Gjest medlem-82119 Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Når jeg leser ulike sikkerhetsråd i mediene så er det et standardsvar å alltid oppdatere programmer til siste utgave. Når jeg ser på listen av hva som er forandret, så er det sjelden det står noe om sikkerhetshull som er tettet eller andre ting som gir økt sikkerhet. Stort sett så er det forbedret ting slik at ting bruker mindre minne, noen funksjoner er lagt til, eller kompabilitetsproblemer og feil er rettet. Jeg bruker f.eks burnaware. I version history, så var siste forandringer http://www.burnaware.com/changelog.html Disc burning SDK has been updated:- Optimized data buffering during the burning process.- Optimized data transfer during the burning process for modern recorders.- Resolved the BD-RE burning problems that can occur on some Pioneer drives.- Resolved the issue that might cause "Device is not ready" or "Device is busy" error.- Resolved the issue that might cause write error at the end of the burning process on DVD-R/RW discs. Added Norwegian translation. "Remember write speed" checkbox moved to the Options. Fixed the bug with UI under non-standard screen resoltion. Fixed the bug with changing of write speed value after burning of first copy. Jeg kan ikke se noe av dette som skal tette sikkerhetshull eller gi økt sikkerhet. Java er en annen sak, der er det viktig å oppdatere. En annen sak er jo at med spesielt freeware så følger det med mye rart, verktøylinjer, ekstra bundlet programvare og mye rart. Om man kjører på med en ren oppdatering, så får man så mye grums med at ihvertfall jeg tar det på den tungvindte måten og avinstalelrer alt, fjerner oppføringer i registeret og sletter mapper og filer som er lagt igjen før jeg legger inn ny versjon. Har man 3-4 pcer i huset, og man skal gjøre det samme med 10-15 programmer så er det fort endel jobb og man hopepr fort over noen versjoner for å slippe jobben. Man leser vel ofte gjennom version history først for å se om noen av forandringene er nyttige eller viktige før man vurderer om man kan hoppe over denne gangen. Jeg synes derfor at rådet med å holde alt oppdatert virker unyansert, men det må kanskje være det om de skal være generelle. Det hadde vel vært mer presist å be folk bruke antivirus og brannmur, holde nettleseren, java og flash oppdatert, ikke bruke piratprogrammer, holde os oppdatert, og oppdatere andre programmer om det tetter sikkerhetshull. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 "If it ain't broken, don't fix it." Det er jo veldig stor forskjell på hva slags sikkerhetstrussel et program utgjør. Men denne forskjellen er ikke så åpenbar for folk flest. Og det er de færreste som er paranoide nok til å lese changelog på alt som oppdateres. Regelen er unyansert for at den skal være mulig å følge for målgruppen. Heldigvis er det programmene som bør oppdateres ofte som er flinkest til å minne deg på når det kommer nye versjoner. Så hvis folk lærer seg å som oftest svare ja på slike spørsmål så oppnår man et snev av sikkerhet. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Jeg synes generelt at datasikkerhet er så viktig at de råd man gav burde vært mer direkte og konkrete enn de generelle "bruk antivirus og oppdater programmene" jeg ofte ser. Et program som sjekker linkene på facebook før man trykker på dem vil vel gi mer sikkerhet enn å oppdatere burnaware fra nest siste til aller siste versjon. Å koste på seg en lovlig windowsversjon vil vel gi mer sikkerhet enn om man bruker en fra piratbukta. Å bruke https isteden for http når man kan, gir vel også mer sikkerhet, men det nevnes ikke. At man kanskje bør vurdere å bytte ut norton antivirus fra 2001 som man fikk gratis med på telenorabbonementet nevnes heller ikke, og folk som har kjøpt antivirus betaler gladelig hundrevis av kroner hvet år for et nytt år med abbonement uten å tenke på at selve programmet har utviklet seg de siste 10 årene. Det å sikre eget trådløse nett med WPA2, skifte deafult bruekrnavn og passord osv. Sånne småting bør man jo også fokusere på. OG at folk ikke laster ned hva som helst fra hvor som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå