Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm under spilling

Anbefalte innlegg

Hei.

For en tid siden var jeg veldig plaget med blåskjerm, endte opp med å kjøpe ett nytt skjermkort og har ikke vært plaget med tilfeldig blåskjerm siden. Kunne da få blåskjerm uansett hva jeg gjor på maskinen.

Maskinspesifikasjoner

CPU: Intel i7 920

MB : Asus P6T Deluxe V2

Minne: Ocz DDR3 PC3-12800

PSU: Cosair 1000W

GPU:Sapphire Radeon HD 7870

Problem

• Når jeg spiller f.eks BF3 så kan skjermen gå i svart, kan skje ila få minutter og opptil flere timer, men at skjermen går i svart, er et faktum. Veldig plagsomt.
  • Ene gangen dette skjedde kunne jeg enda sitte på VT å prate, selvom skjermen gikk i svart. Vanligvis låser maskinen seg totalt.

Hva har jeg gjort?

• Jeg har prøvd å flytte spor på skjermkortet, samt prøvd å bytte strømkabel til skjermkortet, samt kontrollert at alle ledningen er korrekt tilkoblet
  • Har kjørt MEMTEST på rambrikkene i 9 timer - Ingen feil.
  • Har kjørt MEMTEST på CPU i 10 timer - Ingen feil.
  • Kjørt 3D mark Vantage uten å klare og fremprovosere feilen. Temperatur på CPU lå da på max 65 grader og på GPU max 55 grader.
  • Logget temperatur under spilling. Max temperatur på CPU var 58 grader, max på GPU 50 grader før maskinen gikk i svart.
  • Har også formatert maskinen, samt oppdatert til de nyeste drivere, uten hell.
  • Kontrollert loggen i Windows, det kommer ikke noe relevant informasjon utenom at maskinen har hatt en ukontrollert avslutning.

Mistenker det muligens er noe feil med skjermkortet jeg har kjøpt, men det som er kjipt er at jeg ikke klarer å fremprovosere feilen under kjøring av 3D mark, gjennomførte 3Dmark tre ganger etter hverandre. Så vist jeg sender inn en RMA, så er jeg bekymret før at jeg får skjermkortet i retur med "ingen feil funnet", før å så ende opp med å betale testgebyr.

Er jo mulig det er noe feil med HK også.. ?

Tror ikke temperaturen som gjør at den går i svart, da temperaturen ikke ligger noe særlig kritisk høyt under spilling.

Noen som har tips på hva jeg kan gjøre?

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max temp på GPU 50'c kan umulig stemme.

Skjer dette kun i BF3 eller i andre spill også?

Jeg hadde problem med bf3 tidligere med mitt oppsett som ikke er så annerledes fra dit. Mener jeg fikk blåskjerm og så tryna pc'en.

Fant ut at det var rammen. Var ikke noe feil med ram brikkene, men de likte dårlig å kjøre SPD timings. Jeg satt timings manuelt i bios og problem løst.

Dette er jo noe du kan prøve.

Du har også koblet begge strømkablene til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Max temp på GPU 50'c kan umulig stemme.

Skjer dette kun i BF3 eller i andre spill også?

Jeg hadde problem med bf3 tidligere med mitt oppsett som ikke er så annerledes fra dit. Mener jeg fikk blåskjerm og så tryna pc'en.

Fant ut at det var rammen. Var ikke noe feil med ram brikkene, men de likte dårlig å kjøre SPD timings. Jeg satt timings manuelt i bios og problem løst.

Dette er jo noe du kan prøve.

Du har også koblet begge strømkablene til skjermkortet?

Sjekket loggen engang til, og temperatur lå maks på 56 grader før maskinen gikk i svart.

Men har også akkurat kjøpt COD BO2, spilt i ca to timer og har enda ikke hatt noen problem med at maskinen går i svart. Skal prøve å spille litt mer COD i kveld å se hva som skjer.

Prøv å legge disse filene inn i C:\Program Filer (x86)\Origin Games\Battlefield 3

Legg deretter disse filene inn i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 3\Update\Patch\Data\Win32\Loc

Dette vil overskrive originale filer, ta vare på de originale for sikkerhetsskyld.

Da har jeg gjort det, hva gjør dette forresten ?

Takk for hjelp så langt også folkens. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Tror nok ikke det var BF3 som gjor at maskinen gikk i svart. I går spilte jeg COD BO2 i 2-3 timer før jeg ga meg uten at maskinen gikk i svart. I dag fikk jeg vel spilt i rundt 2 timer før skjermen gikk i svart.

Noen som vet om et kurant stressteste- program for GPU? Har som sagt kjørt 3D mark 3 ganger på rappen uten at jeg fikk fremprovosert feilen.

Lenke til kommentar

Du kan prøve Furmark eller Unigine Heaven benchmark, de tester skjermkort ditt. Furmark er et stress progam, mens Heaven er mer et fps test program. Begge duger til det du vil prøve.

Hjertelig takk. Første gangen jeg ble "glad" for å oppleve svartskjermen. Fikk provosert fram feilen 2 av 3 ganger ved hjelp av Furmark og på første forsøk ved bruk av Unigine Heaven.

No må jeg bare få skrudd ut kortet å satt det i en annen maskin, så kjørt de programmene igjen. Å forhåpentligvis opplever jeg samme feil da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Da har jeg mottatt melding fra komplett, de hadde kjørt Heaven og Furmark over natten, samt spilt Borderlands 2 i to timer, uten å klare å framprovosere feilen.

I mellomtiden har jeg fått lånt meg et ATI 5870 kort, som jeg brukt siden jeg sendte inn mitt kort. Og har ikke fått svartskjerm i denne tiden. Har en god del timer ingame på COD BO2, uten at skjermen har gått i svart.

Noen som har tips på hva pokker som kan være problem ? Begynne å bli så frustert. :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter jeg mottok skjermkortet fra komplett la jeg kortet bare på hyllen, siden jeg enda lånte 5870 kortet. Å orket ikke å begynne å tenke på det der i julen. Har spilt en del COD BO2 med det kortet i julen, uten å oppleve svartskjerm.

Men i dag tenkte jeg at jeg prøve å bytte skjermkort til mitt ATI 7870 skjermkort. Lastet ned siste driverne fra ATI, flashet til siste BIOS. Satt meg å spilte noen timer, tenkte nå fungerer alt som det skal. Men så kom den "førbainna hællvettes" svartskjermen!

Begynne å bli så frustrert. Det andre kortet har fungert utmerket på min maskinen. Men nesten med engang jeg satt i mitt kort, så gikk skjermen i svart. Komplett sier det ikke er noe feil med skjermkoret, men kan ikke skjønne hvorfor det andre kortet ikke gir svartskjerm.

Noen som har tips?

Er rett før jeg hiv kortet i peisen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Tenkte jeg skulle oppdatere hva som skjer.

Har sendt inn minne, cpu, GPU og HK til komplett for kontroll. Der komplett testet cpu, gpu og minne og ingen feil ble funnet. Hovedkortet hadde visstnok noen skrapemerker på undersiden, så de konkluderte med at det var hovedkortet som gjor at jeg fikke svart skjermen.

Ønsker å gi kudos til komplett for kjapp behandlingstid. De har heller ikke faktuert meg testgebyr noen av gangene. Samt at de godtok reklamasjon på komponentene, selvom produktene ble kjøpt via Datakjeden og leverandøren var dog Norek, men har ikke bevis på det.

Så videre, har jeg bestilt et nytt 1366 hovedkort. Og eneste butikken som jeg fant hadde dette inne, var Proshop. Etter å ha lest en tråd her på forumet, håper nå jeg får hovedkortet innen rimelig tid.

Å hvis det ikke viser seg å være hovedkortet, er det bare en del igjen. Og det er PSU'en.

Så ser ut som det begynner å løse seg. :)

Peace out.

Lenke til kommentar

Hei.

Skjermkortet har vært to ganger til test hos komplett, så tviler på at de går med på det.

Edit:

Sendte en mail til komplett med den linken. Får se hva de svarer.

Men når jeg leser videre i den tråden, er det jo helt likt problem som jeg har. Har jo benyttet et annet skjermkort som fungerte.

De påpekte også skrapemerker på hovedkortet, jeg mottok kortet i dag. Kan se et skrapemerke nede til høyre på baksiden av kortet, like ved feset til kjøleren. Men mistenker at det har vært der siden maskinen ble montert første dagen. Så vet nå ikke helt om det er hovedkortet som foresaker feilen. Får se hva som skjer når jeg mottar et nytt hovedkort.

post-106043-0-44555200-1359759651_thumb.jpg

post-106043-0-64078400-1359759659_thumb.jpg

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Tenkte bare jeg skulle komme med en ny oppdatering. Mottok hovedkortet fra Proshop på torsdag, og har montert det i maskinen min. Foreløpig virker det lovende. Har spilt COD BO2 i noen timer allerede uten å få svart skjerm. Eneste var nå nylig at jeg opplevde en merkelig feil. Bilde bare frøys, så måtte bare ta en tvunget restart. Så får hive meg i hard spilling nå fremover for å se om jeg opplever svart skjerm.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering. I dag opplevde jeg svart skjermen igjen. Nå kjenner jeg at det er rett før jeg hiver maskinen på havet å bruker den som anker!

Har prøvd å påpeke ovenfor komplett med den linken arni90 kom med, får se hva de svarer nå.

Men nå er det bare et komponent igjen som det går ann at det er noe galt med, å det er strømforsyningen. Hvis det ikke viser seg at det er skjermkortet som feiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...