Gå til innhold

Skjærm til foto og video redigering.

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av 2 stk skjermer for foto og video redigering. Disse ønsker jeg i 27".

Jeg skal strekke tidslinjen for video over disse 2.

Prisen bør ikke bli for høy. tenkte maks ca 5 lapper for hver.

Noen som har gode tips om brukbare skjærmer for dette?

Ellers så jeg noen veldig vide skjermer, som skal komme fra LG.

http://www.dinside.no/905934/lg-ea93-er-en-superbredskjerm

LG EA93

2 stk av disse kunne kansje vært noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har også Asus ProArt PA246Q som er litt dyrere. Etter min mening den desidert beste 24'' til foto og video. PA248Q er på mange måter "lillebror"

Du får også bra 27'' til under 5 000 kr.

Dell Ultrasharp U2711.

Hazro HZ27WCnG (virkelig rimelig 27'' - men ikke helt på toppen) - søk på nettet for mer info.

Dell UltraSharp U2713HM (billigversjon av U2711 eller skal vi si oppskalert U2412M)

Fujitsu P27T-6P IPS (Kommer i to modeller - 6P og 6 - husker ikke hva forskjellen er)

HP ZR2740W

Alle disse er IPS skjermer - og flere av de bruker faktisk det samme panelet fra LG så vidt jeg vet.

Skjermer som også bruker dette panelet er Yamakasi Catleap og noen andre koreanske produsenter. Disse får man for 280 - 350 USD (altså under 2 600 kr levert i Norge). Disse har ikke matt panel.

I tillegg har Samsung og Asus hver sin 27'' under 5 000 kr basert på Samsung sitt PLS panel. Dog får disse merknad om noe dårligere fargenøyaktighet - men de har mindre etterslep - noe som kan være pluss i video.

Har selv U2711 og PA246Q

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Man har også Asus ProArt PA246Q som er litt dyrere. Etter min mening den desidert beste 24'' til foto og video. PA248Q er på mange måter "lillebror"

Du får også bra 27'' til under 5 000 kr.

Dell Ultrasharp U2711.

Hazro HZ27WCnG (virkelig rimelig 27'' - men ikke helt på toppen) - søk på nettet for mer info.

Dell UltraSharp U2713HM (billigversjon av U2711 eller skal vi si oppskalert U2412M)

Fujitsu P27T-6P IPS (Kommer i to modeller - 6P og 6 - husker ikke hva forskjellen er)

HP ZR2740W

Alle disse er IPS skjermer - og flere av de bruker faktisk det samme panelet fra LG så vidt jeg vet.

Skjermer som også bruker dette panelet er Yamakasi Catleap og noen andre koreanske produsenter. Disse får man for 280 - 350 USD (altså under 2 600 kr levert i Norge). Disse har ikke matt panel.

I tillegg har Samsung og Asus hver sin 27'' under 5 000 kr basert på Samsung sitt PLS panel. Dog får disse merknad om noe dårligere fargenøyaktighet - men de har mindre etterslep - noe som kan være pluss i video.

Har selv U2711 og PA246Q

Ja det er 27 tommere jeg var ute etter. Disse ser greie ut. De får høy score også, så det er vel trygt å kjøpe usett. IPS har jeg ikke satt meg inn i, men forstår at det gir et bedre bilde. Da er det vel bare å kjøpe den som ser mest snerten ut. Og den som gir best tilkoblings muligheter. En annen viktig ting, er tykkelsen på ramma rundt. Den bør ikke være for tykk. Da jeg skal ha de ved siden av hverandre. Og bilde delt over begge skjermer.

Endret av Meier
Lenke til kommentar
Ellers så jeg noen veldig vide skjermer, som skal komme fra LG.

http://www.dinside.n...superbredskjerm

LG EA93

2 stk av disse kunne kansje vært noe?

Husk at disse ikke gir deg mer bredde på tidslinjen. Det eneste du oppnår ved å kjøpe disse 29-tommerne med 2560x1080 fremfor vanlige 27-tommere med 2560x1440 er å miste 350 piksler i høyden. Hvis prisen på 29-tommeren blir som dinside har regnet ut så sparer du heller ikke penger på å gå ned i oppløsning. 3656 kr + mva, mens en 27-tommer med 2560x1440 koster fra =85%2838147%29&categoryId=29&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max="]4299 kr

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da styrer jeg unna LG EA93. Plassen jeg har, har ikke plass til mere enn 2 stk normale 27" skjærmer heller, når jeg måler nøyaktig etter. Jeg må ha plass til høyttalerne også. Ellers synd de ikke lager PC skjermer med samme tynne ramme som flatskjermene kommer med nå om dagen. Hvis jeg da ikke har oversett noe.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Hei!

Å strekke tidslinjen over 2 skjermer er veldig upraktisk og gir en lite effektiv workflow.

Vil anbefale deg å gjøre som meg:

Kjøp 3stk 24" skjermer. 2 billige og en litt dyrere.

Den dyre har du i midten, og du dedikerer preview vinduet til denne skjermen. Den vestre skjerm bruker du til tidslinjen og høyreskjerm til effekter og attributter.

Et slikt oppsett vil gi en bra workflow og bra bildekvalitet der det gjelder, nettopp preview vinduet.

Vil Anbefale Dell 2412, er en sykt bra skjerm til prisen med meget god fargegjengivelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å strekke tidslinjen over 2 skjermer er veldig upraktisk og gir en lite effektiv workflow.

Lurte på hvordan dette ville fungere. Jeg har dårlig erfaring med å ha ett vindu over mer enn en skjerm, men ikke i forbindelse med video så jeg kommenterte ikke dette i første innlegg. Basert på bruk av andre program synes jeg imidlertid forslaget til IceBlitz virker veldig fornftig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Lurte på hvordan dette ville fungere. Jeg har dårlig erfaring med å ha ett vindu over mer enn en skjerm, men ikke i forbindelse med video så jeg kommenterte ikke dette i første innlegg. Basert på bruk av andre program synes jeg imidlertid forslaget til IceBlitz virker veldig fornftig.

Det gjøres ved å opprette en skjermgruppe. Da ser skjermkortet begge skjermene som 1stk skjerm med oppløsning 3840x1080p, som jeg igjen bare MÅ understreke er veldig upraktisk. Snakker av flere tusen timers erfaring med visual effects software. Mitt beste råd er å bare kjøre på med det mest hensiktsmessige med en gang så slipper man treg workflow og mange timer med irritasjon. Bare tanken av å måtte dra musepekeren over en pikselbredde på 3840 piksler i samme vindu gjør meg dårlig :p

Lenke til kommentar

Hei!

Vil anbefale deg å gjøre som meg:

Kjøp 3stk 24" skjermer. 2 billige og en litt dyrere.

Den dyre har du i midten, og du dedikerer preview vinduet til denne skjermen. Den vestre skjerm bruker du til tidslinjen og høyreskjerm til effekter og attributter.

Et slikt oppsett vil gi en bra workflow og bra bildekvalitet der det gjelder, nettopp preview vinduet.

Vil Anbefale Dell 2412, er en sykt bra skjerm til prisen med meget god fargegjengivelse.

Ja, det kan være en løsning. Jeg har ikke målt bredden på arb plassen min, men tror det skal gå med 3stk 24" skjermer. Prisen på Dell 2412 var jo ikke så gal heller. Har du noe bilde av dette oppsettet? For meg, har 2 stk skjærmer fungert greit. Men det blir jo mere plass med 3. Hvordan kobler du da til alle disse 3? Man må vel opp i 2 stk skjærmkort for dette? Regner du Dell 2412, som de billige, eller den dyre?

Lenke til kommentar

Dell 2412 som den "dyre", mao den er såpass god til prisen at det ikke er så mye vits å kjøpe noe veldig mye dyrere.

Og så kjøper du 2stk asus drittskjermer til rundt 12-1300kr eller noe som du har på sidene. Disse trenger ikke god bildekvalitet for de skal kun ha programgrensesnitt og skal ikke vise noe grafisk noe.

For å koble til dette bruker man gjerne 1stk hdmi, 1stk displayport og 1stk dvi kabel da de fleste skjermkort kommer med 3stk porter, en av hver type som over.

Det har ingenting å si på kvaliteten, bildet blir identisk på alle tre uavhengig av hvilken kabelteknologi som benyttes, sålenge det er digitalt. Er kun vga som er analogt og må IKKE brukes, da den er søppel :)

Ganske eyecandy blir det også :)

mons.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Dell 2412 som den "dyre", mao den er såpass god til prisen at det ikke er så mye vits å kjøpe noe veldig mye dyrere.

Og så kjøper du 2stk asus drittskjermer til rundt 12-1300kr eller noe som du har på sidene. Disse trenger ikke god bildekvalitet for de skal kun ha programgrensesnitt og skal ikke vise noe grafisk noe.

For å koble til dette bruker man gjerne 1stk hdmi, 1stk displayport og 1stk dvi kabel da de fleste skjermkort kommer med 3stk porter, en av hver type som over.

Det har ingenting å si på kvaliteten, bildet blir identisk på alle tre uavhengig av hvilken kabelteknologi som benyttes, sålenge det er digitalt. Er kun vga som er analogt og må IKKE brukes, da den er søppel :)

Ganske eyecandy blir det også :)

a>

Ok, ja dette så bra ut. Helt klart at dette er et mye bedre oppsett enn 2 skjermer. Jeg kommer også bedre ut med disse prisene, enn 2 stk til 5 lapper hver seg. Jeg skal oppgradere skjermkortet også, så da blir det vel ikke noe problem med tilkoblinger og kraft. Jeg skal kjøre CS6 på dette oppsettet. Og der kan man flytte rundt på vinduene. Jeg tenker også å ha en mini lcd tv ved siden av, for å se resultatet, og annet. eneste som kan komme i veien da, er høyttalerne, men de kan settes opp et annet sted.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg misforstod, men resultatet av ditt arbeid skal du jo i så fall bruke den midterste skjermen til, altså Dell 2412-en :)

Men om du har en fjerde litt mindre skjerm, eksempelvis 19" eller noe, så kan denne brukes til å kjøre tutorials mens du jobber. Veldig mye mer effektivt å lære på den måten enn å pause videoen hele tiden fordi du må bytte om på vinduer og slikt fordi du bare har 1 eller 2stk skjermer :)

Ang preview vinduet bør du ha dette så stort som mulig og enten kjøre 25, 50, 75 eller 100% crop/bildestørrelse for da blir skaleringen riktig. Kjører man feks 27.6% bildestørrelse vil man ikke få korrekt visning av feks oppskarping som du har gjort osv.

Som en liten tommelfingerregel kjører jeg alltid 100% når jeg skal skarpe opp et bilde eller film. Når jeg er fornøyd setter jeg bildet ned til 75% og kjører på med visuelle effekter, 3D og color grading. Blåser opp preview til hele skjermen på den midterste. Blir mye mer behagelig å jobbe med en hel skjerm dedikert til preview vinduet for da slipper man å myse med øynene hele tiden.

Kjører CS5 og CS6 Master Collection og begge suitene funker fint med 3 skjerms oppsett da begge er har modulbaserte verktøysvinduer :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg misforstod, men resultatet av ditt arbeid skal du jo i så fall bruke den midterste skjermen til, altså Dell 2412-en :)

Men om du har en fjerde litt mindre skjerm, eksempelvis 19" eller noe, så kan denne brukes til å kjøre tutorials mens du jobber. Veldig mye mer effektivt å lære på den måten enn å pause videoen hele tiden fordi du må bytte om på vinduer og slikt fordi du bare har 1 eller 2stk skjermer :)

Ang preview vinduet bør du ha dette så stort som mulig og enten kjøre 25, 50, 75 eller 100% crop/bildestørrelse for da blir skaleringen riktig. Kjører man feks 27.6% bildestørrelse vil man ikke få korrekt visning av feks oppskarping som du har gjort osv.

Som en liten tommelfingerregel kjører jeg alltid 100% når jeg skal skarpe opp et bilde eller film. Når jeg er fornøyd setter jeg bildet ned til 75% og kjører på med visuelle effekter, 3D og color grading. Blåser opp preview til hele skjermen på den midterste. Blir mye mer behagelig å jobbe med en hel skjerm dedikert til preview vinduet for da slipper man å myse med øynene hele tiden.

Kjører CS5 og CS6 Master Collection og begge suitene funker fint med 3 skjerms oppsett da begge er har modulbaserte verktøysvinduer :)

Ja, når penga er på plass så setter jeg igang. Oppsettet jeg har brukt, er gått ut på dato. Og dette så artig ut. Jeg bruker et kott til redigerings rom, så plassen er ikke mere enn akkurat. Men fungerer helt greit. Ja, jeg setter da Dell 2412 i midten, så ser jeg åssen det passer meg etter hvert.

Men det høres og ser ganske logiskt ut.

Jeg kjørte på en løsning med Matrox triple head to go, en gang. Da fikk jeg bildet over 3 skjermer. Men det ble mest brukt til spill.

Video redigeringen har ligget brakk en stund, så dette blir en bra start. Har du noen flere tips, så bare fyr løs :)

Lenke til kommentar

Gøy å høre. Ja, videoredigering er spennende greier og det finnes ikke noe mer tidkrevende og gøy etter min mening. Kverner lett 12 timer i After Effects på en dag uten å tenke over hvor tiden går :)

Hvis du ønsker å lære spesialeffekter vil jeg anbefale deg videocopilot.net.

http://www.videocopilot.net/tutorials/

Der har du ALT du kunne tenke deg, fra eksplosjoner til røy og partikkeleffekter, samt bytte ut kjedelige bakgrunnen med svære mountains osv osv. Masse tøft :)

Du kan jo ta en titt på youtube kanalen min som du ser i signaturen. Har lagt ut en del effektfilmer, veeeldig enkle saker såklart da jeg ikke ønsker å legge ut de bedre verkene mine. Mesteparten der er bare korte impulsvideoer med litt effekter og slikt :)

EDIT: Feks, så krever det ikke så mye kunnskaper å lage noe slikt som denne:

Brukte vel en liten time eller noe :) Så lær deg slike ting først da det er enklest og gir veldig fort mening :)

Første du burde lære deg i After Effects er som følger:

1. Manøvrering i grensesnittet, hvor du finner effekter og color correction funksjoner

2. Lær deg keyframes

3. Lære deg masker, hvordan du klipper bort bakgrunn og erstatter med ny feks

4. Lær deg motion tracking. Å tracke hovedfootage og bruke trackingdataene på elementer du ønsker å sette inn, slik som en eksplosjon og lignende er veldig genialt og sparer deg for mange timer negerarbeid :)

Angående rendring som kanskje er det vanskeligste å forstå i første omgang så kan jeg gi deg et kjapt fasitsvar på hva som gir fantastisk bilde og lyd.

Når du er på din composition og du vil rendre ut filmen. Velg make movie fra edit eller layers eller hva det nå enn er, husker ikke da jeg er på jobb. Så klikker du på det som ser ut som en link med skriften "lossless" i render qeuen. Velg quicktime format, så klikker du på format knappen og velger H.264 codec med 100 i kvalitet.

Klikk ok. Hukk deretter av for Audio ellers får du ingen lyd på det du rendrer ut, med mindre du ikke ønsker lyd. Klikk så ok.

Klikk deretter på selve filnavnet til høyre for der det NÅ står quicktime istedenfor lossless. Da velger du hvor du skal lagre fila, og så klikker du på render :)

Hvis du skal importere footaget i et redigeringsprogram etter du har komponert effektene i After Effects, kan du rendre ut i Lossless. Dette tar sykt med plass men du får ingen kvalitetstap for hver gang du rendrer ut av forskjellige programmer. Du kan derfor rendre ut 100 ganger i forskjellige programmer etter du har foretatt endringer uten et eneste tegn til kvalitetstap.

Det er dette filmselskaper gjør når de outsourcer 3D arbeid og color grading og slikt til eksterne selskaper slik som ILM og sånn. Så får de filene tilbake i lossless som ferdig prosessert med samme kvalitet som de leverte den inn i :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hehe, ja 12 timer er lenge. Jeg satt opptil 16 timer på en dag. Men da med vanlig redigering. Da var allt nytt og spennende. :)

Mange bra youtube videoer du har der. Mye sprell en kan gjøre i video. Det er vel også det sterkeste mediet en kan drive med.

Videocopilot har jeg sett innom, men sett på som litt vel tidkrevende og vanskelig. After effects har alltid facinert meg. Og det kommer godt med i video sammenheng. Må se nærmere på det.

Allt forandres med tid, så det å henge med på allt krever sitt. Neste nå er vel 4k video. Og da må allt skiftes ut igjen. Men full HD henger fortsatt godt med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...