tommer Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Vedr. seriell porter så står det ivhertfall at den har: - 3 COM port pin headers I prinsippet bør man kunne styre en seriell port på noenlunde samme måte Lenke til kommentar
zyp Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 en com port funker på en helt annen måte da, der sendes dataene etter hverandre på samme pin, derfor kan ikke den brukes til styring på denne måten... det finnes adaptere da som gjør det mulig og det er jo en grei ting nå har jeg skrevet litt fungerende C++ kode som kan gi output, skal lage en utvidet klasse av den igjen som gjør at man får funksjoner til å lese og sette hver enkelt pin... etterhvert skal jeg lage program for å styre lcd også, og det skal funke bedre enn lcd-smartie og jaLCD når det gjelder viftestyring satt jeg å tegna skjema på skolen i dag... ganske enkelt, med 12 alminnelige rele, de går vel greit å styre rett fra porten de? systemet skal ha 8 utganger, 4 til vifter med 4 forskjellige spenninger: 0, 5, 7 og 12 volt, og de fire andre har 0 og 12 volt, ment til lys og slikt som ikke skal ha variert spenning... hvis jeg gidder tegner jeg skjema for kort senere i dag... skal sjekke delepriser nå, 12 releer er dyrt Lenke til kommentar
Jove Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hvor skummelt vil dette være? Tenker på om en er uheldig, kobler feil, eller det skulle bli en kortslutning et sted. Kan det ødelegge hovedkortet/parallell-porten? mvh Jan Ove Lenke til kommentar
tommer Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 en com port funker på en helt annen måte da, der sendes dataene etter hverandre på samme pin, derfor kan ikke den brukes til styring på denne måten... Da lærte jeg det :oops: Hvor får man tak i adaptere fra COM til seriell, eller går det også an å få de til paralell?? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 COM er seriell, og på samme måte kalles paralell for LPT jeg er ikke sikker på seriell-paralell adapter, men jeg så det på en nettside en gang, var en haug skjema for lcd kobling... Jove: du kan bl.a overbelaste paralellporten, derfor enbefales det å bruke eget kort i stedet for hovedkortet, men om porten på hk går til H****** er det nok bare den som ikke vil virke, resten av hk funker nok likevel... Så litt på rele på elfa, og kom frem til at de billigste koster ca 20kr, og det er jo en pris å betale for 12 stykk, men om man bestiller 25 får man ennå litt billigere pris, så jeg skal høre med en kompi i klassen om han blir med å paye, så bygger vi en hver... Lenke til kommentar
Reodor Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hva med "http://www.brinck.dk/byggesaet/br848.asp", eller "http://www.brinck.dk/byggesaet/br847.asp" (for de med store behov)? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hva med "http://www.brinck.dk/byggesaet/br848.asp", eller "http://www.brinck.dk/byggesaet/br847.asp" (for de med store behov)? 148,- ? Hørest fint ut Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 148,- er ikke så gale! Men ser et hver port ikke kan belastes med mer enn 500mA, eller maks 800mA totalt. Blir egentlig ikke så mye man kan styre da med kun denne kretsen. Løsningen er vel å styre 8 releer. Men 8 releer er ikke billig, derfor kretsen er billig Lenke til kommentar
zyp Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 8 releer er billigere enn de 12 jeg skal ha... men uansett... var på den lokal pc-sjappa og så etter paralellport kort... tilslutt fant jeg dem bortgjemt på en hylle bak et par lydkort og en router... men til den prisen de ville ha er det billigere å bestille fra komplett, det inkluderer også frakt på 120kr... stygge butikken ville ha 455kr men uansett, jeg har tenkt å bestille releer fra elfa, og der hadde de slikt kort til 200kr ca så jeg regner med at jeg blir å bestille sammen med releene da... forresten, den kompisen var også interessert, så hvis jeg da bestiller 25 releer blir det ca 50 kr å spare for hver av oss... Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 De korta som de danskene hadde var jo bare pingle kort da... de kunne max styre 80V... og det holder ikke til å slå på kaffetrakteren/varmen/lyset på hytta før man kommer hjem fra en jakt-tur Kretskortet jeg skal dele opp 12/24V til alle de derre ATX greiene til Hk... har jeg utsatt litt... bygger nemlig bord til LAN jeg skal ha til helga.. og det tar MYE tid ... regner med å gjenoppta tegningen etter helga... tanken med dette kortet er å kunne plassere en PC med gps, ekkolodd, mp3 og kanskje autopilot /m bensinstyring (disel)... i båt... btw. jeg liker ikke kaffe... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Skulle bare si at jeg har laget en egen tråd om SoftBus prosjektet mitt... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Vil bare tilføye at dataportene er også innganger... Ved å sette 6'te bit på kontrollutgangen til 1 går dataportene til lesemodus i stedet for skrivemodus, og vil da fungere som innganger... Sitter å skriver på C++ biblioteket nå, lager en klasse for å styre lcd'en min... (slipper å irritere meg mer over sugne lcd-smartie, og kompliserte jaLCD, og er det noe jeg ikke liker fikser jeg på det...) Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Hva er den billigste løsningen for meg, siden jeg skal bruke denne i bil. trenger noen rele/transistor/mosfet(transistor?) som skal benyttes direkte fra paralell porten. +5v inn for å slå på. belastningen ut er jeg litt usikker på, men ligger under 5ah. Evt hvis det blir billigere å bruke 2 releer pr kurs. et for å slå på det andre, så er det også aktuelt. Linker direkte til produktet fra elfa, etc. gjør en sliten mann glad :-) Takker Ps. Husker ikke så altførmye av den lille el biten jeg hadde i valgfag på skolen... Lenke til kommentar
christt Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Hva med triac'er i stedet for releer da? Lenke til kommentar
.locked Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Nå har jeg ventet leenge :-), gleder meg enormt til resten kommer.. Er alltid så fint å få ting servert på et norsk gullfat. Fint initiativ.. .locked Lenke til kommentar
zyp Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Gleder meg også til del 2... Skal bli gøy å se hva ok folka får brukt porten til btw, du kan jo sjekke SoftBus prosjektet mitt da (url lengre opp), ferdig planlagt og alt, bestiller deler i morgen... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Nestem alt er ferdig, venter på at Vidar skal få etset pcb`en så tingene kan loddes på plass. Så del 2 ligger ikke så langt unna. Driver forretsten å utvikler Hauk 2.0 som jeg tror kan bli interessant for mange Vil ikke si så mye om det enda.. vent å se! Kan fortelle at det innebærer bruk av motorer.. mvh Alexander Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Skulle bare si, med et aldri så lite spørsmålstegn etter, at jeg har 3.3V ut på parallelporten min, virker det som... Syntes bare dette var litt merkelig, lissom Noen andre som gidder å sjekke med multimeter? Er parallelporten på et KT-7 som har denne dårlige holdninga. Ordentlig slaskete å levere 1,7V for lite, spør du meg. Uansett, dette er godsakene dere har levert asså. Lenge siden jeg har fått nerdetørsten så tilfredstilt som dette. - Det finnes så mye en nerd kan ta seg til, og mye av det strekker seg faktisk flere meter unna keyboardet. Idéer! Koble opp porttelefonen til pc'en? Da slipper jeg å reise meg et par ganger til i døgnet... Skrive en bluetooth-ting til et parallelport kontroll program. Så kan jeg slippe å reise meg hvis jeg ligger i senga e.l. Har alltid hatt lyst til å kunne skru av sengelyset uten å måtte snu meg ut av liggestillinga... Mulighetene er endelause! Er det forresten mye strev å skrive en bluetooth applikasjon som PcControl e.l.? Har lett litt, men har ikke klart å finne noe særlig info om hvordan kommunisere med talatutten. Eller om det finnes libraries og headers for det. Lenke til kommentar
SaucerMan Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vil bare si til de som har tenkt og bruke dette til å skru av og på taklampa si.. Dere må ha ett rele som trekker så lite som 20mA for at det skal funke. Det får man ikke tak i. Jeg får iaff ikke det og jeg er elektriker. Spurte mange jeg jobber med og de vet ikke om rele som trekker så lite. Glemmer alltid å skru av taklampa når jeg legger meg og brytern er på andre siden av rommet :wink: Pc'n står rett ved siden av senga og.. Men finner noen ei side elns som selger 20mA releer så post da ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå