Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Utsnittet er likt, men pga. ulik oppløsning så får du litt større bilder fra D3x (og 14-24). Synes allikevel man kan si mye utifra bildene. Zeiss er litt skarpere i hjørnene på full åpning. D3x er FF-kamera, 1DS er "crop"-kamera, og derav blir utsnittet ulikt (hjørnene blir klippet bort på Zeiss). Er enig i at Zeiss ser bedre ut på de to testbildene til tross for dette, men hvor representativt disse to bildene er for optisk kvalitet ute i felten er litt mer usikkert. Tips til trådstarter: For å være helt sikker på å få den beste optiske kvaliteten nå du nesten kjøpe begge. Det du liker minst leverer du tilbake på angreretten. Endret 18. november 2012 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 D3x er FF-kamera, 1DS er "crop"-kamera, og derav blir utsnittet ulikt (hjørnene blir klippet bort på Zeiss). Er enig i at Zeiss ser bedre ut på de to testbildene til tross for dette, men hvor representativt disse to bildene er for optisk kvalitet ute i felten er litt mer usikkert. Tips til trådstarter: For å være helt sikker på å få den beste optiske kvaliteten nå du nesten kjøpe begge. Det du liker minst leverer du tilbake på angreretten. Lol, nei 1Ds mk III er ikke crop-kamera men fullframe på lik linje med D3x. Så med fare for å gjenta meg selv, utsnittet er likt, men pga. ulik oppløsning så får du litt større bilder fra D3x (og 14-24) 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Lol, nei 1Ds mk III er ikke crop-kamera men fullframe på lik linje med D3x. http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS-1D_Mark_III 28.1 × 18.7 mm CMOS sensor, 1.3 crop factor. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) http://en.wikipedia....EOS-1D_Mark_III 28.1 × 18.7 mm CMOS sensor, 1.3 crop factor. 1D Mk III og 1Ds MkIII er to forskjellige modeller. Endret 18. november 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 1D Mk III og 1Ds MkIII er to forskjellige modeller. Legger meg flat! Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Legger meg flat! Intet problem, 1D-serien var sport med rask seriebildehastighet (og 1.3 crop) mens 1Ds-var "tregt" landskap/studio-kamera. 1D X er jo en krysning 1 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Har du sett på Nikon 16-35 f4? eller trenger du 2.8? 16-35 f4 er ikke med i vurderingen, det jeg ønsket meg er fastoptikk men er enig i at 14-24 f 2,8 er skarpt nok til være med i vurderingen. Du har altså sammenlignet bilder av forskjellige motiver tatt med ulike objektiver (og ulike kamera) med ulik etterbehandling nedskalert til rundt 1-2 MP? Lurer på hvordan du greier konkludere med noe som helst ut fra det? Det bør være kombinasjon av faktorer som brennvidde, vekt, autofokus, byggekvalitet, evt kulhetsfaktor(!!) som avgjør hva du velger av disse to. Har ingen annen mulighet til annet enn lese/se andres vurderinger og bilder. Har ingen mulighet til å få lånt noen av linsene til å gjøre egne tester. Kuhetsfaktor er overhode ikke med i mine tanker, kun som et irritasjonsmoment i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Har ingen mulighet til å få lånt noen av linsene til å gjøre egne tester. Ikke annet enn å kjøpe begge og benytte angreretten som tidligere nevnt. Kanskje et litt for skittent "triks"? Ønsker du deg i utgangspunktet fastoptikk bør jo valget være enkelt Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Ikke annet enn å kjøpe begge og benytte angreretten som tidligere nevnt. Kanskje et litt for skittent "triks"? Det virker som en helt feil "tolkning" av de rettigheter vi faktisk har - som forbrukere - i landet Norge. Endret 18. november 2012 av flageborg 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Besøkte FotoVideo i dag - "klådde" mye på Nikon D600 - og testet litt med min Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO OS HSM En utrolig velbalansert "pakke" som satt som et skudd i mine hender - UTEN det ekstra batterigrepet - som jeg er blitt helt avhengig av på D300, D90 og D7000... Endret 19. november 2012 av flageborg Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Ikke annet enn å kjøpe begge og benytte angreretten som tidligere nevnt. Kanskje et litt for skittent "triks"? For meg er det helt feil måte å gjøre dette på. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå