Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! PC-en starter ikke.

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å starte PC-en begynner slår den seg av igjen etter noen få sekunder. Skjermen reagerer ikke. Viftene spinner ca. en halv runde før den slår seg av.

Selv om jeg ikke er en verdensmester i hardware har jeg gjort noen få observasjoner:

1) Jeg har 4 vifter: en på strømforsyningen, en på CPU, en på grafikkortet og vanlig vifte. Når jeg prøver å starte opp maskinen vrikker alle viftene på seg unntatt grafikkortet. Kan det være noe med grafikkortet?

2) Sist gang jeg så PC-en var den på, og den var antageligvis på i minst 30+ timer.

3) PC-en er selvbygd. Specs er lagret i notisblokk på PC-en -.-

Det er snakk om en stasjonær PC.

Jeg setter pris på alle forslag og all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mye rart. Du har ikke gjort noe med HW før dette skjedde?

Å nappe utav lagringsmedier, dvdleser, skjermkort, ekspansjons kort osv og se om det virker da, for og så plugge i en og en ting kan hjelpe. Siden du mener det kan være skjermkort kan jo det være greit å ta det ut først.

Nyere hovedkort har gjerne display som viser statuskoder, å få vite navnet på hovedkortet hadde hjulpet en del. De fleste komponenter har det påskrevet.

Lenke til kommentar

Det kan være mye rart. Du har ikke gjort noe med HW før dette skjedde?

Å nappe utav lagringsmedier, dvdleser, skjermkort, ekspansjons kort osv og se om det virker da, for og så plugge i en og en ting kan hjelpe. Siden du mener det kan være skjermkort kan jo det være greit å ta det ut først.

Nyere hovedkort har gjerne display som viser statuskoder, å få vite navnet på hovedkortet hadde hjulpet en del. De fleste komponenter har det påskrevet.

Jeg fikk en kortslutning første gang jeg startet PC-en. Jeg løste dette ved å kjøpe ny CPU og hovedkort. RAM har jeg allerede prøvd etter tidligere erfaringer der det faktisk virket, men det ser ikke ut til å være problemet akkurat nå. Når jeg tok av CPU var det ikke motstand i det hele tatt. Det er mulig at jeg har brukt for lite pasta og at den har overhetet seg.

Kan mye støv være et problem for at PC-en ikke vil starte opp? Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette inn en gammel PSU som jeg vet virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...