Hondaen Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Heisann! Man kan bruke en multiplekser ( muxer ) for å utvide antall utganger, hvis det er ønskelig. Noen som har behov for flere ? Ang. rele lyd.. Man kan bruke et halvleder rele ( http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/129058.htm ) som man kobler rett på parallellporten. Dette halvleder releet er spesielt laget for å bli styrt av TTL kretser og passer derfor her brillefint. Drar kun 3.4mA ved 5V og kan dermed kobles rett til parallellport. Maks belastning 2Ampere. Er dog litt dyrt. Hvis man bruker en bufferkrets så kan man bruke et annet halvleder rele som tåler 10A: http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2017.htm Da unngår man klikkelydene som enkelte irriterer seg over.. men de overnevte releene koster 10-20 ganger mer Kildekoden kan jeg desverre ikke gi ut. mvh Alexander A. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 ååå, nå hadde jeg skrevet et langt innlegg, bare litt på slutten igjen, så klikka IE og alt forsvant anyway, kom nettop på at det ligger et slikt kort nede på jobben til fatteren som ikke funka mer etter at de fikk XP på pc'en, han skulle ta det med hvis han fant det hvis jeg får det til å funke (det får jeg ) skal jeg mekke noe software selv, og lage vifte/lys-styring Lenke til kommentar
ojb Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Heisann!Kildekoden kan jeg desverre ikke gi ut. Vet du om det finnes noen c++/c libraries som gir deg adgang til porten, eller må du bruke asm?? Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Mosfeter er jo noen transistorer og de er bygd opp av halvleder materiale? eller tare jeg feil nå? hvis det er riktig... da blir jo det MYE billigere? og de tar endel mindre plass...? mulig jeg er helt på jordet nå men... Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 halvlederrelè bygd opp av mosfet transistor..? http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/128938.htm Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 til alle dere som leter etter kildekode for å styre porten via egne programmer kan dere kansje ta en titt her i denne filen ligger eksempler på styring av porten via en rekke språk (hvis du skal bruke vb må du i tilleg ha inpout.dll som jeg ikke husker linken til men som sagt er google din venn ) disse eksemplene har gitt meg masse hjelp og nå har jeg laget mitt eget program som foreløpig bare styrer dioder men dette skal selfølgelig utbygges etter hvert. ' Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 effbiai: Mange løsninger kan brukes for å slå av/på enheter. Det som er viktig er i mest mulig grad å skille den følsome elektronikken på hovedkortet fra f.eks 230VAC, så ting ikke ødelegges. Halvleder releene jeg snakker om har galvanisk skille. MOSFET ( Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor ) er en spenningsstyrt transistor med høy inngangsimpedans. Den er derfor glimrende til TTL formål, bare man sørger for at den vil trigge fult ut ved 5V gate spenning. ojb: Vet ikke om noen til C++/C. Du får nesten søke litt på nettet Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Heisann!Kildekoden kan jeg desverre ikke gi ut. Vet du om det finnes noen c++/c libraries som gir deg adgang til porten, eller må du bruke asm?? Jeg regner med at stdio.h i C har støtte for kommunikasjon med parallellport. Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 effbiai: Mange løsninger kan brukes for å slå av/på enheter. Det som er viktig er i mest mulig grad å skille den følsome elektronikken på hovedkortet fra f.eks 230VAC, så ting ikke ødelegges. Halvleder releene jeg snakker om har galvanisk skille. MOSFET ( Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor ) er en spenningsstyrt transistor med høy inngangsimpedans. Den er derfor glimrende til TTL formål, bare man sørger for at den vil trigge fult ut ved 5V gate spenning. ojb: Vet ikke om noen til C++/C. Du får nesten søke litt på nettet så du anbefaler mosfet når det er snakk om 12VDC (og liten A) og relè når det er 220VAC? Lenke til kommentar
liteglow Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Dette er Glimrende ja.. det er uante muligheter med dette ! Og styre porter på denne måten har jo existert i mange år, for exempel på PLS, det er en liten box med en "slags prosessor inni" som man kan programmere til og styre (24) porter.. disse portene har rele inni , så man kan koble 220v rett inn . og i tilleg kan man koble strøm INN og UT . Så når port EN er AKTIV, skal for exempel port 2 og 4 koble inn Men en PLS koster "mye" så att noen har mekka ett prog for og styre portene så enkelt som dette er GLIMRENDE Tusen takk og fortsett den gode jobben .. Nå skal jeg begynne og lage mye glimrende, jeg har allerede PC i bilen.. og nå vet jeg mye jeg kan begynne og styre fra pc`n .. Jeg har noen ideer om bil alarmen , kamerat og tv kortet koblet på gsm osv men skal ikke si så mye for jeg har fått svar fra patentkontoret hihi.. Lenke til kommentar
liteglow Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Jeg glemte og si att jeg hat ett puls rele som har styrespenning fra 2v - 30v++ og det kan du styre spenning helt opp til 300v ! Så det releet jeg har kan man bruke rett på PC med 5v styrespenning, og enten bruke det i bilen for og styre ett 12v lys eller bruke det hjemme for og styre 220v lys :) Det kostet ikke mye heller (tror det er under 100kr) på elfa.. Elektronikk folka på Vidregående bruker ofte og ha slike kontaktorerrele. Lenke til kommentar
Geiiit Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Det burde vel være mulig å installere 2 eller 3 LPT porter på PC for å kunne styre fleire utganger. dvs 12*2 eller 12*3 utganger, viss ein i tillegg multiplekser dette, er det berre vanvittig kor mykje ein kan styre fra maskina. For inngang til LPT bør det vel brukast optokoplara e.l. for å få skille mellom den stygge harde verden utanfor PC. :o Lenke til kommentar
zyp Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 har funnet ut hvordan man man styrer paralellport fra C/C++ skal skrive et C++ objekt som tar seg av styring, slik at man kjører f.ex en funksjon med parametrene (3, 1) som da setter port 3 på høy, dessuten skal det funke både i linux og win... i win er jeg ikke helt sikker på hvordan man putter ut til porten, men det finner jeg snart ut (dlportio har eksempler...) har ikke fått tak i det kortet ennå, pappa hadde ikke tid å se etter det i går kveld, så det får bli senere i dag... btw, jeg tenger en billig elektronisk løsning som gjør at en utgang står på 7V når utgang er lav og 12V når den er høy, eller omvendt... hvis jeg skal ha viftestyring må jo viftene kjøre uten at software står på også... og fortell mer om mux'er er du snill Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Dette er Glimrende ja.. det er uante muligheter med dette ! Og styre porter på denne måten har jo existert i mange år, for exempel på PLS, det er en liten box med en "slags prosessor inni" som man kan programmere til og styre (24) porter.. disse portene har rele inni , så man kan koble 220v rett inn . og i tilleg kan man koble strøm INN og UT . Så når port EN er AKTIV, skal for exempel port 2 og 4 koble inn Men en PLS koster "mye" så att noen har mekka ett prog for og styre portene så enkelt som dette er GLIMRENDE Tusen takk og fortsett den gode jobben .. Vil bare rette en ting; PLS (Programerbar Logisk Styring) har ikke et bestemt antall inn / utganger! kommer ann på produsent ol.! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Industrien liker tydeligvis ikke soft-pls`er ( en vanlig datamaskin+litt hardware som virker som en pls ) http://www.tu.no/produksjon/article.jhtml?...articleID=23914 De stoler ikke helt på MS sine os... hadde ikke jeg heller gjort, skulle en MS maskin styrt produksjon av kostbart utstyr.. :-D Lenke til kommentar
tommer Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Så hva er det greiest å bruke til å styre høyttalerne med??? - Releer (klikke lyd ikke farlig!!)?? - Mosfet ??? :-? Poenget må være å få minst mulig signaltap... Dersom noen trenger kildekode så har jeg noe liggende for styring via Delphi... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 sitter på jobben til fatteren nå... det stygge port-kortet var et ISA kort og det går jo ikke inn i min pc da da må jeg skaffe et annet kort, utnytte porten på hk (som er okkupert av lcd), eller drite i det... det må bli første alternativ da på en eller annen måte, for lcd'en skal jeg ha, og det siste blir ikke aktuelt for nå er jeg så godt i gang med planlegginga noen som vet hvor man får tak i slike kort billigere enn komplett? tommer: til høyttalerstyring bør du bruke rele, da får du en ren kobling som om det skulle vært en bryter... forresten, er interessert i den delphi koden, skal du maile sender du til [email protected] når det gjelder software lover jeg å skrive et C++ bibliotek soft-pls på MS-OS, ikke F***, men linux... Lenke til kommentar
tommer Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 De nyste VIA EPIA CL mini-itx kortene fra Via har faktisk 3 ekstra seriell porter på kortet. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 De nyste VIA EPIA CL mini-itx kortene fra Via har faktisk 3 ekstra seriell porter på kortet. er ikke helt sikker på om det du sier er helt rett, men i såfall har ikke det noe med paralellporter å gjøre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå