Når jeg booter fra w7-disk starter den vanlig, men henger ganske lenge på "starting windows" med logoen over, før den går over i sort skjerm men med musemarkør. Dette er den eneste partisjonen jeg har. Det er ingenting på maskinen jeg trenger, så det er ikke noe problem. Jeg har en image backup eller hva det nå heter på en ekstern hd Hva kan gjøres? Har lest litt om å mounte hd'en som slave til en annen maskin, for så å bruke noe system-recovery program for å finne (eller var det skape?) partisjonen igjen. Jeg har lært meg litt om software opp igjennom, men har så å si aldri rota med hardware, og får angst bare av å tenke på å fikle borti ting jeg ikke har peiling på. Takk for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Kan bekrefte at installering vil automatisk lage ny partisjon på en tom disk. En mulighet er at disken har sluttet å fungere. Det skyldes i såfall ikke installeringen, men er et tilfeldig sammenfall i tid. Du kan sjekke disken ved å koble den til en annen PC. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 Feilmeldingen når jeg booter er forresten "a disk read error occured" Jeg antar at det ikke er jeg som er utålmodig, den sorte skjermen hvor jeg kun kunne de musemarkøren var på i en time før jeg skrudde av. Hvis jeg skal mounte disken som slave (som om jeg har forstått det riktig er greia her), er det en komplisert affære? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 slave Er det IDE disk det er snakk om her? Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Jeg vet ikke hva det er en gang. Jeg er inne på bios nå og glor, men vet ikke om det er noe der jeg kan gjøre. Boot-rekkefølgen er grei. Alt jeg vet er at jeg har en 500gb hdd som begynte å loke seg etter jeg slettet partisjonen. Edit: det er en gamerpc køpt hos datakjeden i 2008, tror det er ganske standard oppsett hvis man ut ifra det kan ta en educated guess på om det er ide eller ikke Endret 17. november 2012 av Dinger Lenke til kommentar
blinc Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Ok. Siden du ser disken i BIOS er den ikke helt ødelagt ohvertfall. Du kan prøve å boote pc'en med Parted Magic. Med det programmet kan du evt reparere disken. Ellers kan du koble den til en annen maskin og bruke diskbehandling. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Skal lese om PM. Hvordan booter jeg med det programmet? Må jeg installere det på eks. en usb (hvis det er mulig da, aldri gjort det før) Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Det er en Western Digital WD5000AACS-00ZUB0 forresten Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Forsøkt noe enkelt som å teste harddisken på andre SATA porter om det er mulig? Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Nope, jeg har sågodt som aldri rota i innmaten på en maskin, så jeg er veldig forsiktig på den fronten (jeg har eksempelvis ikke den fjerneste anelse om hva du prater om, hehe). Men dette problemet løste seg selv, har bootet fra disk sikkert over 20 ganger nå (en kombinasjon av stahet, idioti og desperasjon), og plutselig kom jeg inn på w7-installasjonsprosessen. Nå er det derimot kommet et nytt problem, og med tanke på at trådene gjerne skal hjelpe andre med lignende problem, beskriver jeg dette problemet i en ny post, så kan Moderator evt. lage en ny tråd av det problemet og de videre svar. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Jeg skal til å installere windows 7 etter å ha slettet partisjonen (den eneste jeg har), jeg velger en custom-installasjon, og får opp "Where do you want to install Windows?" Jeg er vant med at det ligger en partisjon i vinduet, men her ligger det ingenting siden jeg slettet den. Valgene jeg har er Refresh, Load driver og Drive options. Det eneste jeg kan velge av disse er Load driver. Her får jeg beskjed om å sette inn installasjons-mediet som inneholder driver-filene. Jeg velger browse og får opp følgende: Computer, floppy disk drive, cd drive, removable disk (fire ganger, f g h og idisse eksisterer ikke såvidt jeg vet, men jeg er n00b, såh..), og boot (x:) Av alle valgene (med unntak av computer, men der inne er det ingenting), får jeg beskjeden "no device drivers were found. Make sure that the installation-media contains the correct drivers, and then click ok. Er det hdd-driverne som er greia her? Må jeg finne de og hive de inn på en usb? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Bilde av installasjonen der du er: http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/windows-7-clean-install-part-1_10.htm Man bruker "Load driver" kun i spesielle situasjoner, du skal ikke inn der. Man trenger ikke gjøre noe her, man kan trykke "Next" så blir partisjonene laget automatisk. Når du ikke kommer inn på "Drive options" så er nok det fordi disken ikke blir detektert. Og det er vel sannsynlig at det har en direkte sammenheng med første del av problemet. Har du sjekket at kabelen til disken ikke er løs? Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Hadde en nye 20 reboots idag før jeg kom inn på installasjonsprosessen igjen. Jeg kan ikke trykke next, og det er vel og fordi disken ikke blir detektert. Det jeg antok var at jeg måtte installere driverne til hdd'en før den ble vist. Etter å ha lest litt på nett virket det som motherboardet (eller hva det nå kalles for) ble nevnt veldig mye. Så jeg prøvde cd'ene jeg fikk med hovedkortet, prøvde å loade drivers fra cd-rom, men no joy. Har letet etter driverne til hdd'en, men finner ingenting. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Hvis det er en vanlig stasjonær PC ("gamerpc køpt hos datakjeden" tyder på det) så trengs ingen drivere for å installere. En HDD har aldri drivere. Det er kontrolleren (dvs hovedkortet) som har drivere. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Takker igjen for alle svar. Ja, det er en vanlig stasjonær. Kom over denne løsningen: http://www.vistax64.com/tutorials/203868-hard-drive-unable-select-delete-during-installation.html (jeg skulle bare tenke w7 istedet for vista) "All you need is a resource disk or a boot Cd with the help of which you can boot the computer and enter a DOS windows or command prompt. Boot the computer using the resource disk provided by your computer manufacturer. (Contact your system vendor tech support for more info). You may get 2-3options: Select Exit to DOS or Command Propmt." Fikk en rekke cd'er og manualer med pc'en, men vet ikke helt hva det er jeg skal bruke her. En w7-disk? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Ja, en vanlig Microsoft Windows DVD kan brukes. Se bilde nummer 6, velg "Repair your computer". Men hvis disken er defekt så er løsningen å kjøpe en ny. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Greit Kan først og framst gjøre det klart at hvis disken er defekt, så vil jeg selvfølgelig ikke sløse verken min eller andre sin tid på dette prosjektet, eneste er at økonomien knapt tillater en 0,33 tuborg i helgen, så vil ikke gi opp så lenge jeg ennå mottar hjelp (som settes pris på) Dette er jo et problem som hendte da jeg valgte delete partition under installasjon av w7, og at den etter det ikke finner noen partisjon, og dermed ikke kan installere os. Ikke den mest dramatiske hendelsen, så jeg øyner ennå håp. Har hatt en del oppstarter som vanlig, med varierende resultat. Noen ganger henger den helt i begynnelsen hvor man kan trykke del eller tab for bios osv, en gang fikk jeg beskjeden "primary master hard disk error, press f1 to resume" - vet ikke om disse hyppige restartene er en belastning for maskinen. Nå kom jeg meg omsider inn i installeringsprosessen, og valgte repair computer, som Hårek refererte til i forrige post. Der har jeg altså valgene: *startup repair *system restore *system image recovery *windows memory diagnostic *command prompt Følger jeg foreslåtte løsning på mitt problem (inn på command prompt, link to poster opp) skjer dette: Er i administrator x:\windows\system32\cmd.exe med x:\sources> i skrivefeltet skriver a: for å få opp a:\> - venter i ca 2 minutter før jeg får feilmld: the drive is not ready for use; it's door may be open. Please check drive A: and make sure that a disk is inserted and the drive door is closed Så allerede fra starten av sitter jeg fast. Er det hdd de mener med disk? Jeg testet d: (CD(isk..) men der får jeg bare the system cannot find the drive specified. Hva ville du gjort? edit: Kom over å deaktivere floppy i bios, vet ikke om jeg får det til, men neste gang maskinen lar meg gå inn på bios skal det forsøkes Takker igjen for all hjelp, og har full forståelse for hvor vanskelig det kan være å hjelpe noen over nett. Alt i orden hvis konklusjonen er at jeg burde kjøpe ny disk... Endret 20. november 2012 av Dinger Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Bokstaven A (og B) er reservert til floppystasjon. Guiden du har funnet er basert på at de har en floppy som de booter fra. Dette er ikke relevant for deg. Det den guiden skal oppnå er å slette alt. Det gjøres mye enklere med fdisk clean. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Det har løst seg!!! Åpnet opp og trakk ut kablene til hdd'en, etter jeg satt dem inn igjen får jeg opp partisjon umiddelbart (noe det første dere hadde gjort regner jeg med, men jeg har en vegring for å rote inni maskiner, men må innrømme at når jeg kom meg vekk fra kabelhelvetet og fant selve hdd'en var det grei skuring. Eneste nå er at jeg har plutselig to partisjoner som blir vist, begge er disk 0 med partisjon 1 som heter system reserved (71 ledige av totalt 100mb), den andre er partisjon 2 som heter primær. Nå virker jo det logisk nok, men jeg bare stusser litt siden jeg har installert windows en rekke ganger, og kun sett en partisjon tidligere (primær) Takker for all hjelp! Endret 20. november 2012 av Dinger Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Det har løst seg!!! Åpnet opp og trakk ut kablene til hdd'en, etter jeg satt dem inn igjen får jeg opp partisjon umiddelbart (noe det første dere hadde gjort regner jeg med, men jeg har en vegring for å rote inni maskiner, men må innrømme at når jeg kom meg vekk fra kabelhelvetet og fant selve hdd'en var det grei skuring. Eneste nå er at jeg har plutselig to partisjoner som blir vist, begge er disk 0 med partisjon 1 som heter system reserved (71 ledige av totalt 100mb), den andre er partisjon 2 som heter primær. Nå virker jo det logisk nok, men jeg bare stusser litt siden jeg har installert windows en rekke ganger, og kun sett en partisjon tidligere (primær) Takker for all hjelp! Forsøkt noe enkelt som å teste harddisken på andre SATA porter om det er mulig? Jaja, godt at du tok til meg mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå