Gå til innhold

kjøpt iphone 5 fra "dodgy" selger


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har fått tilbud og mer eller mindre sagt ja til en Iphone 5 fra en kurder som hadde fått " en for mye" iphone i en bestilling .. slik jeg ser det, så har han mest sannsynlig fått den via en eller annen som har kjøpt/bestilt uten å signe for den, eller via en eller annen i bring/post systemet.

Den er ulåst, uåpnet i pakken sin.

Spørsmålet mitt med dette er:

 

Kan jeg uten risiko aktivere denne på en eller annen måte? eller vil den bli blokkert fra Apple?

Nei ... så langt jeg har kunnet sjekke er den IKKE stjålet fra en privat person eller butikk ... det er en telefon som er kommet på avveie på en eller annen måte, så den er "ren"

 

Jeg hadde ikke kjøpt meg iphone om jeg ikke hadde fått dette tilbudet...

Kona har en iphone 5, og er stor fornøyd med den .. mens jeg gikk egentlig i tanker på å kjøpe meg en Galaxy S-III ...

 

Men siden jeg fikk tilbudet på denne ( til 3000 ), kan jeg heller gå for denne :D

 

Håper ikke på noen "vær ærlig mot apple, og betal full pris", vær en god samaritan og anmeld denne kurderen for tyveri" o.l ...

Jeg vet hva jeg går til, og har tenkt over det .. men driter egentlig litt i det om et så stort selskap som apple får en telefon til i "svinn" kassen sin.

 

 

Tingen er bare om jeg kan få aktivert denne uten problemer med blokkering eller lignende, eller om jeg kan jailbreake /( jeg vet det blir en tethered jb ) den for å aktivere den???

Er det noe data som blir sendt til Apple for verifikasjoner eller sjekk eller noe????

 

Er det noe som vet noe om dette?

 

Hvis den blir blokkert, er det jo tull å kaste bort pengene, men om det er mulig å få den aktivert vil jeg gå for den ...

 

Er usikker om dette er det rette stedet for dette innlegget, men jeg fant ikke andre områder å legge inn dette. Beklager hvis jeg har brukt feilt underforum!

 

Mvh

 

Shaddiz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det vet jeg, derfor presiserte jeg at den IKKE er stjålet fra noen, så den vil ikke bli anmeldt .. tingen er om APPLE vil blokkere den fordi den er havnet ut uten en signatur på mottak, dermed må jo de ut med en ny telefon til en person eller butikk ... slik jeg forstod det utifra de opplynsingene jeg har samlet, er det en telefon som er gitt ut uten å bli signert for mottak, eller forsvunnet fra postens lager slik at den forsvinner fra trackingen...

Lenke til kommentar

Om en norsk nettbutikk bestilte f.eks. 5000 stykk iPhone 5, og de mottok 4999, så er den som har forsvunnet garantert registrert med IMEI i et eller annet system, og noen vet at eksakt den du har "ikke dukket opp" der den skulle.

 

Så ikke tro at den "ikke er stjålet" selv om den ikke er stjålet fra en privatperson..

Neppe

Lenke til kommentar

Men om en tar utgangspunkt i det han snakket om, at det var en pakke som ble hemtet ut av han eller en kammerat, uten og signere for den, for så å få ny pga den offisielt ikke er signert mottatt ... er det da fare for blokkering, om set er samme person som har fått seg ny ... For så å selge den "overflødige" som ble sagt... Hva da??

Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte mobil fikk jeg en .pdf-ordrebekreftelse på mail fra nettbuikken, og i den stod IMEI-nummeret til telefonen jeg kom til å få. Så om den telefonen ikke hadde kommet frem, så hadde både jeg og de visst IMEI-nummeret.

 

Noen har bestilt denne iPhone'en i en nettbutikk, og noen (andre) har klart å få pakken utlevert uten å bekrefte det. Om det har ført til at nettbutikken må sende ut en ekstra i erstatning, så har jo nettbutikken sendt ut 2, og fått betalt for 1. Dette er nettbutikker flest ikke interessert i, så når en forsendelse har "forsvunnet underveis", så tar jeg det som en selvfølge at de tar seg bryet med å rapportere den som tapt hos Politiet, som deretter foretar IMEI-sperren.

 

Apple gjør derimot ingenting. Eller, Apple Store kan rapportere den som tapt om det er de som har sendt ut to istedenfor en. Et eller annet sted sitter det noen som har IMEI-nummeret til telefonen i en liste og vet at den ikke har kommet frem der den skulle, og hvorvidt telefonen kommer til å fungere problemfritt er avhengig av hvorvidt de tar seg bryet med å få sperret telefonen..

Lenke til kommentar

Takker for de opplysningene. Jeg har snakket med han igjen, og fått en dypere forklaring. Det er kammeraten hans som hadde bestilt en, og fått den levert ut uten å signere. Han hadde da ringt til Apple og etterlyst telefonen ETTER han hadde fått den. Applle sendte da ut en ny etter noen dager, da den ikke hadde noe sporing på at den var kommet frem.

Jeg har også fått en garanti på at han aldri vil oppgi at han har fått den. Da den er bestilt direkte på apple sine sider var det ingen andre som kunne sitte på noe nummer foruten ups som hadde en sporing som stoppet opp et sted.

Jeg skal få pengene tilbake om den blir lokkert innen 1mnd etter aktivering....

Lenke til kommentar

Firma jeg jobbet i tidligere bestilte inn 3-4 iPhone, og fikk en levert feil uten at vi merket det da vi fortsatt ventet på flere iPhone fra Apple. Etter 1-2 uker så kom UPS tilbake og hentet telefonen vi hadde fått utlevert feil.

 

Har man fått en telefon for mye, så er det som regel en eller annen som har fått en for lite, og førtst når den personen etterlyser telefonen så begynner man og spore opp hvor den er blitt utlevert osv..

Lenke til kommentar

Nei, han kommer fra Førde.

Men jeg har fått litt baktanker med hele greien .. Det er kommet frem opplysninger som ikke helt stemmer med det som er blitt fortalt meg tidligere .. så jeg heller nå mer mot å glemme hele saken, og kjøpe meg en S-III isteden :D

 

Det virker som han som har telefonen er en utro tjener hos ups eller posten, og at disse to ( han som har "mistet, ikke signert for mottak" og kameraten min hadde et opplegg. Han bestilte telefon, og snappet den opp fra systemet, for så å melde om ikke levert .. slik at apple skulle sende ut en ny en...

 

Har sjekket litt med Apple, og fra det jeg kommer frem til, kan de finne den, siden den jo har en serienummer ...

Selv om dette kan ta lang tid før det skjer, så er muligheten sterkt tilstedet...

 

Gidder ikke det der, så tror nok jeg driter i hele greien... få meg en Android :D

 

Takker allesammen for de innspill som er kommet i denne tråden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett Shaddiz, du viser med tydelighet at du ikke er bedre enn de kjeltringene som driver med slik svindel.

 

Du ville jo åpenbart kjøpt tjuvgods dersom du var sikker på at den ikke var sporbar..

 

Det sier mer enn nok om din moral.

Er behovet stort nok så driter man i moralen.

Moralpoliti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...