Gå til innhold

Screenshot av websider, alle cross-platform språk.

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har planer om å lage ett script som skal ta screenshot av websider og lage thumbnails til dem. Jeg lurer på hvilket språk dette hadde vært gunstig og skrive i? Prøvd og google litt rundt men finner kun script som tar i bruk API'er da dette ikke er ett alternativ for meg.

Jeg er åpen for alle programmeringspråk som fungerer både på Linux og Windows.

Jeg har generelle grunnkunnskaper i C++ og god innsikt i PHP, om dette hjerlper meg noe som helst :-P

Tusen takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh, forklare at jeg ikke kan bruke API? nei API er ikke ett alternativ i dette scenarioet fordi jeg skal kjøre det på flere hundre tusen sider.

Skjønner ikke hvorfor det er relevant, er vel ikke så mye kunnskap som skal til om en skal bruke API.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Skal kjøres på konsoll linux da, hvordan vil det fungere der?

neppe så bra. problemet med det du ønsker er jo at du må generere den faktiske websiden. Her vil du gjerne ta i bruk en browser da det er få scriptespråk som støtter dette. Og de som gjør det har ofte dårlig støtte.
Lenke til kommentar
Ehh, forklare at jeg ikke kan bruke API? nei API er ikke ett alternativ i dette scenarioet fordi jeg skal kjøre det på flere hundre tusen sider.

Det svaret her gir lite mening,hvor mange sider du skal kjøre igjennom irrelevant.

Skal du ikke bruke et API til dette må du skiver en render motor som tolker Html/CSS.

Du trenger jo i teorien kun noe som tolker det HTML og CSS koden sier, også printer det ut til en png istedefor til skjermen, det må jo ikke være umulig?

Nei det er ikke umulig det er "bare" og skrive noe som WebKit eller Konqueror

Skal kjøres på konsoll linux da, hvordan vil det fungere der?

Det flere løsninger hvor en kort line med kommandoer kan screenshot av en webside som blir lagret i png format.

Men alle disse metoder bruker "API" render motorer som WebKit,Konqueror....

Derfor kommer jeg ikke med disse forslagene.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Du trenger jo i teorien kun noe som tolker det HTML og CSS koden sier, også printer det ut til en png istedefor til skjermen, det må jo ikke være umulig?

Som SNIPPSAT sier, så er ikke dette trivielt. Regn med å bruke flere år på dette.

Dersom du skal ha noen som helst sjanse for å gjøre dette på egenhånd, så må du benytte en ferdigskrevet rendering motor.

Kjappeste vei til mål her vil jeg påstå er WebKit. Det vil kunne funke som et console program i alle operativsystem hvor dette vil være relevant.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :-)

Hei,

Jeg kan anbefale PhantomJS, som er en løsning basert på WebKit-motoren. Det finnes installasjoner for Windows, Linux og OS X. Jeg har selv brukt denne på jobben og den fungerer utmerket. Og ja - den kjører fra konsollet.

I tillegg bør du også laste ned CasperJS, som er et bibliotek for PhantomJS, som har et mye mer elegant API enn det PhantomJS selv har.

Endret av Hieronymus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...