Gå til innhold

Vifteløs monsterkjøler skal takle Intel-flaggskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville ikke kjølingen av slike varme enheter vært bedre om de ble bygget rett inn i en store effektive kjøleblokker? Fremfor disse lagene med HS, ting i mellom og deretter kjøleløsning ovenpå dette. At hele saken var kapslet inn i en kjøleblokk måtte da vært bedre. Så kunne man få kjøpt Air eller Water Edition.

 

"Dette er en SoC og 90% av den er et kjøleelement."

Det er å gå litt motsatt vei av hva en bruker ønsker. Det gir rett og slett dårligere valgmuligheter.

Det er jo ganske mye mer mellom himmel og jord enn bare noe så enkelt som "vann VS air". Noen ønsker å klokke, 30 %, andre 40 %, 50 %, mens andre ikke i det hele tatt. Noen kabinetter har ikke plass til en stor kjøler, mens noen prosessorer trenger større/mindre.

Det er svært lite tap mellom kjernene og IHS, ja om du ser bort fra Ivy-Bridge hvor Intel har gått for billigmåten hvor de har droppet å "lodde fast" IHS.

 

 

Anyways.

Med en pumpe surret rundt litt isolasjon og vannslanger som går ut gjennom en ventilasjonshull, så kan jeg kjøle hva jeg vil, lydløst. Akkurat nå så har jeg en stor radiator + vifte som jeg kan skru av om jeg vil.

Uansett, dette gir 10 ganger bedre kjøleytelse, og kjøler nesten alle elementene av PCen som lager støy.

 

Utrolig behagelig, og en slik passiv kjøler som i artikkelen er jo som flere har påpekt, bare noe som forflytter problemet videre. 77W + passiv skjermkort og alt annet i kabinettet er ikke noe som bare forsvinner av seg selv, og krever MINST 1-2 større vifter for å fjerne ut av kabinettet. Som oftest en kabinettvifte og en størmforsyning. Dette gjør at du ikke blir kvitt støyen helt med mindre du har et ganske sært/spesielt designet kabinett og strømforsyning.

 

Og klarer du deg å høre på en strømforsyning + kabinettvifte, så klarer du også en stillegående 120mm/92mm vifte på CPUen, som ikke bare kan hjelpe med å fjærne varmen mye mer effektivt, men også lage sirkulasjon i kabinettet, eller til og med dytte luften direkte ut.

 

Nei, konklusjonen min er at dette produktet faller litt mellom to goder. En ganske stille maskin med god luftflyt, og helt stille maskin som da enten er en liten og lavtytende maskin, eller en kraftigere med avansert form for vannkjøling (pumpa kan også flyttes ut/annet rom)/heatpipes direkte til kabinett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Utelukker dere at det blir noen effekt av en skorstein på pc'n?

Det bør jo være kjøling i sin enkleste form dette her. Varm luft stiger som kjent opp, i det den varme luften fra kabinettet stiger opp i pipa skaper det trekk i kabinettet som drar inn frisk romtemperert luft som avkjøler den passive kjøleren før lufta igjen stiger opp i pipa fra pc'n.

 

Ville jo vært genialt med en HELT stille maskin....uten å stresse med vannkjøling, bråk fra vifter eller pumper. Og som kan mekkes hjemme av brukte pizzaesker. Her snakker vi gjenbruk og miljøbevist :D

 

275104234_9690a40c07_z.jpg

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Hadde heller ingen vifte på min Amiga, og den hadde til og med med en akselerator på vanvittige, utrolige 50 mhz, så det var dynamitt!

Jeg antar at du også da hadde en Amiga 1200 med Blizzard 1230-II 50MHz med mulighet for i tillegg å montere en 50MHz FPU(PGA og PLCC) med 2 simm banker utvidbar opptil 64MB samt uttak for SCSI-II kontroller. Selv hadde jeg også "2x8MB 70ns Fastram" ekstra systemminne montert på denne. Artige saker i 1994.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, men det ser ut til å være en Mac fra 80-tallet. Vet ikke hvordan det funker på en moderne PC. Hadde heller ingen vifte på min Amiga, og den hadde til og med med en akselerator på vanvittige, utrolige 50 mhz, så det var dynamitt!

 

Det er bare å lage en skorstein og prøve så mye du vil og rapportere her.

 

 

Vel tanken bak skorsteinen vil jo være å skape sirkulasjon i kabinettet. Selve kjølingen vil jo skje via passiv kjøing av både cpu, gpu og psu. Slik at det ikke er komponenter som trenger vifter. Den varme luften fra disse på innsiden av kabinettet vil jo stige opp i pipa og dermed vil det skapes undertrykk i kabinettet. Om en da har luftinntak med støvfilter vil jo luft trenge inn i kabinettet og dermed skal i teorien luften strømme gjennom kabinettet uten at det blir fylt opp av støv. Sirkulasjonen av luften gjennom kabinettet vil samtidig avkjøle ned de passive kjølerne og temperaturen på systemet bør holdes stabilt. For de med spesielle behov kan jo en eller flere vifter monteres i kabinettet som kan styres og slåes på ved spesielle behov som ved redigering, noe spilling eller annet som belaster cpu/gpu slik at tempen stiger.

 

 

draftillustration.jpg

 

 

 

Chimney Draft

 

Chimney draft can be complicated but the principles are well known. If we consider three factors that affect draft separately, we can build chimneys to vent fireplaces that will work. The three factors are:

1) Pressure differential - the basic mechanism of draft.

2) Flow capacity or rate - getting enough draft.

3) The chimney in relationship to the house.

 

Les mer her

 

 

Hvorvidt det vil være behov for aktiv kjøling via vifte har jeg ingen ide om før en evt. forsøker i praksis. For egen del blir det ikke noe ny hardware før utpå senvinteren eller våren grunnet stramt budsjett for tiden, så det er ikke rom for noe testing for mitt vedkomne. Da jeg mangler både passiv cpu og gpu kjøler samt vifteløs psu.

 

Men om andre har deler liggende eller har mye hw til overs i rotekasssen så ville det vært skikkelig morsomt å sett en tråd på dette med målinger og testing underveis for å se på både kjøleeffekt, og hvor hardt man evt. kan belaste systemet uten å trenge aktiv kjøling.

 

Kanskje hardware.no tar utfordringen og gir oss litt forjulslesning i god gammel overklokking/DIY stil? En urodinær test der hardware lager pc med skorstein av billig materiale så kjølingen blir bærekraftig?

 

Kanskje redaksjonen kan ta noen telefoner å forsøke å få fatt på nødvendig hardware for en slik test og bare kjøre igang?

 

+1 om du vil se en slik test :)

Endret av mrs.robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært veldig gøy å laget noe slikt. :)

Om man er veldig flink så kunne noe slikt faktisk ha blitt ganske stilig design man kan ha i stua også.

 

Ser for meg en avlang "cone" som er speilblank i kritthvit kan gli rett inn som en stor vase. Kanskje bygge det inne slik at varmen kan bli brukt sammen med noen eksotisk plante. ^^

 

Når du skal lage noe slikt, så ønsker du at det meste av "sugeeffekten" går gjennom noen kjøleribber, og da er er problemet at selve skjermkortet, som står 90 grader på hovedkortet, vil ødelegge en del luftflyt.

...

Men det finnes en god løsning, og det var om du vridde hele hovedkortet 90 grader i forhold til hvordan det står posisjonert i de fleste kabinetter. Altså, slik at I/O-portene og alle skjermutgangene etc. peker oppover. Du vil da måtte ha forlengere til alle utgangene, men varmluften kan nå strømme mer problemfritt forbi en stor kjøleribbe på skjermkortet og en større kjøleribbe på hovedkortet.

 

En absolutt kul idè jeg fikk lyst til å gjennomføre en eller annen gang. :p

Lenke til kommentar

Hadde vært veldig gøy å laget noe slikt. :)

Om man er veldig flink så kunne noe slikt faktisk ha blitt ganske stilig design man kan ha i stua også.

 

En absolutt kul idè jeg fikk lyst til å gjennomføre en eller annen gang. :p

 

Så da tar dere utfordringen og lager en sak på dette? Ville vært kjempegøy å lese om.

Forresten så vil det jo være mulig å bare tippe kabinettet før byggingen starter slik at det som normalt er fremsiden blir undersiden og baksiden blir toppen.

En kan jo evt bare flytte av på knapp. For testens del kan en jo styre unna cd-drev etc. Kjølig luft trekkes inn via fronten av kabinettet som nå er bunnen og luften går oppover forbi cpu kjøler og skjermkort og forsvinner ut pipa som er montert på baksiden av kabinettet og nå er toppen av kabinettet.

 

Mulig man må gjøre noe med psu-plassering kanskje snu den alt ettersom luft-flowen i psu.

Lenke til kommentar

Så da tar dere utfordringen og lager en sak på dette? Ville vært kjempegøy å lese om.

Forresten så vil det jo være mulig å bare tippe kabinettet før byggingen starter slik at det som normalt er fremsiden blir undersiden og baksiden blir toppen.

En kan jo evt bare flytte av på knapp. For testens del kan en jo styre unna cd-drev etc. Kjølig luft trekkes inn via fronten av kabinettet som nå er bunnen og luften går oppover forbi cpu kjøler og skjermkort og forsvinner ut pipa som er montert på baksiden av kabinettet og nå er toppen av kabinettet.

 

Mulig man må gjøre noe med psu-plassering kanskje snu den alt ettersom luft-flowen i psu.

Hmm, jeg liker hvordan du tenker. Ja, å snu den ned slik at fronten er i bunnen er nok langt bedre løsning ja. :)

CD-rom kan man nok sikkert fint droppe. Har ikke brukt CD'er på mange år, og kan ikke se for meg at det er av viktighet. PSU kan helt fint integreres litt lenger inn i maskinen (lenger opp i pipa), alt etter hvordan det passer seg med tanke på luftflyt og ledningsbaner. En liten forlenger av 230V-kontakten er null problem.

 

Personlig så er jeg ikke aktiv i redaksjonen, grunnet at jeg studerer fulltid (siste året), og studerer også i en annen by enn kontorene til HW.no. Men jeg likte ideèn personlig og det kan jo godt hende jeg tar tar i det og lager en arbeidslogg over det, som igjen kan bli publisert på HW.no. Det krever dog at jeg blir ferdig med mine andre prosjekter, som ikke går så raskt i disse hektiske studietider.

Så om det ønskes resultater så tipper jeg nok ikke at det blir mulig å gjøre noe med før sommeren igjen. ;)

 

Om det finnes noen andre i redaksjonen som kjeder seg litt i juletider kan jo hende. ;)

Lenke til kommentar

Er nok best å prioritere studiene ja :)

 

Men du kan jo kanskje formidle ideen til andre i redaksjonen?

 

Om ikke annet så får jeg vel forsøke å få til en sak utover senvinteren når jeg har råd til ny hardware. Har hatt planer om en helt taus pc til stuebruk en stund nå, så det blir nok der pengene satses neste gang det blir oppgradering.

 

Er enig i det du sier at det kunne vært morsomt å lage litt eye-candy ut av prosjektet. Men en real DYI sak laget av materialer en likevel bare tenker å kaste kan jo og være litt morsom. Både mtp på gjenbruk og å spare kroner. Etter boligkjøp er en ikke like ukritsik når en skal oppgradere hw og jeg merker at det blir lengre og lengre mellom hver oppgradering for det er alltid nok å bruke lønninga på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...