Skribenten_ Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg tenker å starte et import firma der jeg skal importere kost tilskudd. Derfor tok jeg kontakt med mattilsynet for å gjøre rede på gjeldene regler. Da fikk jeg kastet på med ca. 100 om alt fra E-stoffer til animalske stoffer... Det var uansett veldig mye å sette seg inn i, for å få lov til å selge varen i Norge. Det er jo for så vidt greit med tanke på å beskytte norske forbrukere. Men det som slo meg var at norske forbrukere kan lett kjøpe disse varene i Sverige eller andre steder i Europa inn til Norge til eget forbruk. Så er det slik da at så lenge varen bli kjøpt i uten for Norges grenser så spiler det ingen rolle? Betyr det da at jeg kan bare ha et lager rett utenfor Svinesund, så slipper jeg å lese gjennom 100 sider med regler og deklarere hvert minste molekyl? Endret 16. november 2012 av janern21 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 er vell noe som heter at butikker som opplagt markedsfører seg mot Norge skal følge norske regler , nå føler jeg på meg at hvis du ikke gidder og sette deg inn i regler om verken norsk juss eller importregler er du ikke akkurat personen til og drive med import og salg , er jo ikke akkurat bare og bestill og videre selge varer . Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Hva får deg til å tro at Sverige ikke har tilsvarende regler? Og hvor lageret ditt ligger er rimelig irrelevant, det er hvor salgsstedet/det direkte markedet ligger som er relevant. Omsetter du kosttilskudd rettet mot norsk marked skal du følge de relevante forskrifter uansett. 2 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Som krikkert indirekte skriver så må du fortsatt lese over 100 sider med lover og regler for import og omsetning av varer, forskjellen i forhold til Norge er at du må lese det på det språket der du starter opp. Du kan heller ikke reklamere mot norske forbrukere her hjemme og ha et proforma lager i Sverige. Da kan du fort komme på kant med myndighetene. 1 Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 18. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2012 Ikke for å være vanskelig, men la oss si det slik. Om jeg flytter ut av Norge til foreksempel Singapore og starter en forretning med en webside der jeg selger det produktet lovlig i Singapore. Så forvirrer en norsk forbruker seg på den siden og kjøper varer, og får det sendt til Norge. Er det fremdeles jeg som har ansvaret for at den varen oppfyller Norges krav? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Nei. Ikke så lenge du ikke åpenbart henvender deg til norske kunder (norskspråklig nettside, *.no-domene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå