Gå til innhold

erfaring med netthandelen.no


Anbefalte innlegg

Ser at de har et Trust digitalkamera som de sier har 5 mp mens det i følge andre butikker på nettet er på 3.1 mp. Prisen Netthandelen opererer med er 2990.- og selges på nettbutikk for 1054.-. Folk byr mellom 1200.- til 1400.- for dette. Det er tydelig at folk vil bli lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Netthandelen er da seriøse nok de innen det segmentet de opererer i.

De driver faktisk en nettbutikk.. og i all handel er det om å kjøpe billigst mulig og selge dyrest mulig.. Og samtidig få fornøyde kunder.. Noen klarer dette helt greit.

Har dere ikke lurt litt på hvorfor enkelte kaster bort pengene sine på spilleautomater, tipping og hesteveddeløp?

Mange har en sykelig spilletrang, og auksjoner tiltrekker slike som fluer til fluepapir.

QXL og Netthandelen profiterer på disse..

Og jeg har ved selvsyn sett at man *kan* gjøre riktig brukbare kjøp på Netthandelen.no.

Men de "nyprisene" de opererer med er kanskje lagt inn for å tiltrekke seg ovennevnte "klientell"...

Klag da til Forbrukerrådet...eller la vær å handle der.. Verre er det vel ikke?

 

Edit: Skriveleif..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har vært i kontakt med forbrukerombudet ang. Netthandelen.no, og her kommer et lite utvalg av det som de har tatt opp med netthandelen.no :

 

sitat"

 

Vi har også mottatt henvendelser fra forbrukere som forteller at de trodde de hadde gjort en kjempehandel på nettauksjonen til Netthandelen.no. Dette inntrykket fikk de etter å ha klikket seg inn på ”kjøp direkte”, som er lagt inn som en hurtiglenke på selve auksjonssiden, og sjekket oppgitte priser i nettbutikken. Det viste seg at de oppgitte prisene på produktene i nettbutikken var satt langt høyere enn hos konkurrentene, og at auksjonshandelen dermed ikke var så gunstig som klagerne først fikk inntrykk av

 

Problemstillingen her er imidlertid om oppgitte priser i nettbutikken på Netthandelen.no er egnet til å gi et inntrykk av at auksjonsdeltakere gjør en bedre handel enn de i realiteten gjør. Dersom dette er tilfelle, vil markedsføringen kunne anses villedende og i strid med mfl. § 2.

 

Den nevnte undersøkelsen av Dagens Næringsliv viser at forbrukere, som deltar på nettauksjonen til Netthandelen.no, får en følelse av å gjøre et kupp ved at prisene i nettbutikken er satt høyt over det som er normalt i andre butikker.

 

De oppgitte prisene i nettbutikken vil altså kunne være styrende for budgivningsprosessen på nettauksjonen, ved at auksjonsdeltakerne sjekker hvilken pris nettbutikken har satt på produktet. De kan dermed få et inntrykk av at de gjør en god handel såfremt vinnerbudet på nettauksjonen ligger under oppgitt pris for samme produkt i nettbutikken.

 

Basert på klagernes opplysninger og nevnte undersøkelse, vil markedsføringen anses villedende og i strid med mfl. § 2, fordi oppgitte priser i nettbutikken kan skape et inntrykk av at forbrukerne gjør en bedre handel på nettauksjonen enn de i realiteten gjør. Det å oppgi høye priser i nettbutikken, vil dessuten kunne påvirke etterspørselen etter produkter på nettauksjonen.

 

Dette villedningsaspektet vil kunne avhjelpes ved at Netthandelen.no tar inn en forklarende tekst i tilknytning til den oppgitt prisen i nettbutikken. For å tilfredsstille kravene som stilles til prissammenligninger i markedsføringen, må det som et minimum opplyses hvilken pris (forretningens egen før-pris, priser hos navngitt(e) konkurrent(er) eller veil.pris) som er oppgitt til sammenligning med den lavere prisen .

sitat slutt"

 

Og neste som var grunnen til at eg klaget :

 

sitat"

Forbrukerombudet har fått opplysninger som kan tyde på at Netthandelen krever et ”gebyr” på kr 65,- dersom forbrukerne ønsker å benytte seg av angreretten.

 

Gjennomføringen av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg er regulert i angrerettloven § 15.

 

Som hovedregel er forbrukeren pliktig til å betale eventuelle returkostnader dersom han eller hun ønsker å benytte seg av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg, jf. angrettloven § 15, første ledd.

 

Dette betyr at forbrukeren kun kan belastes direkte returkostnader. Vi viser her til Ot.prp.nr. 36 1999-2000, hvor det heter:

 

”..Returkostnader bæres som hovedregel av forbrukeren. Forbrukeren kan imidlertid bare belastes direkte returkostnader i form av porto, vederlag til fraktfører og lignende. Selger kan ikke kreve noen form for ekspedisjonsgebyr, administrasjonsgebyr eller lignende i forbindelse med returen..”

 

Det følger av ovennevnte at Netthandel.no ikke har adgang til å kreve et ”gebyr” på kr 65,- dersom forbrukeren ønsker å benytte seg av angreretten.

 

sitat slutt"

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...