labbus Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Etter hva jeg har skjønt er bios noe som lagres i en chip på HK. Jeg lastet ned en oppdatering for denne maskinen og installerte denne. Installeringen holdt på over en time og ingenting skjedde. Skjermen var svart og jeg hørte såvidt hdèn snurre. Nedlastningen fra http://nordic.comput...SUPPORT_PORTAL/ Maskinen var kjøpt i august i år. Deretter slo jeg av maskinen og slo den på igjen. Ikke noe skrift eller annet på skjærmen. Prøvde å boote fra cd-rom med win7 cd,men kun svart skjerm og såvidt hørte harddiske snurre. Jeg har en del kjennskap til bios fra mine stasjonære pc`r gjennom ca 16 år, men dette problemet har jeg aldri hatt før. Noen som kan hjelpe? Endret 16. november 2012 av labbus Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Det kan være at biosen din har blitt korupt eller at du har flashet feil bios. Mange pc'er har en form for bios recovery ved at du legger biosen på en cd eller usb minnepen med et spesielt navn. Søk litt etter din pc og bios recovery eller prøv og finn ut om du har AMI, Phoenix eller Adward bios og sjekk standard recovery for de bios typene. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Generelt bør man ikke flashe Bios på bærbare med mindre det er akutt behov for det , har sett alt for mange ganger at dette går galt og da er det ikke stort man kan gjøre. Prøv uansett å koble fra batteriet og strømkabelen, slå på maskinen et par ganger så du er sikker på at den er helt tom for strøm og så kan du koble til batteriet og strømkabelen og se om du får liv i den. (Edit : Det finnes dog noen muligheter om man er heldig, skal skrive litt mer om det litt senere). Endret 16. november 2012 av Malvado Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Har oppgradert mange hundre Dell bærbare uten en eneste feil. For noen uker siden oppgraderte jeg en HP (forøvrig eneste HP jeg har eid), og da feila oppgraderingen. Klarte heldigvis via hjelp herfra å restore BIOS-en slik at maskinen fungerte igjen. I værste fall, hvis det ikke er mulig å restore BIOS-en, er det ofte mulig å bytte chipen på hovedkortet hvor BIOS-en er lagret. Lenke til kommentar
labbus Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Generelt bør man ikke flashe Bios på bærbare med mindre det er akutt behov for det , har sett alt for mange ganger at dette går galt og da er det ikke stort man kan gjøre. Prøv uansett å koble fra batteriet og strømkabelen, slå på maskinen et par ganger så du er sikker på at den er helt tom for strøm og så kan du koble til batteriet og strømkabelen og se om du får liv i den. (Edit : Det finnes dog noen muligheter om man er heldig, skal skrive litt mer om det litt senere). Det har jeg testet nå, men uten hell. Har oppgradert mange hundre Dell bærbare uten en eneste feil. For noen uker siden oppgraderte jeg en HP (forøvrig eneste HP jeg har eid), og da feila oppgraderingen. Klarte heldigvis via hjelp herfra å restore BIOS-en slik at maskinen fungerte igjen. I værste fall, hvis det ikke er mulig å restore BIOS-en, er det ofte mulig å bytte chipen på hovedkortet hvor BIOS-en er lagret. Det er vel ikke noe en gjør selv? Sende den på verkstedet? Lenke til kommentar
covah Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Det er vel ikke noe en gjør selv? Sende den på verkstedet? Ja, i de fleste tilfeller. Er du teknisk kyndig, og vil spare penger, finner man slike chipper på ebay, og kan bytte de selv. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Kan du i det minste skrive hva slags pc det er snakk om? og eventuelt om du har AMI, Adward eller Phoenix bios? Flere pcer søtter recovery av bios via floppy usb eller cdrom selv om du ikke får bilde på skjermen. Endret 19. november 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
labbus Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Kan du i det minste skrive hva slags pc det er snakk om? og eventuelt om du har AMI, Adward eller Phoenix bios? Flere pcer søtter recovery av bios via floppy usb eller cdrom selv om du ikke får bilde på skjermen. Satellite P850 -132 Hva slags bios vet jeg lite om desverre Endret 24. november 2012 av labbus Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Fant ut at din pc har AMI bios last ned og les denne pdf filen. http://www.ami.com/support/doc/AMIBIOS8_Flash_Recovery_Whitepaper_v10.pdf Kort fortalt last ned bios fra thosiba siden. Pak ut filen med winrar eller lignende. Pak ut neste fil også med winrar eller lignede og rename filen bios.rom til AMIBOOT.ROM og legg denne på en usb pen med fat32 filsystem, Prøv så og boote systemet med denne i en usb port. Og om ikke det funker prøv og hold inne CTRL og HOME når du booter. Les pdf filen fra side 8 og nedover. Lenke til kommentar
labbus Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Fant ut at din pc har AMI bios last ned og les denne pdf filen. http://www.ami.com/s...tepaper_v10.pdf Kort fortalt last ned bios fra thosiba siden. Pak ut filen med winrar eller lignende. Pak ut neste fil også med winrar eller lignede og rename filen bios.rom til AMIBOOT.ROM og legg denne på en usb pen med fat32 filsystem, Prøv så og boote systemet med denne i en usb port. Og om ikke det funker prøv og hold inne CTRL og HOME når du booter. Les pdf filen fra side 8 og nedover. Var lei hele greia og leverte den tilbake til elkøp forrige Lørdag. Må bare ha den i orden nå. Likevel takker jeg for svar. labbus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå