jonlem Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Jeg sendte for en uke siden skriftlig oppsigelse av mitt abonnement hos Ice (per e-post til kundeservice) i henhold til deres generelle vilkår pkt 9 - som sier en måneds oppsigelsestid pluss inneværende måned. Dvs min oppsigelse gjelder fra 01.01.2013. Enkelt og greit i utgangspunktet, men de har altså tidligere (på telefon) ment at dette ikke er mulig siden jeg visstnok har ett års bindingstid på dette abonnementet (til juli 2013). Slik jeg forstår de generelle vilkårene skal en eventuell binding slik defineres i en Abonnementsavtale. Denne avtalen som angivelig skal være inngått mellom meg og Ice har jeg flere ganger stilt spørsmål ved om faktisk eksisterer, men de har ikke maktet eller brydd seg med å hoste opp noen slik avtale i en eller annen form - eller forklart meg hvor, når eller hvordan denne avtalen er inngått. Jeg åpner for at jeg KAN ha signert på et eller annet papirark da jeg kjøpte utstyret hos en forhandler, men er usikker. Uansett ønsker jeg meg ut av dette og så en mulighet her. Det store spørsmålet mitt nå er egentlig hvor lang tid jeg skal la det gå før jeg antar at min oppsigelse må anses som gyldig og eventuelt stilltiende godtatt. Jeg har ikke fått noe svar på e-posten min, de har ikke forsøkt å si at "nei, dette godtar vi ikke" på noe vis. Finner lite om dette i lovverket, eller i alle fall der jeg har lett. Noen som har vært borti noe liknende før? Lover? Kanskje rettspraksis? Et eller annet? (Ja, jeg vet det jeg driver med her er litt tynt, men jeg er nødt til å prøve. Er liten risiko i det for meg, men mulig gevinst er stor.) Endret 15. november 2012 av jonlem Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hvis Ice har et motkrav på deg som føge av brudd på bindingstiden, vil dette foreldes i henhold til bestemmelsene i foreldelsesloven. Alminnelig foreldelsesfrist er 3 år. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Nåvel, men det besvarer egentlig ikke spørsmålet? Her er ingen motkrav, ingen krav overhodet egentlig. Det eksisterer en påstand om at jeg har en abonnementsavtale med 12 mnd binding, men det er foreløpig kun en påstand. Inntil noen hoster opp den avtalen forutsetter jeg vanlige vilkår og har levert oppsigelse deretter. Spørsmålet blir da hvor lang tid Ice egentlig har på seg til å gjøre noe med det, når kan jeg anta at de har godtatt min oppsigelse? De har foreløpig ikke svart på eposten, ikke ett ord. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hvis Ice har et motkrav på deg som føge av brudd på bindingstiden, vil dette foreldes i henhold til bestemmelsene i foreldelsesloven. Alminnelig foreldelsesfrist er 3 år. Er det ikke også et spørsmål om avtalerettslige virkninger av passivitet her? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 ..ingen, altså? Ikke en gang et tips til hvor jeg kan snu meg for å finne ut av dette? Vil gjerne legge dette Ice-maset bak meg nå Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Du har vel strengt tatt ingen grunn til å anta at de har akseptert din oppsigelse, nå du er kjent med at de påstår binding frem til juni 2013. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 De påstår det ja. Med trykk på påstår. Men er det nok for at det skal være gyldig? En påstand gir ikke en avtale, såvidt meg bekjent. Ifølge vilkårene til Ice skal binding være definert i en abonnementsavtale. En slik avtale ser ikke ut til å eksistere, foreløpig. Lenke til kommentar
branick Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 De påstår det ja. Med trykk på påstår. Men er det nok for at det skal være gyldig? En påstand gir ikke en avtale, såvidt meg bekjent. Ifølge vilkårene til Ice skal binding være definert i en abonnementsavtale. En slik avtale ser ikke ut til å eksistere, foreløpig. Hvis du kjøpte din ice router i butikk til rabattert pris (Veil. pris på de nye boksene er vel 1800 hvis jeg ikke husker feil), og du kun betalte 299,399,499 eller tilsvarende for modemet ditt, har forhandler en kontrakt du skal ha signert på. For å få kjøpt modemet til denne rabatterte prisen står det i kontrakten du har signert på at du er bundet i 12 mnd. Denne kontrakten har forhandleren din helt sikkert på kontoret i en perm et sted slik at du med enkelthet kan reise tilbake til forhandler og få sett på kontrakten hvis du er usikker. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Men har jeg en avtale om binding med den forhandleren? Eller med Ice? Jeg går for Ice. Når jeg så blir usikker, og ber om en kopi av den avtalen - fra Ice - så regner jeg med de er i stand til å skaffe den til veie. Om den i det hele tatt eksisterer. Såpass er da ikke urimelig å forvente? Eller er jeg helt på bærtur her? Altså, jeg skjønner at dette er tynt, absolutt. Men jeg ønsker å prøve. Og helt ærlig - jeg er ikke særlig sikker på at jeg signerte noe som helst da jeg kjøpte ruteren. Endret 16. november 2012 av jonlem Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Ja, du kan forvente at de hoster den opp, men jeg tror ikke det har så mange rettslige konsekvenser om de ikke gjør det. Du kan evt. gå til søksmål med fastsettelsespåstand, altså kreve en dom som sier at dere ikke har det. Dersom de da ikke hoster opp et avtalegrunnlag, så sliter de jo. Da vil du bli "ferdig" med saken. Alternativet er at du ikke betaler for januar, og så må de stevne deg for retten. Da kan du selvfølgelig få en mindre hyggelig overraskelse. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 ok, tenkt situasjon, om jeg var en helt annen; Jeg sender epost med oppsigelse til Ice i starten av november, får ingen respons. Regner med at alt er i orden, men får faktura for januar i desember (Ice-ofrene betaler en måned på forskudd) - altså måneden etter at dette skulle opphørt. Jeg nekter dermed å betale, og ringer dem og minner om at jeg har sagt opp. Om de først da setter seg på bakbeina (og eventuelt faktisk finner fram den avtalen jeg mistenker at ikke eksisterer), og forlanger betaling evt bruddgebyr, så må det da finnes en eller annen bortgjemt, sovende paragraf man kan dra fram som sier at de skulle reagert før, nå er det for sent liksom? Men nei, så desp er jeg ikke, at jeg vil risikere at de drar meg for retten og først da fisker fram en gyldig avtale mellom dem og meg (noe som vel ville vært helt urimelig, men allikevel..). Da betaler jeg heller ut bindingstida tror jeg, det får være måte på hvor mye bøll man skal gidde å stelle i stand. Men allikevel, jeg tenkte nå det kunne være verdt et forsøk, dette Så kan det hende det egentlig lander på hvor skråsikker jeg er på at der ikke eksisterer en gyldig abonnementsavtale. Jeg kunne jo selvfølgelig rusle innom forhandleren en dag og sjekke der, men det krever litt å få det til å passe. Om vi ser bort fra at jeg mener det er litt snodig at ikke Ice kan hoste opp denne på direkte forespørsel. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Det finnes ulovfestede regler om tap av rettigheter som følge av passivitet, ja, men det tar nok lengre tid enn du sier, og dessuten så har jo Ice i denne saken fortalt deg at de mener de har et krav. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Hm, hm. Jo, de har fortalt det, jeg er gjort oppmerksom på det. Men det er også alt de har nedlatt seg til å gjøre - å skrive en dato i en e-post. Thats it. I beste fall er jo det slett kundebehandling, men jeg må vel ringe på til dem en dag og prøve meg på telefon også for å være sikker. Kjører fullt trøkk samtidig på omtrent daglige feilmeldinger når jeg ikke er på nett, så skal de i alle fall ikke få påstå at vi ikke har forsøkt å fikse dette (oppdatering av modem, to forskjellige eksterne antenner til borti tusenlappen, et utall runder med feilsøking på modemet, og uendelige mengder venting på telefon..). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Oppsigelse er ikke den eneste måten å komme seg ut av en kontrakt, vettu. Bindingstid har ingen virkning for din rett til å heve ved vesentlig mislighold, se pkt. 9.3 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Mislighold er fremmedord for Ice-folka. "Men jeg ser her at du lastet ned 2,5 GB forrige måned, så du har jo vært på nett". Hva sier man til sånt? Krav til hastighet og stabilitet kommer man ingen vei med, det har de sikret seg mot i vilkårene. Ja, jeg har vært på nett, det er helt riktig. Men det jeg har her kan på ingen måte kalles bredbånd (typisk resultat på speedtest.net er 300/15 kbps ned/opp - de gangene jeg i det hele tatt er tilkoblet, et par-tre ganger i uka.) Ja, jeg har en del skjegg i postkassa nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå