Gå til innhold

Styring vha. parallellporten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nevnt det før i tråden da men...

Halvleder rele kan brukes. Det jeg viser til her trekker 5/1500 = 3.33mA og passer derfor å bli styrt av logikk kretser ( den er laget for det ). Kan altså uten problem bli styrt av parallellporten. Den har galvanisk skille.

Ulempen er at den er relativt kostbar. 117kr eks moms. Blir endel cash med 12 slike.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/129058.htm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nevnt det før i tråden da men...

Halvleder rele kan brukes. Det jeg viser til her trekker 5/1500 = 3.33mA og passer derfor å bli styrt av logikk kretser ( den er laget for det ). Kan altså uten problem bli styrt av parallellporten. Den har galvanisk skille.

Ulempen er at den er relativt kostbar. 117kr eks moms. Blir endel cash med 12 slike.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/129058.htm

Rimelig stiv pris ja.

Personlig ville jeg brukt en op-amp med negativ tilbakekopling for å drive et rele.

Ved å benytte op-amp trekker du ikke noe strøm fra parallell porten.

Et lite 5 volts rele trekker +- 30mA noe som er fullt mulig å levere med en op-amp.

Når en i tillegg tar med at en op-amp fås for <10kr og et rele <30kr blir regnskapet litt hyggeligere.

olds69

Lenke til kommentar

Yup, ENDELIG er kretskortet klart! Har loddet sammen mitt eget, og i morgen stikker jeg innom posten med alt som skal til Hondaen. Grunnen til at ting tok veldig lang tid er at karen som skulle lage kretskort til meg hadde svært dårlig tid, så ukene gikk. :(

Men her er det:

hauk.jpg

She's a beauty, eh?

Lenke til kommentar

Hvor mye koster doningen 'a?

btw. "bilprosjektet" blei oxo utsatt pga dårlig tid :p jeg har vert på jakt osv... og eksamen nærmer seg :) dvs. oblig fristene nærmer seg... så jeg får se hva jeg får tid til.. men jeg har snakket med noen overingeniører på skolen og de var interesert i det ;) i tilleg har jeg tilgang til noen microcontrollere som man fint kan programere til å styre bensin innsprøytning sov ;)

Lenke til kommentar

Kjenner selv til problemet med å få etsa...

Venter på kortet til viftestyringa mi, men fyren som skal etse til meg har også svært dårlig tid...

Håper på å få mitt i morgen...

Mitt kort skal jeg fylle med ennå flere komponenter også... ;)

Komponenter som har ligget i elfa eska i over en uke nå... :roll:

Men.. ser greit ut det der, blir gøy å se hva hondaen får gjort med det...

Går ut fra at det er potensialfrie forbindelser til releene? da kan han jo koble til kaffetrakter osv...

Lett å lage wap styring og btw... Bare å skrive et C/C++ CGI program... ;)

Skulle til å trykke "OK" nå når jeg kom på noe jeg så på nettet en gang...

Var en nettside der besøkerne kunne skru av og på en lyspære hos fyren som hadde lagt ut...

Lenke til kommentar
Skulle til å trykke "OK" nå når jeg kom på noe jeg så på nettet en gang...

Var en nettside der besøkerne kunne skru av og på en lyspære hos fyren som hadde lagt ut...

HOI! Det der hørtes faktisk litt artig ut! Hadde det ikke vært for at IT-avdelingen på skolen har stengt av stort sett alt av protokoller, skulle jeg laget en teller med webcam, slik at du kunne trykke "øk teller" og se resultatet realtime. Hadde vært moro! :)

Lenke til kommentar

Den store stjernen som lyste i Kristiansund i 97/98 eller noe, kunne vist slåes av ved å sende en melding med mobilen. Eller tar jeg veldig feil nå?

Et annet sted, kunne en skrive inn et navn/en hilsen på en side på nettet, og etter en stund kom den opp på en lys-tavle i et kontor. -Såg det selv ved hjelp av web-cam.

En ting til: Et sted var der et web-cam som en kunne styre opp/ned/høyre/venstre. Problemet var vel at der var så mange innom samtidig at det beveget seg litt for ofte.

---- Tenkte bare at det kunne være tips for dem som ville leke seg.

Har selv nå fått låne en LOGO, en ting fra Siemens. En slags mini-pls. Driver å lurer på bruksområder selv :)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at man ikke skulle la det gå strøm gjennom datapinnene i printerporten over lengre tid, for da kunne den bli ødelagt...

Stemmer det, og hvordan skal man da "holde" strømmen på til releene?

Hvor har du lest det ?

Kommer selvfølgelig an på hvor stor denne strømmen er.

Forkoblingskretsten jeg bruker til å styre releene har høy inngangsimpedens, IC`en som er brukt er laget for akkurat dette formålet. Det går svært små strømmer og strømmen er mindre enn hva som er maks strøm for parallellporten.

Hvis parallellporten er så svak som du sier? da setter jeg spørsmålstegn ved å koble til utstyr til den.. LED display, printere, scanere osv står for en belastning.

Ellers vil jeg påpeke at faren for å ødelegge parallellporten/hovedkort er relativt stor når man fikler med utstyr man lager selv. Utfallet ligger på deres kompetanse.

Absolutt alt ansvar ligger på dere og dere må være inforstått med faren før dere kobler på.

Det er lurt å dobbeltsjekke koblingene og prøve ut at alt virker på en gammel maskin først.

Lenke til kommentar
Jeg kjønner ikke helt hvordan men skal koble dette. Hvor skal + og - inn i pcen ? funker dette som en bryter eller ?

Tengte jeg skulle gjøre dette med all elektronikk på rommet mitt

Du vil nok få full forklaring i artikkelen til Alexander, om jeg kjenner karen rett. :)

Lenke til kommentar

Dere som tenker på at pc må stå på for at releer skal stå på osv bør se litt på min løsning...

Var en viktig del av viftestyringa mi at utgangene skulle være omvendt, altså når styringa ikke får signal skal den kjøre viftene på fullt, og når porten aktiverer pinnene skal de slås av i stedet for på...

Den første og enkleste ideen min var å bruke releer med vekslekontakt, slik at jeg koblet belastningen på den som lå inne uten spenningi stedet for den som lå ute...

Da jeg forkastet hele ideen med releer pga bl.a pris og planla for transistorer møtte jeg et problem, transistorer har ikke vekslekontakt...

Etter timesvis med grubling, tenking og lesing slo jeg opp på "digitale kretser" i elfa katalogen...

Der så jeg bl.a OR og AND gater med omvendt utport (det står en liten runding før lederen ut), etter mer lesing der fant jeg det jeg skulle ha: "hex inverter"

Den har 14 bein, en til 0V, en til 5V, og de 12 andre er parvis 6 kanaler...

Den fungerer så enkelt at hvis den får 5V inn gir den ingenting ut, og får den ingenting gir den 5V ut...

Dette er en logikk krets beregnet på akkurat dette, gjøre høy om til lav og omvendt, dessuten arbeider den med samme signalnivåer som parallell porten...

Lenke til kommentar

Leste du ikke alt jeg skrev eller?

Jeg skrev at den første ideen min var å bruke releer på den måten, men 12 releer er jo ikke billig da, så jeg skal bruke transistorer...

Og jeg har aldri sett en transistor med normaly closed kontakt...

Logikk kretsene koster under 5 kr pr stk og tar 6 kanaler, det blir under 1 kr pr kanal...

Til sammen koster hver kanal med transistorer og alt under 10 kr om jeg ikke husker så altfor feil...

Får du så billige releer så vil jeg gjerne vite hvor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...