Gå til innhold

Styring vha. parallellporten.

Anbefalte innlegg

Leste du ikke alt jeg skrev eller?

Jeg skrev at den første ideen min var å bruke releer på den måten, men 12 releer er jo ikke billig da, så jeg skal bruke transistorer...

Og jeg har aldri sett en transistor med normaly closed kontakt...

Logikk kretsene koster under 5 kr pr stk og tar 6 kanaler, det blir under 1 kr pr kanal...

Til sammen koster hver kanal med transistorer og alt under 10 kr om jeg ikke husker så altfor feil...

Får du så billige releer så vil jeg gjerne vite hvor...

Jo leste nok det..

Du får releer til 20 kr pr. stk hos elfa. Det er de jeg har brukt til min krets. De har en NO og en NC kontakt.

Får du galvanisk skille ved å bruke en enkel transistor og logikk krets ? Tørr du sette 230V på dette?

Skal du bygge kretsen du beskriver for bruk til 230V, så må du bruke en transistor som f.eks trigger en triac. Motstander, transistor og triac koster nok rundt 20 kr de også, er du heldig.

Siden du ikke vil bruke et rele og muligens? kun vil styre DC så må du finne en relativt stor transistor til f.eks å styre vifter og neonlys. De trekker endel strøm.. de transistorene som kan takle de strømmene er ikke superbillig.

Jeg kommer til å presentere to utgaver av Hauk kretsen. En økonomi utgave som tar 12V direkte fra pc og en annen påkostet utgave som bruker ekstern strømforsyning.

Økonomi utgaven vil koste ca 214 kr fra elfa inkl. moms. ( 8 releer og IC krets ). PCB er ikke tatt med.

Den påkostede utgaven vil ligge på rundt 400 kr alt ettersom man vil spandere på den. PCB er ikke tatt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg mottatt pcb og komponeter fra vidar. Har loddet sammen greiene og driver nå å tester litt!

Det virker! Artig å høre releene klikke i jevn takt når jeg prøver Hauk 1.1 :D Har koblet til noen LED over releene, så det lyser også ;)

Nå skal jeg se å få gjort ferdig del 2.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bygd ferdig den første softbus'en min :D (skal bygge til et par kompiser og)

Et slit å lodde...

2 skruplinter (4pols og 16pols)

1 flatkabelkontakt (20pols)

8 dioder

24 transistorer (12 store og 12 små)

24 motstander (12 10k, 8 100, 4 330)

2 IC'er (logikk kretsene)

21 ledningsbiter

4 av utgangene regulerer 0-5-7-12V fint, men er litt lav på 5 og 7 (testvifta går rundt på 5 likevel)

De andre fire veksler 0-12V uten problem...

Har nok stappa inn mer på kortet mitt enn deres med releer :p

Hadde jeg bare hatt digitalkamera... :shrug:

Lenke til kommentar

Zyp:

Om å gjøre å ha mest komponenter på kortet da ?

Jeg liker å få tingene til å fungere, få det enkelt og få det billig ;)

Du har 24 transistorer. Blir ikke prosjektet ditt vel dyrt ? En liten småsignaltransistor koster jo ca 10 kr.

Ang. den kretsen din: Har du prøvd denne ? For når du slår på maskinen så settes alle portene på parallellporten til HØY.

Først når jeg kommer inn i windows lastes mitt program ( Hauk ) inn og legger dem lav (som jeg har programert den til).

Poenget her er jo at din krets, siden den invererer utgangene så vil ikke releene(effekt transistorene?) ligge aktiv når maskinen startes.

=)

Lenke til kommentar

Kan ikke kjøpe komponenter hos Clasern :p for dårlig utvalg og alt for høy pris...

Komponenter er det nok elfa som er best på ;)

Ser at kortet ditt er for ekstern bruk... Yummy's hadde drevkontakt ;)

Hvilken transistorgreie er det du har på den kjøleribba? 7812/7805?

Hvorfor har du bare 8 kanaler egentlig?

Jeg har 12, og de fire til viftene bruker to datapinner hver, mens lysene bruker hver sin kontrollpinne...

Kortet ditt er også større enn mitt, og kanalene er treigere, altså egner seg dårlig til å blinke med katodelys... (software-soundcontroller ;))

Btw, sjekka bildene av mitt kort? la dem ut rett etter at jeg hadde skrevet forrige innlegg...

Edit: og utgangene går ikke til høy som du sa :p, men det skjedde noe rart da windows skifta til logon screen, men fra logon screen til login har det ingenting å si...

Lenke til kommentar
Kan ikke kjøpe komponenter hos Clasern :p for dårlig utvalg og alt for høy pris...

Komponenter er det nok elfa som er best på ;)

Ser at kortet ditt er for ekstern bruk... Yummy's hadde drevkontakt ;)

Hvilken transistorgreie er det du har på den kjøleribba? 7812/7805?

Hvorfor har du bare 8 kanaler egentlig?

Jeg har 12, og de fire til viftene bruker to datapinner hver, mens lysene bruker hver sin kontrollpinne...

Kortet ditt er også større enn mitt, og kanalene er treigere, altså egner seg dårlig til å blinke med

katodelys... (software-soundcontroller ;))

Btw, sjekka bildene av mitt kort? la dem ut rett etter at jeg hadde skrevet forrige innlegg...

Edit: og utgangene går ikke til høy som du sa :p, men det skjedde noe rart da windows skifta til logon

screen, men fra logon screen til login har det ingenting å si...

Hepp!

1. 7812 ja (12 = 12volt)

2. Releene klarer faktisk å gå inn/ut ganske raskt. Stig og falltid er henholdsvis 10ms og 5 ms. Dvs 200Hz lukke 100Hz åpne. Lysnettet holder 50Hz og du klarer ikke se at det blinker da. Konklusjonen er at releene er mer enn rask nok til å styre diskolys. Jeg har laget til løpelys her og det går ganske fort

unna. Nå er ikke dette kortet laget primært for å switche disco lys da, men man kan enkelt bytte ut releene med mosfet (transistorer) til 66 kr som kan regulere en strøm på 162A og switche mange KHz.

3. Utgangene går høy her ved oppstart. Muligens forskjellig fra hk til hk eller instillinger i bios.

4. 8 kanaler dekker de fleste sine behov, samtidig som det blir billigere da mindre komponenter brukes. Er ganske sikker på at min krets er det enkleste og billigeste alternativet for å styre litt effekter.

Har konstruert Hauk med tanke på å styre effekter. 2500 watt pr kanal kan kortet mitt styre, galvanisk

atskilt fra resten av kretsen. Blir et saftig smell hos deg hvis du kobler på 230volt :)

Hvor mange watt tåler effekt transistorene i kretsen din å styre ? :-D

Jeg har laget en ekstern versjon fordi jeg trenger det til et annet prosjekt. Hvor andre velger å plassere dette er jo hips som haps. Har forskjellige versjoner av Hauk kretsen til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Dersom man hadde laget et program som pulset en utgang mellom høy/lav, med varibel tid. Hadde man ikke da kunnet regulert hastigheten på en vifte "trinnløst" ?

Man kunne vel da endre "gjennomsnitts" spenningen fra f.eks 5v til 12v i så små steg som man måtte ønske *grin*

Viften måtte vel enten gått for fullt, eller vert av intill man fikk startet programet :gretten:

Måtte selvsagt ha byttet rellet ut med transistor eller mosfet.

Vil en vifte ta skade av en slik "behandling" ? ( tenker på pulsene )

En kondensator foran viften ville vel kunne ha jevnet ut pulsene litt ?

En krets til en vifte burde vel kunne lages med få komponenter ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...