Gå til innhold

Psykologien innanfor MLM (Multi Level Marketing)


Anbefalte innlegg

Du mener slik Rema-Reitan gjør i dag?

Jeg er ikke enig i at dette er sammenlignbart. Om man er svært kreativ så kanskje, men et viktig poeng her er at selve koseptet til Reitan ikke baserer seg på at folk hele tiden skal knytte til seg "distributører" under seg. De har to vidt forskjellige mål og strategier. Reitan har butikker som har som mål å selge mest mulig til flest mulig, og på den måten sikre pengestrømmen til toppen.

I pyramiden (MLM, om du vil) er et av hovedfokusene å hele tiden skaffe nye ledd i pyramiden, for å på den måten sikre stadig større pengestrøm til toppen. Produktsalget er her underordnet.

Men siden dette er så vanskelig å forklare med ord, tenkte jeg å forsøke å tegne det også, kanskje det hjelper (beklager at jeg ikke er noen stor kunstner, men jeg prøvde.)

 

post-122422-0-37627300-1354870409_thumb.jpg

 

Stikkordet er produktsalg. Dersom det ikke er noe produkt å selge, er det garantert pyramidespill. Dersom produktet er noe som åpenbart ikke er salgbart, og "vekkelsesmøtene" handler om det å rekruttere i stedet for å selge, så er det sannsynligvis pyramide. Dersom produktet eller produktene er konkurransedyktige, er MLM modellen vel så solid den som noen annen salgsmodell - hovedforskjellen ligger i at mye av det overskuddet som i den tradisjonelle modellen blir liggende igjen hos grossister, underleverandører og andre mellomledd mellom fabrikk og kunde, i stedet blir fordelt ut til distributørene som er eneste ledd mellom fabrikk og kunde.

 

Men igjen: produktsalg, produktsalg, produktsalg. Det er det som genererer penger, både i MLM modellen og alle andre salgsmodeller.

Eller så er MLM i bunn og grunn et pyramidespill der man drar inn ekstra cash til pyramiden gjennom salg av produkter. Poteito, potato.

 

Det er greit nok, at for kunden er det på sett og vis en forskjell i hvor produktet kommer fra (færre ledd fra fabrikk til forbruker), men dette behøver man ikke pyramider for å få til. Det er mange som driver med dette, og det er ikke noe spesielt med MLM som gjør akkurat dette noe mer unikt enn for andre "direktedistributører", "fabrikkutsalg", importører og så videre.

 

Ja, der er mellomledd i Reitans system, men det er ikke basert på dette pyramidekonseptet. Det er bare fordyrende mellomledd, hverken mer eller mindre.

 

Det skulle ringe bjeller, når det er samme folkene som styrer med dette zinzinokonseptet i Norge, som dreiv med T5PC i sin tid. Det er samme folkene på toppen, og jeg ser de samme folkene drive med dette i min omgangskrets også, og de drives av akkurat de samme kreftene og ideene som dro dem inn i T5PC - poenget er å bygge en pyramide, fordi man tror at etter noen år skal dette systemet under hver enkelt gå av seg selv og man kan sitte på ræva og bare skumme fløte av pengestrømmen oppover i pyramiden. Det er akkurat det samme, med en eneste forskjell; pengestrømmen er muligens større fordi man i tillegg selger et produkt mange mennesker ønsker seg.

 

Vi ser, erfaringsmessig, at dette som oftest går galt til slutt. Men som før grundig understreket, med noen hederlige unntak.

Problemet her, det som gjør dette verre enn T5PC i mine øyne, er at man har dratt med seg en drøss utenforstående og uskyldige forbrukere i dette. Om jeg kjøper en kaffemaskin og et abonnement - hva skjer den dagen (OM) dette skulle klappe sammen. Da sitter jeg der med en kaffemaskin ingen kan skaffe riktige puter til? Med postkassa full av skjegg?

 

EDIT

Jeg har forsøkt blant annet å få svar på hva mine rettgheter som forbruker er om jeg kjøper en slik kaffemaskin (med det vil altså gjelde uansett produkt - såpe, plastbokser eller kaffe), om forbrukerkjøpsloven gjelder og hva skjer om selskapet fordufter eller går konkurs. Men slike ting virker det ikke som noen har tenkt på, for det får jeg ikke svar på - eller der jeg får svar er egentlig svarene bare tåkeprat. Kan dette da egentlig sammenliknes med seriøs markedsføring og andre seriøse forhandlere av tilsvarende produkter? Jeg synes ærlig talt ikke det.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det greit. Det er bedre å bli gitt muligheten men feile, enn å aldri en gang ha muligheten. Å feile er ingen skam.

 

Kjem an på om mulegheita som blir presentert er realistisk eller ikkje. Mange MLM snakkar om at ein kan nå sine mål og draumar, og Nu Skin sjølv har faktisk ei oppskrift der dei ber sine distributørar spørje nye distributørar om deira ønska inntekt pr månad. Dei skal ikkje stoppe før dei finn ein sum som får dei til å smile. I tillegg uttalar dei at 98% av "businessen" er kvifor medan 2% av "businessen" er korleis. Dette strider mot all fornuft, og viser godt kvifor det er ei sekt meir enn eit firma. Dei går rundt og drøymer og har urealistiske mål som dei ein gong vil innsjå at dei ikkje vil oppnå, og då skyldar både distributørane og firma på dei. Uetisk. Distributørar bør bli gjeve nøyaktig og korrekt informasjon.

 

Det skal seiast at eg ikkje har meir erfaring enn eit møte og eit seminar, men etter å høyre historiar frå andre sine erfaringar er det veldig mykje som går igjen.

 

Nå kjenner jeg ikke Nu Skin, men når du sier "kvalifiserte seg til å tjene penger" - hva mener du da?

 

Då meiner eg at firma har eit krav om 1000 PSV for å kunne starte kvalifisering, og må oppnå 4500 GSV i løpet av 3 månadar for å bli executive. Dei 1000 PSV er det mange som oppnår ved å kjøpe produkt sjølv. Om dei blir seld eller ikkje veit eg ikkje. Poenget mitt er at eit slikt krav burde vore unødvendig. Firma skal skaffe produkta gratis, og dermed skal distributørane selje dei. At dei fyrst må kjøpe er absurd. Og personleg meiner eg distributørar bør vere ansette og ikkje personlig næringsdrivande.

 

Man kjøper hudkrem til 50 kroner og selger for 100. Hvordan er det mulig å ikke tjene penger da? Det du tenker på er antakelig diverse bonusordninger og slikt, som gjerne har krav til aktivitetsnivå. Men disse bonusordningene kommer i tillegg til inntekt fra produktsalg, som jo er fundamentet i enhver salgsmodell. I tillegg er det verdt å merke seg at disse bonusene kommer ovenfra og ikke nedenfra.

 

Klart det er mulig å tene pengar om ein gjer det slik. Men er det mulig å tene seg rik på å gjere det slik? Nei, veldig lite sannsynlig. Det er sannsynlegvis hovudmotivasjon til dei fleste i MLM; å tene store pengar.

 

Bonusane kjem ovanfrå, provisjon kjem ovanfrå, ALT kjem ovanfrå, utanom det vesle overskotet frå ditt eige direktesal. Men i svært mange MLM-firma får ein ganske liten prosent i provisjonsutbetaling frå sal over nettet, vanlegvis 5-10%. Mange bonusar etter slik eg har oppfatta det er det same som provisjon, berre at dei vil prøve å skjule dette for å unngå kritikk. Bonus og og provisjon er veldig mykje det same.

 

Klart, det finnes sikkert distributører som bare kjøper og kjøper produkter og fyller opp bod og garasje i stedet for å selge og disse vil jo selvsagt ikke tjene penger. Men da ligger problemet hos dem og deres manglende forståelse for produktsalg og ikke i MLM modellen.

 

Og dei bryter i så fall med DSA og sitt eige firma sine reglar. I 1979 var Amway i rettsak mot FTC der resultatet var at dei ikkje vart rekna som pyramidespel, men måtte innføre regel om at 70% av produkt kjøpt må bli seld før nytt innkjøp for å forhindre opphoping av produkt som ikkje vert brukt. Om det i dag er store konsekvensar for å lagre produkt tvilar eg på. Regelen er der, men ein del firma vil eg tru er meir reaktive enn proaktive.

 

Jeg er ikke selv distributør nei, men jeg evner å se gjennom bullshit fra begge sider. Jeg bruker produkter fra ett slikt selskap og er fornøyd med dem.

 

Kva for eit selskap?

 

Dersom jeg ville, kunne jeg registrert meg og begynt aktivt å selge. Igjen, kjøp inn til redusert pris, selg med fortjeneste. Hvorvidt jeg lykkes avhenger helt og holdent av mine evner som selger. Om jeg handler rett fra fabrikk og 40% (eksempeltall for å illustrere poenget) av min innkjøpspris går til min upline eller om det går til grossister og importører er for meg knekkende likegyldig. En liten del av disse 40% kommer tilbake til meg i form av bonusutbetalinger for ekstrainnsats, mens det 30% påslaget jeg setter på når jeg selger produkter ut til kunde er mitt og bare mitt.

 

Og hadde det berre fungert slik for alle distributørar hadde dette vore supert, og vore meir likt slik direktesal fungerte tidlegare. Men i dag er fokuset alt for stort på rekruttering av nye distributørar, fordi høg kvantitet av liten provisjon utdankar liten kvantitet av høg provisjon. Etter mi meining burde ein distributør fyrst danne eit solid kundegrunnlag, gjerne 20-30 tilbakevendande kundar, før dei kan rekruttere nye.

 

Grunnen til at jeg ikke har valgt å gå inn aktivt og gjøre dette er ganske enkelt at jeg i min vanlige jobb ser større muligheter for utbytte av min innsats, i tillegg til at jeg erkjenner at mine salgsevner ikke er de aller sterkeste.

 

Det utheva partiet der er faktisk veldig sentralt i MLM. Godt du ser det. For stor innsats i MLM kan føre til INGENTING, medan i ein normal jobb vil ein tene pengar proporsjonalt med innsats og arbeid.

 

Her lyser det gjennom at du blander MLM med pyramidespill. Salg slik jeg skildrer det skjer mye i MLM. Det er det som er MLM, og som skiller MLM fra pyramidespill. Om salget skjer ved at distributør kjøper inn og selger fysisk selv, eller om distributøren selger via webshop og får godskrevet profitten til sin brukerID er knekkende likegyldig.

 

Likegyldig med 40% provisjon vs 5-10% provisjon? Ok.

 

Du veit forresten at MLM står for Multi Level Marketing sant? Er ein grunn til at rekruttering ligg i ordet, det er det dei har fokus på. MLM er ikkje sal, MLM er rekruttering av nye folk som igjen skal selje osv. i fleire ledd.

 

Og gratulerer, du fikk briljert med dine glitrende retoriske evner og fikk informert meg om at "pyramider" egentlig er en severdighet i Egypt. Wow, jeg må bare legge meg flat.

 

Takk.

 

Du skjønte utmerket godt hva jeg mente, og du trenger ikke leke dum. Sutring om at "buhu, de over meg tjener seg rike på mitt arbeid" begynner å bli gammelt, og det er ikke bare i MLM at de på toppen tjener seg rike på de under. Dette har vi gått i gjennom før, og det var det som var mitt poeng.

 

Så du feiar totalt bort sanninga om at dei aller aller fleste i MLM tapar pengar, medan nokre få på toppen tenar pengar? Og ikkje kom med argumentet om at slik er det overalt, for det er det ikkje. Det er ingen seriøse bedrifter der 99% av distributørar TAPAR pengar, medan dei 1%-ane tener uhorveleg store mengdar pengar. Dei i toppen tener seg rike på innsatsen til dei på botnen. Om ein reknar med alle utgifter for innkjøp og drift av "businessen" vil inntekta vera ikkje-eksisterande eller minimal. Det er også generelt sett akseptert at mykje av produkta i mange MLM blir konsumert innad i firma. Om 90% av produkta blir konsumert av distributørane sjølv, ville du sagt at det framleis var etisk riktig og bra?

 

At rekruttering alene ikke er bærekraftig er det ingen som har protestert på. Det er derfor jeg har prøvd å forklare at MLM handler om produktsalg, og rekruttering brukes for å øke muligheten for produkt salg - det er pyramidespill som ensidig fokuserer på rekruttering, og det er helt riktig at dette ikke er bærekraftig. Tapere på bunnen, man må være tidlig ute, alle disse argumentene dine stemmer 100% på pyramidespill. Men så var det altså MLM vi snakket om her, og i MLM er det produktsalg som er grunnlaget - og produktsalg viser seg å være bærekraftig dersom produktene er noe markedet vil ha. Et "MLM" som selger slangeolje og har stort fokus på massiv rekruttering er pyramidespill og ikke MLM. Et MLM som selger f.eks. hudpleieprodukter og bruker rekruttering som en måte for en distributør å bygge seg en bærekraftig salgsorganisasjon er et MLM i begrepets rette forstand. Tupperware er ett eksempel på et slikt MLM. Forever Living et annet. Disse selskapene har levd i flere årtier, og har bevist sin verdi gjennom gode produkter.

 

Pyramidespel er som korthus, MLM er som korthus med korta limt saman. Limet representerer produkta. Gjer det ikkje meir riktig av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke denne over-analyseringen og fokuset på pyramidespill. Jeg begynte å bruke nuskin produkter av den enkle grunnen at jeg syntes det var vanskelig å finne gode virksomme kvalitetsprodukter i butikkene. I en familie med flere barn, hadde jeg allerede et forbruk på slike produkter. Jeg har bare byttet "leverandør" fra kolonialbutikk til heller å få levertvproduktene på døra. Og jeg er blitt veldig glad i Nu skin sine produkter. Var som alle andre, skeptisk i starten, men etterhvert som jeg har blitt kjent med de forskjellige produktene, så har jeg ikke lovord nok som beskriver hvor gode dem er.

Det er en sann glede å se hvor mange som får hjelp til sine små og store helseplager i hverdagen. I tillegg kunne bruke gode hverdagsprodukter som shampo, deodoranter, tannkrem og kremer uten hormonforstyrrende stoffer, eller andre dårlige fyllstoffer. Som dame har jeg for eks også prøvd mye sminke, foundation osv , men nå først, etter å ha begynt med Nuskin, har jeg funnet mine favorittprodukter, som topper alt annet jeg har prøvd. Tannkremen i Nuskin er eksempelvis helt uten skadelige blekemidler, og skader ikke emaljen slik som andre blekemidler gjør. Guttungen fikk lyskestrekk (skled på isen) klarte ikke gå, måtte bære han rundt. Etter at jeg smurte på flexcare fra Nuskin, ble muskelen myknet opp og han klarte han å gå selv igjen. Kan fortsette med flere positive erfaringer, men alle må uansett selv gjøre sine erfaringer for å få tillit.

Det jeg luer på: hvordan kan folk gå på Rema og handle alle disse produktene, uten så mye som å ofre en tanke på om det de bruker er skadelig for seg selv. Kun fordi det er et mlm firma så skal man være uber-mistenksom, til tross for vitenskapelig dokumentasjon.

Det heter at "når det høres for godt ut til å være sant, så er det det" Men til ettertanke: ingen regler uten unntak.

 

Lenke til kommentar

Viktig presisering ang min skepsis til dette; det er altså ikke produktene i seg selv som er problemet her (selv om de også ofte er suspekte), men det at veldig mange mennesker blir lurt til å satse penger og tid på et konsept (ikke produktet altså) som viser seg å fungere dårlig for de fleste - uten å få noe igjen for det, det er rent tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig presisering ang min skepsis til dette; det er altså ikke produktene i seg selv som er problemet her (selv om de også ofte er suspekte), men det at veldig mange mennesker blir lurt til å satse penger og tid på et konsept (ikke produktet altså) som viser seg å fungere dårlig for de fleste - uten å få noe igjen for det, det er rent tap.

 

Nettopp. Og dersom produktene er så fantastiske, så håpar eg for kundane sin del av dei held seg som kundar, og ikkje vil prøve å slenge seg på som distributør i tillegg.

Lenke til kommentar

Nettopp. Og dersom produktene er så fantastiske, så håpar eg for kundane sin del av dei held seg som kundar, og ikkje vil prøve å slenge seg på som distributør i tillegg.

 

Hvorfor? Er man registrert som distributør, får man gjerne mer avslag på produktene man kjøper. Det eneste man bruker penger på, er produktene man kjøper.

 

For øvrig: du spurte etter hvilket MLM jeg er kunde i, det heter Forever Living.

 

Det hjelper heller ikke hvor mange ganger du hevder at MLM selskaper har fokus på rekruttering; det stemmer ikke. Har de et ensidig fokus på rekruttering så er det pyramidespill og ikke MLM, dette har jeg prøvd å forklare mange ganger nå.

 

Når jeg ble presentert for mulighetene i MLM, så ble distributørmuligheten fremstilt som "litt penger på si" - ganske langt fra rikdomslovnadene dere slenger rundt dere. Klart, når strukturen ble utdypet kom det jo frem hvor mye penger det var mulig å tjene, men samtidig kom det også rimelig klart frem hvor mye jobb dette innebar.

 

Det kan jo tenkes at jeg har hatt flaks, og truffet på et team som har en mer nøktern og realistisk fremstilling av forretningsmodellen enn hva dere har vært borti, men det viser jo også at det ikke nødvendigvis er MLM modellen i seg selv som er problemet, men snarere folks måte å selge den på.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Er man registrert som distributør, får man gjerne mer avslag på produktene man kjøper. Det eneste man bruker penger på, er produktene man kjøper.

 

Jadå, men eg snakka om at om dei som ynskjer gode produkt burde halde seg til å kjøpe produkta. Om dei gjer det som distributør eller ikkje er berre eit spørsmål om dei er økonomisk smarte eller ikkje. Poenget mitt er at om dei ynskjer og likar produkta, kjøp produkta, ikkje bli ein salsmann i tillegg.

 

For øvrig: du spurte etter hvilket MLM jeg er kunde i, det heter Forever Living.

 

Det hjelper heller ikke hvor mange ganger du hevder at MLM selskaper har fokus på rekruttering; det stemmer ikke. Har de et ensidig fokus på rekruttering så er det pyramidespill og ikke MLM, dette har jeg prøvd å forklare mange ganger nå.

 

Ikkje einsidig nei, men eit veldig stort fokus. Mykje større enn på sjølve salet. Etter å ha kikka litt på Forever Living ser det for meg ut som det er det same som alle andre MLM-firma. Her er noko av det eg leser:

 

- Unikt firma, med unik kompensasjonsplan.

- Kuttar ut mellommannen, meir utbetaling til distributørane. Eit paradoks (cmd+f, 'paradoks').

- Nå dine mål og draumar, få meir tid til familie

- Få ein god pensjon

- Få større og større bonusar. Store muligheitar. Dog ingen lovnadar, berre på kanten til det.

 

Absolutt alle MLM firma seier dette her. Dei er unike, best av alle. Og dei brukar enormt mange store ord for å få folk med på laget. Her er nokre av desse store orda:

 

"Å selge Forever er en livsstil.

 

Det høres kanskje overdrevent ut, men det er faktisk sant. Når du arbeider med Forever, utvikler du deg ved å møte nye, spennende utfordringer og karrieremuligheter. Dessuten får du et rikere sosialt liv når du får være med på eksklusive evenement og reiser sammen med venner, kunder og andre forhandlere. Det dreier seg ganske enkelt om en annen måte å leve på.

Vi ville aldri kommet dit vi er i dag, hvis det ikke var for alle engasjerte, entusiastiske og flinke forhandlere som hver dag lever Forever.

Våg å ta skrittet. Det kan forandre livet ditt."

 

 

LENKJE

 

Dette er etter mi meining store lovnadar som dei sannsynlegvis sjelden klarar å halde. Dei presenterer ein livsstil, ei oppskrift på livet om du vil. Overdrive, lite realistisk.

 

Når jeg ble presentert for mulighetene i MLM, så ble distributørmuligheten fremstilt som "litt penger på si" - ganske langt fra rikdomslovnadene dere slenger rundt dere. Klart, når strukturen ble utdypet kom det jo frem hvor mye penger det var mulig å tjene, men samtidig kom det også rimelig klart frem hvor mye jobb dette innebar.

 

Jadå, ikkje overraska over det. Her legg dei alt arbeidet på distributøren, ber deg om å følgje dei blindt, og ber deg sjå inn i deg sjølv om du feilar. Langt ifrå firmaet si feil. Og å love rikdom er ufølgje DSA ikkje lov, så det er inga overrasking det heller.

 

Det kan jo tenkes at jeg har hatt flaks, og truffet på et team som har en mer nøktern og realistisk fremstilling av forretningsmodellen enn hva dere har vært borti, men det viser jo også at det ikke nødvendigvis er MLM modellen i seg selv som er problemet, men snarere folks måte å selge den på.

 

Det seier dei alle. Det er ikkje vanleg at 99% ikkje tenar noko som helst i ein busness. Når ein ser slike tal kan ein skulde på firmaet, ikkje distributøren.

 

Anbefales å lese for de her inne som fortsatt mener MLM er det samme som pyramidespill.

 

Ah, forfattaren av Rich Dad, Poor Dad, håning av den vanlege ansette. Det han seier er at ein må finne den riktige motivasjonen og jobbe på riktig måte. Igjen vil eg poste Jon M Taylor-utdrag:

 

"[...] But one thing that did not compute with me was why I should fail. I reviewed from my months of notetaking why some people succeed and some fail at NWM:

NWM distributors fail when they don't invest the time and effort necessary to succeed. Reality: Except for Sundays, I had given about 10 to 12 hours a day for a year.

People fail because they are working with a weak company and/or product line. Reality: My careful research told me WealthPlus was one of the very best in the entire NWM field.

Unwillingness to invest money in products and services offered by the company - to be a "product of the products" - can severely limit progress. Reality: I had invested many thousands of dollars, not only for myself, but for my family, friends, neighbours, and downline - and (had helped) would have given away nutritionals to almost any person walking the street who looked malnourished.

Some people lack contacts - family, friends, and associates they can invite to join their NWM program: Reality: I had introduced WealthPlus to over 700 people.

Some fail due to lack of sales ability or the willingness to asswer themselves when opportunities come along. Reality: No one who knows me would accuse me of being cowardly in efforts to persuade people. And plenty of awards at home testify to my salesmanship abilities".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...