Occi Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Nice. Bytter du til Dvorak (evt Svorak?) keymap har du pro oppsett Jeg skriver allerede ganske kjapt med qwerty, så om noe så blir det å endre til engelsk keymap for programmering, da {[]} osv. er tungvint på norsk keymap. Tittet litt på Colemak, men gidder ikke Noen som vet om det går å få kjøpt generiske taster uten print som man kan bytte ut? Jeg kjøpte mine fra wasdkeyboards.com. Muligens billigere å om du kjøper via group buy på geekhack el.l, men syns det gikk greit fra WASD. Størrelsen på tastene er rimelig standard, men er noen små forskjeller. Som oftest går det greit. Merker at venstre shift-knapp er litt annerledes formet, så om jeg trykker på den litt skeiv så treffer den kanten på tastaturet. No biggie tho. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg bruker selv qwerty, men leste meg opp om dvorak, og fant videre svorak, og synes det var interresant. Jeg har lyst til å prøve det ut i en periode med litt lengre fri (kanskje jul eller neste sommer). Jeg programmerer også en del, men synes {}[]() går helt greit. Jeg bruker nok hurtigtaster og tekst-redigering triks til at hvor fort jeg klarer å skrive koden ikke har noe særlig å si. Det er alltid disposisjon og bugg-søking/testing som tar tid. Jeg skriver engelsk tekst riktig (caps og tegn) med rundt 70-100 WPM avhengig av tekst og hvor fokusert jeg er, etter det jeg har sjekket via noen runder med TypeRacer. Det som holder meg igjen er som regel feilstaving/sakte staving av uvanlige ord. Norsk skriver jeg en god del raskere, har ikke testet men vil tippe 90-120 WPM avhengig av tekst, muligens høyere best case. Jeg håper byttet til mekanisk vil hjelpe litt (og gjøre det mye diggere å skrive). Jeg har hørt om andre som har gått fra qwerty til dvorak/svorak og økt wpm med 30-40%, så jeg har litt lyst til å lære det og. Det med svarte knapper er mest for morroa å ha det (litt nerd bling ). Jeg har kunnet skrive touch uten å trenge å se på tastaturet siden jeg var ca 10 år. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Det er ikke alle som klarer å skrive noe raskere på mekanisk tastatur vs. rubber dome, det har mer med ergonomi å gjøre, samt de ofte er av bedre kvalitet enn rubber dome tastatur. Byggekvalitet, design osv. Syns det er ganske kjekt med helt svart tastatur da det er minimalistisk og ikke forstyrrer noe særlig Tenkeyless er også fint slik at du kan ha musematta nærmere tastaturetog det er lettere å tastaturet på fanget eller oppå dyna om jeg føler for å sitte i en litt merkelig posisjon Endret 20. november 2012 av Occi Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Svart, svart, svart...hvor ble det av de hvite (ok, beige) tastaturene fra gamle dager? På LAN-parties "må" man ha det mørkt (aner ikke hvorfor, selv må jeg ha lys når jeg sitter ved PCen), tastaturene er svarte og med før eller senere sviktende LED's - og når det skjer ser man ikke lenger hva som står på tastene (Qpad MK80 - been there, done that). Av hvite, mekaniske tastatur som jeg har sett - og de er ikke mange - så har vi "Tt eSPORTS Meka G-unit Combat White" MX Black og "Zowie Celeritas" MX Brown (blå eller *grøss* rosa ramme, men med hvite taster - et tastatur som jeg vurderer sterkt, eneste er at bokstavene er trykket og ikke etset inn og vil nok bli gnidd bort ganske fort). Personlig så synes jeg MX Brown er å foretrekke - ikke så bråkete som MX Blue, og lettere å trykke ned enn MX Black - MX Red har jeg ikke prøvd, men Red er såvidt jeg forstår bare lettere å trykke ned enn Brown. Qpad har forresten en kort innføring i de forskjellige MX-tastene litt ned på siden: http://www.corporate...php?storyid=250 Jeg kjøpte meg først Steelseries 7G, men tasteoppsettet var helt forvirrende ved skriving, og MX Black var litt i tyngste laget for meg etter lengre tids bruk, så det ble lagt bort...og ingen venstre Windows-tast? Mange takk Steelseries, det finnes de som bruker hurtigtaster i Windows-miljøet. Etter det ble det Qpad MX Blue som var mye bedre, selv om tastene bråker en god del (vanesak, IMO). Tok så en velstudert sjanse og bestilte fra Qpad i Sverige enda et MK80 med MX Brown, men det måtte sendes tilbake pga. døde LED's - men jeg fikk brukt det lenge nok til å få bekreftet at favoritten min er MX Brown. Til dere som førte en krangel om kvaliteten på trykket til 6Gv2, så kan jeg fortelle at det samme skjedde med mitt 7G også - nå har jeg ikke studert akkurat hva som har skjedd så veldig nøye, men jeg tror det er en kombinasjon av nedsliping av malingen, sammen med inngnikking av uhumsk-partikler (fett, støv, whatever fra fingrene som legger seg ned i malingen). For hva skjer når noe hvitt blir tilgriset? Det blir grått. Endret 20. november 2012 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Har bare prøvd Corsair Vengance, og jeg må si at jeg ble skuffet. Mitt gammle Apple tastatur med flate taster er fremdeles det beste tastaturet jeg har brukt. 1 Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 En ting jeg ikke helt skjønner er at F1-F4-tastene for det meste plasseres for høyt opp og for langt til høyre for Esc-tasten, et godt spilltastatur for min del skal helst ha dem litt tettere og gjerne noen programmerbare taster til venstre for Caps Lock. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 G13 er flott å plassere til venstre for tastaturet. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Noen som har kommet over en god arvtager til min Logitech G13? Evt hørt om Logitech selv kommer med noe nytt? Det jeg savner er ei knapperekke over "WASD" og litt mer å bryne lillefingeren på. Evt noe mer for tummelen å drive med. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) WASD Keyboards Takk! Sender de til Norge? (Går utifra det ettersom de har norske tasteoppsett). Endret 23. november 2012 av Okeho Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Takk! Sender de til Norge? (Går utifra det ettersom de har norske tasteoppsett). Ja, men det tar litt tid, hvertfall om du velger den med USPS (tror det er standard). Forbered deg på +/- 2 uker. USPS tilbyr heller ingen god sporing, og svarer ikke på internasjonal support, så om du vil ha svar på hvordan det går med pakken må du først kontakte WASD som deretter kontakter USPS. Utover det så var frakten grei. Tror det var DHL som leverte på døra mi, husker ikke helt lenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Ja, men det tar litt tid, hvertfall om du velger den med USPS (tror det er standard). ... Utover det så var frakten grei. Tror det var DHL som leverte på døra mi, husker ikke helt lenger. Æh... USPS er postvesenet, du får det levert som normal postpakke i Norge. Dvs. på Kiwi eller hvor en vanligvis mottar pakker. Normalt får en også en slipp fra tollvesenet noen uker etter mottak, med krav om innbetaling av avgifter og gebyr. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Æh... USPS er postvesenet, du får det levert som normal postpakke i Norge. Dvs. på Kiwi eller hvor en vanligvis mottar pakker. Normalt får en også en slipp fra tollvesenet noen uker etter mottak, med krav om innbetaling av avgifter og gebyr. Det kan godt være, husker som sagt ikke helt lenger. Uansett, USPS var kjipt. Stod at pakka mi var stuck på samme sted i evigheter, og plutselig var den her. Tydeligvis sporer de ikke hele leveransen. Greit nok, men er værre at du ikke kan kontakte de om du har spørsmål når pakken tilsynelatende står bom stille. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Uansett, USPS var kjipt. Stod at pakka mi var stuck på samme sted i evigheter, og plutselig var den her. Jepp. Er du uheldig nok så går den med båt og det tar ei stund å seile over atlanteren... Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Ja, det er tullete når en bestiller express og det går usaklig tregt fordi de plutselig velger å sende den med båt... Tok i banen av 12 dager fra Florida til den dukket opp hos tollen visst. Men pakka jeg bestilte intet-express? Nei, den kom jaggu meg på det tidligste tidspunktet nevnt på bestillingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå