knatten Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 En av idéene som jeg fikk som gjorde at jeg hadde lyst å lage dette: 1: Koble kaffetrakteren til et relé som styres fra paralellporten. 2: Lage en webside som styrer porten 3: Gjøre denne tilgjengelig via wap Sum: Jeg kan skru på kaffen på toget på vei hjem fra jobb! Det hadde vært kult... Lenke til kommentar
tommer Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Dette er kult! Selv driver jeg og bygger meg hus der en PC skal ta seg av styring av musikk til 4 forskjellige lokasjoner (med innebygde høyttalere). Styring gjøres via touchscreen (laget i Delphi) som igjen kontrollerer diverse reler via parallel porten. Ved siden av PC'en står det en vanlig liten forsterker som altså spiller til forskjellige høyttalere. PC inneholder også radio/TV kort, samt altså alle CD'ene mine kopiert til HD. I tillegg kan alt kontrolleres via fjernkontroll (UIRT mottaker, Girder brukes til å håndtere kommandoene...) Helt tilslutt har jeg også ett lite LCD panel på soverommet som med et menysystem og 4 knapper kan brukes som kontroll stasjon samt som alarm... Lenke til kommentar
wsp Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Dreiv og forska litt med paralellporten for en del år siden. Det går fint an både å lese av signaler inn, feks fra en pc eller en annen enhet som sender spenning inn. Husker ikke helt hvilke spenningsnivåer man måtte ha for å trigge, men jeg tror det kan ha vært 5 volt. Lodda også sammen et slikt lydkort som ble kopla til paralellporten og var støtta av noen programmer. http://www.mobygames.com/attribute/sheet/p...attributeId,43/ Den var oppbygd omtrent som det jeg fant her: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuit...s/lptpower.html Lydkvaliteten var ikke veldig god, men mye bedre enn det som man kunne få fra pc speakeren.[/url] Lenke til kommentar
zyp Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 kongeartikkel driver å mekker litt på porten selv, har en lcd og jeg har lest at man skal kunne bruke porten til flere ting samtidig, og man kan velge om man vil bruke fire eller 8 av datalinjene... kjører paralell port monitor nå og de portene som oppdaterer seg nå er D0-3, D7 og C2, de andre datalinjene er jo og innkobla men de er ikke aktive... da har jeg bare tre utganger og inngangene ledig... har sett på et lcd program for linux (lcdproc) og det har støtte for en masse koblinger, både av brytere på innsignalene, og flere ting på utsignalene, som både lcd og leds... btw kan jeg kanskje lage en port til linux av programmet hvis dere sender kildekode... har også tenkt å lage eget program for å styre lcd og slikt, men det blir senere med tiden Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 En av idéene som jeg fikk som gjorde at jeg hadde lyst å lage dette:1: Koble kaffetrakteren til et relé som styres fra paralellporten. 2: Lage en webside som styrer porten 3: Gjøre denne tilgjengelig via wap Sum: Jeg kan skru på kaffen på toget på vei hjem fra jobb! Det hadde vært kult... Det hadde ejg ikke tenkt på! Dette prosjektet kan jo virkelig utvikles! Tenk å bare kunne stille inn stekeovnen riktig, sette inn brød-deigen, og slå den på en halv time før du kommer hjem. Nybakt brød er det beste jeg vet! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Hei! Jo, timer funksjon kommer nok en ny versjon av Hauk. Har selv tenkt å styre temperatur, vannskifte, vannivå og foring til akvariet mitt :-D Har altså 12 utganger og 5 innganger tilgjengelig. Det som er så bra med dette er at det er så billig og enkelt Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Jeg er student på Høgskolen i Vestfold 2. år... til neste år skal jeg ha et hovedprosjekt i å putte inn en helt vanlig PC... sånn som alle kan kjøpe uten spesialutstyr... bygge om transformatoren (som jeg faktisk allerede har bynt å tegne - kretskort) tanken var å bruke blant annet paralellporten til dataoverføring fra/til bensinstyring, forgasser servo osv... ja faktisk styre hele bilen. Gleder meg til del2 og se hva dere får til Kanskje jeg skal legge ut deler/hele prosjektet her men... får jeg lov til det av overklokking.no? En av dere... svar meg på pm Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hei! Jo, timer funksjon kommer nok en ny versjon av Hauk. Har selv tenkt å styre temperatur, vannskifte, vannivå og foring til akvariet mitt :-D Har altså 12 utganger og 5 innganger tilgjengelig. Det som er så bra med dette er at det er så billig og enkelt *måtte bare legge til* Det er ikke dermed sagt at man bare kan styre 12 ting... for man kan mekke på den måten at hvis 2 av de 12 er høy (1) og resten 0 eller hvis man lar 3... ja du skjønner det er MANGE ting man kan styre med bare 12 utganger bare man lager et litt men ikke altfor avansert kretskort Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hmmm... alle snakker om releer... hvorfor bruke releer når man har mosfitter (eller hva nå enn de heter/skrives ) de krever mye mindre styringstrøm og de "klikker" ikke når den aktiveres med andreord... man kan styre 220V med paralellporten uten klikking/lyd hver gang man gjør det, og man trenger ikke forsterker... Lenke til kommentar
tommer Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hmmm... alle snakker om releer... hvorfor bruke releer når man har mosfitter (eller hva nå enn de heter/skrives ) de krever mye mindre styringstrøm og de "klikker" ikke når den aktiveres med andreord... man kan styre 220V med paralellporten uten klikking/lyd hver gang man gjør det, og man trenger ikke forsterker... Høres interessant ut Hvordan er motstand/signaltap i en mosfet, sammenlignet med ett rele? Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 meget interessant. håper dere kan lage en 12v utgave av artikkelen/delelisten. ønsker å benytte en slik løsning i bilen. med en timerfunskjon hadde det vært stili hvis man kunne låse opp/igjen bilen via den. styrt lys, setevarmere o.l kanskje også starte bilen? trådløs overføring og en timer. bilen starter før man går ut i vinterkulda. hadde vært fint. skal bygge pc i bilen straks så dette blir en ekstra fordel. noen som vet om et vanlig bil rele(12v for lys) aktiveres ved signal ut fra paralell/seriell port (5v)? for da trenger jeg egentli ikke mye annet en releet og programvaren. noen som kjenner til noen artikler ang slik løsning i bil? Lenke til kommentar
tommer Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 noen som vet om et vanlig bil rele(12v for lys) aktiveres ved signal ut fra paralell/seriell port (5v)? Tror det blir vanskelig. Alternativt kan du jo lage en pilot løsning med 2 releer. Tom Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Tanken var ikke bare å starte bilen men også kjøre bilen med en pc... dette høres helt crazy ut.. men her på skolen forsker vi faktisk på et helekopter som skal kjøre helt av seg selv... Den skal måle alt med vind trykk.. ja alt Tanken bak den er at den skal fly til et hus... (gps) og så et par runder rundt og ta noen bilder... deretter skal den analysere bildene og finne et åpent vindu... for og så fly inn inne i huset skal den lande... trygt og slippe fra seg en bil... den bilen skal kjøre rundt i alle rom og ta bilder for og så dra til helekopteret... dra ut og tilbake til skolen... snakker selvfølgelig om meget avansert utstyr som er utviklet her på skolen... så dette er ikke noe som alle kan lage.. derfor kom jeg på ideen med pc i bilen når det gjelder det med mosfiter... så skal jeg drive litt research på det og spørre noen lærere (professorer) her.. det jeg husker er at det er bygd av transistorere... eller om det var en transistor... det husker jeg ikke helt men den er ganske så ny... blei utvikla for et par 10-år siden... (mellom 10 og 20) på ntnu i trondheim... Men det er først nå i nyere tid (de siste par årene den har bynt å tåle litt strøm ) før klarte den bare å styre små strømmer... nå klarer den i hvertfall 220V har jeg lest... kanskje mere og men der hvor høyspent blir brukt bruker man fortsatt relè Noen av dre bor kanskje i ganske nytt hus.. med sentralstøvsuger og greier men hvis du går på "vaskerummet" så kan det hende du finner en liten knapp på veggen ved en stikkontakt eller noe... (hører til strykejern) trykk og hør om du hører noe lyd ikke? neivel.. da er det en mosfet inni der.. ikke et relè... da er det bare å hente skrutrekkeren og sjekke ut men husk sikringa... legger ut mere info seinere her... ang. mosfetene... og kanskje et beta-kretskort til strøm fra 12V i bilen .. hmm... skal vi si i morgen? håper jeg da... btw. jeg har snakka med noen data-ingeniør studenter her og de er villig til å lage et eget program til bilen jeg er forøvrig elektronikk-ingeniør student.... Lenke til kommentar
ojb Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hei! Jo, timer funksjon kommer nok en ny versjon av Hauk. Har selv tenkt å styre temperatur, vannskifte, vannivå og foring til akvariet mitt :-D Har altså 12 utganger og 5 innganger tilgjengelig. Det som er så bra med dette er at det er så billig og enkelt kunne ikke tenke dere å slippe kildekoden til Hauk?? Lenke til kommentar
ojb Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hmmm... alle snakker om releer... hvorfor bruke releer når man har mosfitter (eller hva nå enn de heter/skrives ) de krever mye mindre styringstrøm og de "klikker" ikke når den aktiveres med andreord... man kan styre 220V med paralellporten uten klikking/lyd hver gang man gjør det, og man trenger ikke forsterker... Snakker du om tyristor/diac/triac?? De har et spenningsfall på 0,1 v eller noe og bråker ikke. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hmmm... alle snakker om releer... hvorfor bruke releer når man har mosfitter (eller hva nå enn de heter/skrives ) de krever mye mindre styringstrøm og de "klikker" ikke når den aktiveres med andreord... man kan styre 220V med paralellporten uten klikking/lyd hver gang man gjør det, og man trenger ikke forsterker... Snakker du om tyristor/diac/triac?? De har et spenningsfall på 0,1 v eller noe og bråker ikke. er nok det ja, var første som falt meg inn også,de skal jo greie vekselstrøm også... tror jeg skal skaffe meg et slik kort fra komplett, og så fjerne pluggen og koble den til et selvlaga kort med vifte/lys styring, basert på transistorer, å bruke releer er jo helt unødvendig... med alle inn og utgangene kan man jo lage et viftestyringssystem som man monterer inni pc'en, så når man trykker en knapp foran sendes et signal til programmet, som så forandrer utganger for å regulere farten til viftene, eller slå av og på lys... det beste hadde vært å bruke knapper + lcd + ekstra utganger sammen, for da kunne man gått gjennom en meny og slått av/på det man ville... btw, det heter ikke mosfitter, det heter MOSFET... Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 jeg satt på datalabben på skolen da jeg skreiv mosfitter... og jeg la til at jeg ikke huska helt hva det het... men ja de har et spennigsfall på 0.1V og kan styre en spenning på godt over 220V man behøver ikke kjøpe det kortet der fra komplett... man kan kjøpe bare mosfetene fra elfa det er endel billigere og igjen.. ja relèer er helt unødvendig.. de bråker og trenger forsterker... legger ut et kretskort som bygger om en PC fra 220V til 12V i løpet av et par uker tenker jeg.. har et her nå men det er BETA++ det er bare masse motstander som brenner opp restean av strømmen... :/ ikke smart når man har det på batteri Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 man behøver ikke kjøpe det kortet der fra komplett... man kan kjøpe bare mosfetene fra elfa det er endel billigere Tror ikke han snakket om MOSFET-er, men om et parelellportkort. Det med å fjerne pluggen og bygge et internt system hadde vært artig. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Med 12 utganger, har man vel mulighet for 4096 forskjellige funksjoner? Er vel bare å tenke binært? Om utg.2 OG utg.5 OG utg.9 Then... ja dere forstår hva jeg tenker? (Men selvfølgelig enklest med bare 12 funksjoner da) Noen enige? eller tenker jeg feil? Jan Ove Lenke til kommentar
effbiai Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Det er jo bedre med flere enn 12 ting man kan styre jo fler jo bedre åja... bygge det inn sånn ja konge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå