AnaXyd Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Jeg opplever stadig der jeg bor at veien er tilgriset med gjørme, jord og annen dritt, som er et resultat av at bønder har kjørt traktoren rundt om kring på veiene. Jeg har alltid vært i tvil om de faktisk kan holde på slik, da det i enkelte tilfeller er ganske ekstremt. Har til nå "latt det stå til", men nå idag opplevde jeg igjen et ekstremt tilfelle og begeret har nå rent over. Det er spesielt enkelte steder hvor det gjentakende ganger er et hav av gjørme og jord utover veien. Mitt spørsmål er enkelt: "Har de lov til dette?" Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Det ligger i vegtrafikkloven § 3 et krav om at den som er ute i trafikken skal fremvise hensynsfull adferd overfor andre trafikanter og ikke skape fare eller volde skade, herunder unngå tilgrising eller ”utslipp” på veg. Dette må anmeldes til politiet. Endret 16. november 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 Ajaj! Dette skal jeg jaggu meg gjøre neste gang jeg ser! Er dette noe politiet prioriterer, mon tro? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Ajaj! Dette skal jeg jaggu meg gjøre neste gang jeg ser! Er dette noe politiet prioriterer, mon tro? Meget tvilsomt. Kan ikke forlange at bøndene må vaske traktordekkene hver gang de skal ut på offentlig vei. Dette må vi akseptere at det blir litt griseri fra bøndene, tilsvarende det vi får når det er veiarbeide. 1 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 Det jeg også tenkte på. Hva får de gjort liksom. Men jeg syntes det er veldig ille nå, og det er jo tydelig at de ikke bryr seg om medtrafikantene (bilistene) når det ser ut som det gjør enkelte ganger. Jeg syntes det er greit at det er litt rufs her og der enkelte ganger, selv om jeg ikke føler det er optimalt, men sånn er det vel bare å bo litt utpå landet. Men at de stadig tar seg friheter med å gjøre det oftere og oftere, samt verre og verre hver gang, føler jeg blir latterlig. Jeg syntes egentlig ikke traktorer har noe å gjøre på veien. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 De må holde veien vedlike er det for ille kan de få bot. Var en artikkel i en avis angående dette her og politiet sa at det var noe de prioriterte. Men er jo bare å ta bilder og anmelde forholdet å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Prøve.no Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 I tillegg så kan det være en tanke og varsle Statens Vegvesen om veien er i en slik forfatning at den ikke er egnet for normal ferdsel. Da kan de få bestilt spyling av veien. Ellers er jeg enig i at det er greit å ta en prat med politiet om dette er et vedvarende problem. Trenger kanskje ikke anmeldes for at det skal bli bedre, de kan kanskje snakke med den aktuelle bonden, og sørge for at de rydder opp etter seg? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Kan du ta ett bilde av det såkalte sølet og poste her? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Da skal jeg sannelig gjøre det neste gang, trodde jeg hadde lite å "fare med" her, men er jo ikke bare traktorer som skal kjøre på disse veiene, så greit at vanlige biler kan kjøre der utenom å få gjørme langt oppover vinduene. Det stedet jeg opplevde det aller værst nå har heldigvis blitt "kjørt ut" litt nå, slik at det er blitt presset ned i asfalten og ser ikke så ille ut lengre. Men det kommer sikkert til å skje igjen, så jeg kan ta et bilde da og poste det her. Er ihvertfall utrolig kjedelig når man kommer med en helt nyvasket bil, og man må kjøre i kanskje 1km/t over denne møkka for å unngå at det blir over hele bilen. Samt er det ikke noe særlig sammens med vann, blir jo reine kjelkeføret av det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg syntes egentlig ikke traktorer har noe å gjøre på veien. Mens bøndene derimot syns bilene, og veien, ikke har noe å gjøre tvers over jordet deres... De færreste ønsker å kjøre lengre strekninger langs veien (diesel er dyrt, og traktor bruker mye av det), men det er en uunngåelig konsekvens av at samfunnet krever at hver gård skal bli større (med andre ord, drive flere jorder som ligger lenger unna gårdstunet, og dermed nødvendigvis kjøre etter veien...) og mer effektive for å holde matprisene lave. Å spyle hjulene, eller veien, for hvert hengerlass med møkk (den aktiviteten som medfører mest trafikk med gjørmete hjul) kan kjører, er, som Clint'ern allerede har påpekt, ganske enkelt ikke gjennomførbart, så enkelt er det. Etter ferdig arbeid (som kan ta flere dager) bør man imidlertid kunne spyle og/eller koste av veien (dvs de første 100-200 metrene etter man kommer inn på veien fra jordet, hvor jorda blir slynget av) hvis det er ille. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Forstår at det kan bli omfattende å spyle hver gang, men du skulle sett åssen det så ut her, man blir ikke akkurat glad når man møter det synet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå