Thomas Bjørlo Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hei! Noen som har kompetanse til å hjelpe meg med følgende problemstilling? Legger ved bilde av to hus for å forklare det litt lettere: Vi har trådløst internett i hus nr. 1 i dag, men ønsker i tillegg å få en trådløs router i hus nr. 2. Hvordan får jeg en trådløs forbindelse mellom disse to routerene? Jeg må sende trådløst signal fra hovedrouter (som ligger i hus nr. 1) til routeren i hus nr. 2, som videre fungerer som et eget trådløse nett. Husene står rett overfor hverandre - ingen hindringer (bortsett fra avstanden). Noen ideèr om hvordan jeg løser dette? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
War Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Du kan ikke ha router på router, i hus nr 2 han du ha en AP som gir wifi. Ingen milighet for å kable dette? For eks på stolpene hvor strømen går inn? 70M er langt å ta trådløst, må isåfall ha kablet rettingsstyrt antenne ut , tipper det hadde blitt dårlig hastighet. Er det gress mellom? Asfalt? Lenke til kommentar
Thomas Bjørlo Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Ingen mulighet for kabling. Det er gate mellom husene (asvalt). Hvordan fungerer AP-løsningen? Hastigheten trenger ikke å være super rask, men det må kunne brukes til nettsurfing, mail osv... Kan hende jeg dro på noen meter. Vanlig router når bort til hus nr. 2, men bare til vinduet. Vi trenger nett i hele huset. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Du sier ikke noe om budsjett, men her har du noe som kan hjelpe til 799kr/stk: http://www.dustinhome.no/product/5010517427/ubiquiti-nanostation-m5-5ghz/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker ProduktinformasjonNanoStationM5 802.11an2x2 MIMO og Airmax 5GHz inkl 16dBi panelantenne. NanoBridgeM5 er laget som aksesspunkt eller klient til for eksempel korte punkt til punkt forbindelser på 100-2500 meter. Radiohastighet 300 Mbps. Mastrørsfeste, PoE /230VAC-adapter og strømkabel følger med. Disse er ment for trådløs tilkobling over lange avstander. Jeg har ikke testet de selv, så jeg skal ikke garantere noe som helst, og de er kanskje litt overkill siden de er ment for 100-2500m men jeg har sett flere tråder der de blir anbefalt her på forumet, og jeg synes ikke prisen virker så aller verst for et slikt produkt, og du vil etter all sannsynlighet få stabil tilkobling uansett vær. Siden de benytter 5GHz vil du også ha mindre forstyrrelser siden det er mer plass i dette båndet, og det er mindre brukt enn 2.4GHz pr. dags dato. Merk at de bare støtter 5GHz, og ikke 2.4GHz som er det mest vanlige, så det vil ikke fungere trådløst sammen med annet utstyr som bare støtter 2.4GHz. Jeg vil uansett anbefale at du setter opp en slik nanostation i hver ende (og da spiller ikke frekvensen noen rolle), og går med kabel fra hver av disse for å koble til annet utstyr i hvert hus, slik som dette: Ruter i hus 1 med internettilkobling > (kabel) > Nanostation 1 > (70m trådløs overføring) > Nanostation 2 > (kabel) > Aksesspunkt/PC/switch i hus nr. 2. Alternativt finnes det billige retningsantenner fra kina på ebay som kan kobles til vanlige rutere hvis man kan demontere den vanlige antennen, men jeg har dårlig erfaring med det, det gir veldig varierende resultater. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Ruter i hus 1 med internettilkobling > (kabel) > Nanostation 1 > (70m trådløs overføring) > Nanostation 2 > (kabel) > Aksesspunkt/PC/switch i hus nr. 2. I hus nr 2, la oss si den får signal fra antenne så kabler man denne inn i en switch og i den switchen setter man ett aksesspunkt som sørger for wifi. Det blir da en egen sone / egen SSID. Du kan bruke router også, men da skal kabelen inn i switchporten på routeren og ikke inn i linje inn /dsl ol. Og har den routeren da wifi kan du bruke denne som trådløsnett. Du må fortsatt slå av HDCP i routeren / sette den i AP-modus ( om du allerede har en router du ønsker å benytte) Lenke til kommentar
Thomas Bjørlo Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Jeg er på jakt etter en super enkel løsning for å sende trådløse signal fra ene siden av gaten, og over til andre siden (60 - 70 meter). Mest ideelle er å montert en sender som er tilkoblet hovedrouter (hus nr. 1), og en mottaker i hus nr. 2, som gir signal inn på en trådløsrouter. På den måten er det trådløst nett i begge husene på samme abonnement. Hastigheten i hus nr. 2 trenger ikke å være bedre enn at det må kunne brukes til nettsurfing og sjekke mail. Mulig at nanostationen gjør den nytten jeg var ute etter. Kanskje.. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg ser at du er ute etter en router du kan bruke som repeater , disable routing og ha wifi. Men på 70 meter, neppe, derfor forslagene over. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Over slik avstand og pga trådløs overføring ville jeg anbefalt to rutere, sette opp to subnett et pr hus. Kjøre statisk rute fra hus med internet mot ruter i hus2. Fra hus 2 terminere trådløs(p2p) inn i wan port, å slå av NAT. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå