BirgerCaC Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Hvis du bare vil\kan spise grandiosa så er det bedre enn å ikke spise noe for å si det sånn, men det er ikke til å anbefale. Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Tenk dere dette; Du er sykelig sulten og du står på kjøkkenet. Du kjenner at magen vrenger seg og du begynner å få sure oppstøt fordi du er kvalm fordi du ikke har spist. Du klarer ikke å stå skikkelig oppreist og henger ned med hodet. Det er kaldt og blod sukkeret er på null. Du kjenner høyt stress og har lite energi. Du orker ikke en gang å tenke på hva du skal spise så lenge det er varm og mettende mat. Man har to valg og det er en grandis eller en middag som krever at du gjør noe mer enn å bare passe på klokka slik som grandisen. Så hva gjør du? A) fortsette å stå på kjøkkenet og konsentrere seg i en slik situasjon for at maten skal bli god likevel? B) sette på ovnen og slenge inn pizza og bare ta tida? Er det fortsatt et vanskelig valg for folk? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Det fine med Grandiosa og frossenpizza generelt er at det er så kjapt og enkelt. På 20 minutt har du eit måltid med 1200 kcal klar. Å basere kosthaldet på det er kanskje ikkje heilt ideelt, men det er for så vidt greie råvarer. Botnen er moglegvis det med minst næring, men folk et så mykje lyst brød uansett. Eg trener og har eit veldig godt kosthald, men har ingen problem med å slenge ein frossenpizza i omnen av og til. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Går veldig fint å lage rask, sunn mat. Ikke trenger det mye arbeid heller. Grandiosa; sitter jeg her å tenker etter å ha fått hjemmelagd pizza i går.. Ehehehe.. nei. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Går veldig fint å lage rask, sunn mat. Ikke trenger det mye arbeid heller. Grandiosa; sitter jeg her å tenker etter å ha fått hjemmelagd pizza i går.. Ehehehe.. nei. Det er sant, men eg vil ikkje ete sunt heile tida. Dessutan er det ingenting som er lettare enn frossenpizza. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 En grandis innimellom skader da ikke 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Det er sant, men eg vil ikkje ete sunt heile tida. Dessutan er det ingenting som er lettare enn frossenpizza. Det gjør ikke jeg heller (RE: pizza i går, mmm) Det er mye som er like enkelt, faktisk. Hvor enkelt er det ikke å sette en fiskebit i ovnen og koke opp noen grønnsaker? Og for LITT mer anstrengelse kan du lage superknall hjemmelagd potetmos.. Vi har også annen type mat som f.eks lapskaus som er såååååååå sunt, såååååå godt, såååå enkelt og myyyyyyyye billigere. Sett av en time på søndagen og dra frem din største gryte, kutt opp masse fine grønnsaker, noen poteter, noe kjøtt som du bruner, lag kraft av kjøttet m buljong og pælm i alt annet. La alt småputre i 1-3 timer mens du gjør hva faen du ellers vil, så kan du fryse det ned og ha mat for resten av uken hvor du bare varmer opp igjen. Edit: Har man ikke ork til å kutte opp masse grønnsaker og noen poteter så tar man like gjerne å bruker lapskausblanding som inneholder grønnsaker og poteter som er ferdigkuttet, og hvor billig maten blir spørs på om man velger det dyreste kjøttet eller nøyer seg med noe som er noe billigere (koteletter er fint, da kan man ha i beina mens du koker kraft, husk bare å plukke dem ut igjen!). Alt utifra hvor man bor så vil man få temmelig billig middag for å si det sånn, og det er METTENDE i tillegg. Bor man i Oslo kan man også kjøpe sinnsykt billige grønnsaker på innvandrerbutikkene (jeg tuller ikke, så brokkoli for 3,90 pr stk her om dagen). Endret 17. november 2012 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Ja, lapskaus er ett bedre alternativ til en Grandiosa, men jeg har forstått det slik at brukeren som stilller spørsmålet om Grandiosa er bra mat kun kan spise Grandiosa? Jeg er litt forvirret, men jeg tror det var sånn det var. Det finnes jo Grandiosa som er nøkkelhullsmeket også, men jeg tror ikke denne er bedre enn andre Grandiosaer som er på markedet for å være helt ærlig. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Nøkkelhullsordningen er litt forvirrende sånn sett. Nøkkelhullet betyr at det er ett bedre alternativ når det kommer til den type varer (som f.eks pizza) men det betyr på ingen måte at det er sunt. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 De setter jo en minimums grense for visse verdier i matvaren, men jeg tror ikke at de setter en grense for kalorier. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Det gjør ikke jeg heller (RE: pizza i går, mmm) Det er mye som er like enkelt, faktisk. Hvor enkelt er det ikke å sette en fiskebit i ovnen og koke opp noen grønnsaker? Og for LITT mer anstrengelse kan du lage superknall hjemmelagd potetmos.. Vi har også annen type mat som f.eks lapskaus som er såååååååå sunt, såååååå godt, såååå enkelt og myyyyyyyye billigere. Sett av en time på søndagen og dra frem din største gryte, kutt opp masse fine grønnsaker, noen poteter, noe kjøtt som du bruner, lag kraft av kjøttet m buljong og pælm i alt annet. La alt småputre i 1-3 timer mens du gjør hva faen du ellers vil, så kan du fryse det ned og ha mat for resten av uken hvor du bare varmer opp igjen. Det er framleis lettare å skru på ein ovn, pakke opp litt papp og plast, og putte den inn. Fisk må gjerne ha litt ting attåt som ikkje lagar seg sjølv. Det er forskjell på ein pizza so. tar 20 min og noko som skal koke i timevis. Poenget var som sagt ikkje at det skulle vere sunt. Ellers er det betre med pizza enn oppattvarma fisk på ein dag du vil ha eit kjapt måltid. Alle andre dagar lagar eg middag på vanleg vis. Å varme opp igjen middag frå dagane før synest eg ikkje er noko særleg. At det er mykje kaloriar i ein Grandiosa er berre positivt for min del. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Mengden av det du spiser har jo selvfølgelig også innvirkning på hvor sunt det blir. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Det er framleis lettare å skru på ein ovn, pakke opp litt papp og plast, og putte den inn. Fisk må gjerne ha litt ting attåt som ikkje lagar seg sjølv. Det er forskjell på ein pizza so. tar 20 min og noko som skal koke i timevis. Poenget var som sagt ikkje at det skulle vere sunt. Ellers er det betre med pizza enn oppattvarma fisk på ein dag du vil ha eit kjapt måltid. Alle andre dagar lagar eg middag på vanleg vis. Å varme opp igjen middag frå dagane før synest eg ikkje er noko særleg. At det er mykje kaloriar i ein Grandiosa er berre positivt for min del. Der er vi uenige. Fisk trenger ikke masse stæsj, det er bare å slenge den i ovnen, koke opp grønnsaker, så har man salt, pepper og rømme på bordet. Trengs ikke noe mer, og tar like lang tid som å fikse en grandis i ovnen (også smaker det sååå mye bedre). Når man lager lapskaus så kan du rett og slett bare glemme den i ett par timer mens den småkoker. Som sagt: gjør hva faen du vil, den middagen lager seg selv. Lapskausen smaker også bedre dagen etterpå, likesomså oppvarmet. Åttpåtil bruker du kun en time (eller mye mindre, se: bruke frossen lapskausblanding) for mat resten av uken. Sleng den i mikroen eller varm den kjapt i en liten kasserolle. Har man ikke tid til det på en rolig søndag så burde man vurdere sine prioriteter syns jeg. Edit: Jeg fordømmer ikke pizza på noen måte, jeg elsker det, men pappen som kalles grandis har jeg ingeting til overs for! Det smaker dritt! Syns direkte synd på mennesker som ikke gidder/kan fikse seg en middag som gjør godt for både gane og kropp. Protip: ha en salat eller grønnsaker ved siden av pizzaen så får man automatisk en bedre middag som gjør deg godt! Endret 18. november 2012 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Pfft! Pizza er ikke farli. Hyler i meg 2-300 av dem per år. Rekorden et år var 356 stykk. Og til notering, dette er ingen forsøk på trolling. Må dog også påpeke at jeg ikke bare spiser pizza, tar vanligvis en halv Grandis til kveldskos hver dag. Ellers resten av dagen er det ganske variert mat. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Tenk dere dette; Du er sykelig sulten og du står på kjøkkenet. Du kjenner at magen vrenger seg og du begynner å få sure oppstøt fordi du er kvalm fordi du ikke har spist. Du klarer ikke å stå skikkelig oppreist og henger ned med hodet. Det er kaldt og blod sukkeret er på null. Du kjenner høyt stress og har lite energi. Du orker ikke en gang å tenke på hva du skal spise så lenge det er varm og mettende mat. Man har to valg og det er en grandis eller en middag som krever at du gjør noe mer enn å bare passe på klokka slik som grandisen. Så hva gjør du? A) fortsette å stå på kjøkkenet og konsentrere seg i en slik situasjon for at maten skal bli god likevel? B) sette på ovnen og slenge inn pizza og bare ta tida? Er det fortsatt et vanskelig valg for folk? C) Tatt meg noen grove brødskiver med noe godt pålegg. Det handler om å planlegge. Det er ikke noe problem å tenke litt fremover og kanskje begynne matlagingen FØR man er døden nær. Kanskje man til og med har planlagt såpass bra at man har rester i