Gå til innhold

Hvor mye er 100db i forbindelse med headsett?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte Kanen km870 headsett fra Ebay, der sto det b.l.a "103 db 20-20 KHz" . Jeg vet at DB betyr Decibels og jo høyere db jo høyere musikk.. Men hva betyr det at den er 103db 20-20KHZ?

Før brukte jeg In ear plugger, men når jeg går over til til disse headsettene merker jeg at lyden er ganske høy faktisk! Jeg kunne liksom godt hørt på musikk med headsettene med volumet på 1%. Ganske rart, så rart at jeg er redd for at det er veldig høy musikk! = skader ørene.

http://www.focalprice.com/EP0101S/Kanen_KM870_35_mm_103_db_2020_KHz_Wired_Headphone_Silver.html

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Desibelskalaen er slik at for hver 3. desibel, så dobles/halveres lydenergien.

http://no.wikipedia.org/wiki/Desibel

Hvor mye lyd du får ut avhenger jo av styrken på lyden du sender inn. Det er ikke sånn at headsettet vil gi 103 dB ut uansett. Sannsynligvis en maksgrense. Alt over 100 dB kan gi permanente hørselskader umiddelbart. 20-20000 Hz er frekvensene man typisk hører om hørselen er uskadet. Tviler på at det er nøyaktig det området.

Lenke til kommentar

For å måle hvor høyt decibel nivå hodetelefonene mine har. For jeg må si at det er ganske høyt..Da jeg tok volumet på 1% på datamaskinen, var det faktisk nok til at jeg kunne høre på musikk uten at det ble for lavt. videre tok jeg av hodetelefonen, og satt volumet på 100%...Da fant jeg ut at det va r utrolig høytt! Lurer på om ikke høytallerne ikke kom til å sprenge.

Det rareste er at jeg før pleide å høre på musikk på 50-60% med kossene mine tilkoblet til mobilen i støyede områder, men hpdetelefonene kan kan jeg høre på det laveste nivået i ikke støyede områder, uten at det blir for lavt.

Skjønner at innlegget er litt rotete da jeg har skrevet innleget fra mobil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Desibelskalaen gir et upraktisk inntrykk synes jeg. Få vil merke en forskjell på 1-2 desibel, men samtidig vet man at kun 3 Desibel i forskjell DOBBLER styrken. Jeg bruker det på f.eks oppvaskmaskiner, da det er greit å ha en som ikke støyer mer enn nødvendig, men få har et praktisk forhold til dette. Hodetelefoner har også en impedans og er egentlig tilpasset det de skal brukes på. Det at de har en høy lydstyrke KAN bety at de har en lav impedans og det belaster lydutgangen mer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Desibelskalaen gir et upraktisk inntrykk synes jeg.

Grunnen til at man bruker en logaritmisk skala er egentlig veldig logisk og enkel: forskjellen i lineært lydtrykk mellom det laveste et menneske kan oppfatte, og smertegrensen til hørselen er stor. Om man brukte en lineær skala, ville det blitt en del regning med tierpotenser og store tall, så da er det enklere å bruke en logaritmisk skala.

Eksempel:

• Den laveste lydtrykksvariasjonen et friskt øre kan oppfatte (0 dBspl) er på 20 µPa (mikropascal).
  • Hørselens smertegrense (130 dBspl) er på 63.2 Pa (pascal)- altså over tretti millioner ganger den laveste lydtrykksvariasjonen vi kan oppfatte.
  • Sjokkgranater ("flashbangs") kan ha et lydtrykk på opp til 180 dBspl, noe som tilsvarer et barometrisk trykk på 20 kPa (kilopascal) - altså en milliard ganger så høyt som høreterskelen, i henhold til en lineær skala.

Det er med andre ord rett og slett mye mer praktisk å bruke en logaritmisk skala.

Desibelskalaen er slik at for hver 3. desibel, så dobles/halveres lydenergien.

Få vil merke en forskjell på 1-2 desibel, men samtidig vet man at kun 3 Desibel i forskjell DOBBLER styrken.

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen.

3 dB økning er en dobling av effekt (dBm, watt)

6 dB økning er en dobling av spenning (dBu, volt)

10 dB økning er en dobling av oppfattet lydtrykk

Utfra dette kan man se at det å doble det oppfattede lydtrykket krever mye mer enn bare å doble effekten man tilfører høyttalerne. For å heve lydtrykket fra 100 dBspl til 110 dBspl - altså en økning med 10 dB, noe som høres ut som en dobling for det menneskelige øret, krever det rundt 9 ganger så mye energi.

Altså, dersom lydtrykket øker med 3 dB, vil det si at effekten man har påført høyttalerelementene er doblet. Øker det med 6 dB, har spenningen man påfører de doblet. Øker det med 10 dB, vil det for det menneskelige øret høres omtrent dobbelt så høyt ut.

Det det refereres til i åpningsposten her, er som Phileas Fogg sier følsomheten til øretelefonene. Dette er et mål på hvor mye lydtrykk som leveres ut av dem når de får en viss spenning. Vanligvis bruker man 1mV som referanse - altså, hvor mye lydtrykk oppstår ved høyttalermembranen om man mater de med en varierende sinsuformet spenning med RMS-nivå = 1 millivolt. Dette sier gjerne noe om effektiviteten til høyttalerne, altså hvor mye av energien man dytter inn i de som faktisk blir omgjort til lyd. Man snakker også om følsomheten til mikrofoner, men da gjør man det motsatt - da mater man mikrofonen med et lydtrykk på 94 dBspl, som tilsvarer en trykkvariasjon på 1 Pa, og så ser man hvor høy elektrisk spenning den leverer fra seg.

Forøvrig er korrekt betegnelse når man skal snakke om et spesielt lydtrykk dBspl, der "spl" står for "sound pressure level". Dette for å angi at det er høreterskelen som er referansenivået, og for å skille det fra dBu og dBm som er betegnelser på effekt og spenning.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Om man brukte en lineær skala, ville det blitt en del regning med tierpotenser og store tall

3 dB økning er en dobling av effekt (dBm, watt)

6 dB økning er en dobling av spenning (dBu, volt)

10 dB økning er en dobling av oppfattet lydtrykk

Ah, endelig en som har forstått noe :yes:

Desibel-skalaen er bare en logaritmisk måte å beskrive forholdet mellom 2 størrelser.

For at en desibel-verdi skal beskrive noe som helst fysisk, må det oppgis hva man måler i forhold til (en referanse).

For lydtrykk måler man gjerne i forhold til 20µPa (høreterskelen). Men siden hørselen ikke er like følsom for alle frekvenser, bruker oppgitte følsomhetstall for utstyr gjerne å være vektet (dB(A), dB(B), etc) i forhold til det frekvensområdet der hørselen er 'best'.

Målinger kan også være gjort i forhold til andre referanseverdier f.ex:

dB(PA) - trykk i forhold til 1Pa (pascal)

dB(SWL) - effekt i forhold til 1pW (pikoWatt)

dB(m) - effekt i forhold til 1mW (milliWatt)

dB(u) - spenning i forhold til 0,775 V (Volt).

Altså: uten referanse forteller ikke desibel-tallet noe annet enn at en oppgit verdi er et antall ganger større (eller mindre) enn en annen verdi.

Mye 'bullshit' desibelverdier er ute å går i audio-bransjen for å få tekniske data til å fremstå så positive som mulig.

____

GAu

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg kjenner til desibel fra elektroutdanningen, det jeg mente var at det i dagligdags tale er vanskeligere å forklare/forstå. Kunder vil sammenligne støy fra en vaskemaskin slik de sammenligner watt på en pære. 3 db lavere er lik 3 watt mindre på pæra. Samme med arbeidsmiljø. 60 eller 80 desibel sammenlignes med å ha en 60 eller 80 watt pære, og det er jo ikke SÅ stor forskjell.

Synes derfor det hadde vært bedre, til tider, med en lineær skala selv om den hadde dekket et veldig stort område. Kanskje løst det med Mega, Giga, Terra osv.

En annen side av saken er at det for "mannen og kvinnen i gata" er vanskelig å koble infoen, i dette tilfellet om hodetelefoner, mot noe forståelig. Folk forstår at en 60w pære lyser mer enn en 40 watt pære. Men om de står med 2-3 hodetelefoner i nevene og skal rangere dem på bakgrunn av hvor mye lydtrykk som leveres ut av dem når de får en viss spenning. Da faller de fleste av lasset.

Og det er vel da man begynner å snakke om impedans også, for å gi kunden skikkelig hodepine...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det ville vært enklere for den jevne nordmann å forholde seg til størrelser som varierer fra mikro- til giga. I tillegg er det ugunstig når de tekniske termene avviker stort fra hvordan de brukes i dagligtale også - spriket mellom faget og hvordan det applikeres blir stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...