Gå til innhold

Mobilt bredbånd 4G - Dagens eller fremtidens?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bor i en ny enebolig uten noen form for kablet Internett. Har kabel-tv fra canal digital via eldre del av boligen (nylig utbygd generasjonsbolig) som var nytt i 1985 - 86. Har hatt Canal Digital på befaring for installering av uttak for bredbånd, noe som ble veldig uaktuelt da de skulle ha 10 000,- for jobben. Det må legges ny Coax fra skap (100 meter) da det er for dårlig styrke på den eksisterende.

Er 4G et tilstrekkelig alternativ til bredbånd? sett bort ifra begrensningene på datatrafikk som er typisk rundt 20 gb i mnd.

Hva er erfaringene deres hva ustabilitet angår? I og med at det er såpass nytt på markedet regner jeg med kvoter per. Mnd kommer til å øke fremover..

Nettet kommer i utgangspunktet til å bli brukt til streaming av tv og vanlig surfing, så det er lite aktuelt å sitte med et ustabilt nett for å se hockeykamp.

Har vurdert å legge inn ADSL da det er lagt trekkrør fra telefonskap og inn i huset, men jeg er redd for at hastigheten blir laber med 2157 meter fra sentralen.

Noen tanker? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 4G er brukbart for deg eller ikke, kommer jo helt an på hvordan du bruker nettet.

Til nettbank, Facebook, enkel web-browsing osv. holder det mer enn nok. Er du en litt mer avansert bruker, dvs. spiller, laster ned, bruker mye media (streaming), heftig hjemmekontor osv, er en kablet løsning langt bedre.

Lenke til kommentar

Itek: som skrevet i 1. Post er dette en ny bolig, hvor det i utgangspunktet skulle legges inn Altibox, men problemer med entrepenør gjorde at det aldri ble noe av. Bor midt i Trondheim så jeg regner med det er dekning for 4G her.

covah: Har du selv erfaring fra 4G nett? Som skrevet i 1. Post blir nettet blant annet brukt til streaming, så det må være stabilt.

Lenke til kommentar

covah: Har du selv erfaring fra 4G nett? Som skrevet i 1. Post blir nettet blant annet brukt til streaming, så det må være stabilt.

Her et 4G usb modem fra Telenor som jeg bruker av og til i jobbsammenheng.

Stabiliteten er foreløpig bra Men husk at det er få som bruker 4G nettet nå. Alle som er koblet til samme basestasjon deler på kapasiteten, jo flere som er koblet på, jo lavere hastighet.

En annen ting (som du jo selv nevner) er mengdebegrensningen slike nett har. Personlig er jeg storforbruker av nett, og hadde brukt opp kvota i løpet av få dager.

Jeg har ikke brukt 4G nettet til spilling, så hvordan dette er i forhold til 3G vet jeg ikke helt. Latencyen til 4G skal være lavere enn for 3G, men hvordan dette oppleves i spill må andre svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...