kjøleskapet som man kan hive i mikroen. Mye bedre enn Grandiosa(som regel, det kommer jo ann på restene). For noen år siden handlet eg på butikken nesten hver dag, og eg kjøpte uten unntak hurtigmat og lettlaget "ferdigmat". Jo raskere jo bedre. Eg lagde mye rart nesten daglig, men det meste var "ferdiglagd" fra butikken/produsenten. Eg var samtidig på vei opp i vekt. Merkelig nok. [/ironi] Så bestemte eg meg for å ta kontrollen på matlagingen, og selv om eg fortsatt synder(ja, eg kjøper Toro-poser fortsatt) så har kostholdet bedret seg enormt. For det første handler eg maks en gang i uken. Noe eg sparer penger på. Og eg planlegger for ei uke om gangen. Da sparer eg også tid. Eg lager kun middag fredag, lørdag og søndag. Og da har eg tid til å lage noe _godt_ og tidkrevende. Resten av ukedagene spiser eg enten rester eller brødskiver. Forutsatt at eg spiser hjemme. Eg lager alltid litt ekstra mat, og når eg er på butikken så handler eg _mange_ brød og kaster de fleste i frysen. På den måten har eg alltid ett langt bedre alternativ om kjøleskapet ellers skulle være tomt. Planlegging. 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Edit: Jeg fordømmer ikke pizza på noen måte, jeg elsker det, men pappen som kalles grandis har jeg ingeting til overs for! Det smaker dritt! Syns direkte synd på mennesker som ikke gidder/kan fikse seg en middag som gjør godt for både gane og kropp. Protip: ha en salat eller grønnsaker ved siden av pizzaen så får man automatisk en bedre middag som gjør deg godt! Då må me bli einige om å vere ueinige der og. Hadde eg ikkje likt smaken ville eg heller ikkje ete det. Ellers ser eg ikkje det store problemet med innhaldet. Ikkje direkte helsekost kanskje, men alle ingrediensene er sånt folk et i andre kombinasjonar uansett. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Jeg har etter å ha gått til anskaffelse av kjøkkenmaskin begynt å lage pizzabunner i litt større kvanta. Lager ofte en god del pizzasaus i en kjele, når jeg gjør dette lager jeg gjerne 10-15 pizzabunner som jeg forsteker i ca 1,5 min på sterk varme. Heller på saus og fryser de ned. Bruker ca 2 timer på det om vi tar med hevetid og venting på det. Når jeg da lager frozzenpizza setter jeg på ovnen på 275 grader, finner frem en bunn i fra fryseren. Legger på ost og gjerne noe oliven, serranoskinke og sopp som er favoritten her. Hiver inn pizza'en som er klar på ca 5 min. Fra jeg skrur på ovnen har jeg da hjemmelaget pizza på ca 20 min.. Litt mer jobb en grandis, men ikke mye. Også smaker det utrolig godt i forhold Endret 18. november 2012 av Hyd 2 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Tenk dere dette; Du er sykelig sulten og du står på kjøkkenet. Du kjenner at magen vrenger seg og du begynner å få sure oppstøt fordi du er kvalm fordi du ikke har spist. Du klarer ikke å stå skikkelig oppreist og henger ned med hodet. Det er kaldt og blod sukkeret er på null. Du kjenner høyt stress og har lite energi. Du orker ikke en gang å tenke på hva du skal spise så lenge det er varm og mettende mat. Man har to valg og det er en grandis eller en middag som krever at du gjør noe mer enn å bare passe på klokka slik som grandisen. Så hva gjør du? A) fortsette å stå på kjøkkenet og konsentrere seg i en slik situasjon for at maten skal bli god likevel? B) sette på ovnen og slenge inn pizza og bare ta tida? Er det fortsatt et vanskelig valg for folk? C) frossenpizza eksisterer ikke i hjemmet mitt, spiser ett eple eller en banan før jeg setter i gang med middagen om jeg skulle ha gått for lenge uten mat. Og bør jeg være bekymret over at jeg ikke blir kvalm, får sure oppstøt, henger med hodet eller føler meg stresset selv om jeg går en dag uten mat? Hadde heller ikke problemer med å stå oppreist etter to dager uten mat. Hadde hvertfall ikke hatt lyst til å putte varm og mettende mat i en utsultet magesekk, kanskje en most banan? Derimot vil jeg nok føle meg kvalm og stresset om eneste tilgjengelig mat er Grandiosa. 1 Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Endret 19. november 2012 av Sending! Lenke til kommentar
Joooohoo Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Tja, for å være ærlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg har levd men den filisofien hele livet at bare du spiser variert så får det bra! Mat som er regnet som super sunn i dag, blir ofte regnet som direkte livs farlig i morgen! Spis litt av vert! Grandiosa en dag, salat i morgen, å kake i overimorgen! Skal love deg at du blir sunn og frisk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg