Gå til innhold

Styring vha. parallellporten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde planer for en stund siden å lage en styring av leds via Paralel porten. Men har ikke kommet så langt.

Så også en som hadde brukt samme teknikk til å overvåke bilen, men det var riktig nok via seriel porten.

Uansett, håper del to kommer snart!

Lenke til kommentar

Nei, vi lever i beste velgående - og de fleste av oss snylter fortsatt på statens lånekasse (med unntak av, så vidt jeg vet, meg selv).

Del 2 kommer så snart jeg får levert kretskortene jeg har bestilt, deretter skal kortene og deler sendes sørover til Alexander. Regn med 2-3 uker eller så. I mellomtiden kommer det mer stoff fra oss! :)

Lenke til kommentar
Har du lyst å slå av lyset på rommet med et museklikk? Enn viftene i maskinen? ..........

he he, kan jeg styre en annen pc med min pc hvis jeg kobler de sammen med parallel kabelen? Trykke på en tast her og så starter den andre pc opp? Dette var rått, men hadde trodd det skulle bli så mye "modd" man må jo ha sender, og mottaker der lyset skal være? går det ann å bruke det til å dempe belysningen og? og hva kommer prisen på?

Lenke til kommentar
Nei, vi lever i beste velgående - og de fleste av oss snylter fortsatt på statens lånekasse (med unntak av, så vidt jeg vet, meg selv).

Del 2 kommer så snart jeg får levert kretskortene jeg har bestilt, deretter skal kortene og deler sendes sørover til Alexander. Regn med 2-3 uker eller så. I mellomtiden kommer det mer stoff fra oss! :)

Heavy. :D:D:D Håper del 2 kommer fort, for dette var rått.. dette må jeg bare ha! så lenge det ikke blir for mye tukling med ting! Er det noen annet det går ann å bruke som "fjern kontroll"?

Lenke til kommentar
Har du lyst å slå av lyset på rommet med et museklikk? Enn viftene i maskinen? ..........

he he, kan jeg styre en annen pc med min pc hvis jeg kobler de sammen med parallel kabelen? Trykke på en tast her og så starter den andre pc opp? Dette var rått, men hadde trodd det skulle bli så mye "modd" man må jo ha sender, og mottaker der lyset skal være? går det ann å bruke det til å dempe belysningen og? og hva kommer prisen på?

Tror ikke det vil bli med sender/mottaker, men at strømmen som sendes via paralellporten gjennom en ledning starter et rele i lysbryteren, powersupplyen i en annen maskin, colakjøleren du har laget med et peltier, osv...

Lenke til kommentar

Vi opererer ikke med noe radiostyrte greier, men det finnes jo veldig lange seriellkabler. ;)

Prisen er ikke så hoppende gal - rundt 500 tror jeg det var. I tillegg kommer printkort, men det finnes VELDIG billige kort på ELFA som kan brukes.

Lenke til kommentar

SUPERTØFT :woot: Jeg har faktisk pc'enn i kjelleren, så det kan bli nyttig med tanke på f.eks. en sen lørdagskveld jeg sitter her i mørket, å må ha på lyset (som er ved døren) for og komme meg ut , slår jeg det på ved datamaskinen, og slukker det når jeg går ut... intressant for dere andre!? :roll:

:woot::woot::woot::woot::woot::woot:

Lenke til kommentar
SUPERTØFT :woot: Jeg har faktisk pc'enn i kjelleren, så det kan bli nyttig med tanke på f.eks. en sen lørdagskveld jeg sitter her i mørket, å må ha på lyset (som er ved døren) for og komme meg ut , slår jeg det på ved datamaskinen, og slukker det når jeg går ut... intressant for dere andre!? :roll:

:woot::woot::woot::woot::woot::woot:

Fett az, kan bare sitte her oppe og få en pc til å starte opp nede, og så går resten automatisk.. men må man ha en ledning inn til lysbryteren i veggen? Skal faktisk starte et proskjekt snart, og der kommer dette godt med.. rått det azz!

Lenke til kommentar

Ang. styring av 230VAC ting som f.eks taklys.

Selv har jeg tenkt på å koble til en radiosender; "Waveman" laget av Marelco. Waveman er en serie trådløse produkter som selges hos Clas Ohlson. ( fjernkontroll for styring av stikkontaktpunkt, dimmere osv som settes mellom støpsel og stikkontakt ).

Dermed slipper jeg å koble 230VAC med lange ledninger osv.. er samtidig sikrere.

Fjernkontrollen har 12 kanaler ( 12 ting kan styres ) og det passer jo igrunn bra for parallellporten har 12 utganger :)

Denne kretsen ligger litt fram i tid da jeg må analysere en fjernkontroll fra Waveman, men det blir ikke helt enkelt da jeg tror det blir brukt en mikrokontroller som jeg ikke har kildekode til. Får nå se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...