janerrn Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hei! Jeg prøver å få til noe greier i Excel, men kan dessverre alt for lite om det til at jeg klarer å løse oppgaven. Det jeg tror er riktig formel gir meg bare #REF! har lest at dette betyr "kolonneindeks er større enn antallet kolonner i matrise" men får ikke det til å stemme. For å forklare legger jeg ved 2 bilder. Skal være et oppslag hvor jeg kan skrive inn sjåførnummer også få opp Fornavn og Etternavn + en liste hvilke førerkort han har. Det andre bildet er hvor dataene skal bli hentet fra. Hvis jeg har forstått riktig må jeg da bruke 1 formel i både Fornavn og Etternavn cellen som skal være FINN.RAD har prøvd endel forskjellige løsninger men blir bare krøll. Min formel: =FINN.RAD(A3;Personale!A1:J27;Personale!B3:B27) denne blei prøvd i Fornavn men får som sagt feilmeldinger #REF! Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Hei. =FINN.RAD(A3;Personale!A1:J27;2;Usann) Hvis matrisen din starter i A så er A = 1 B = 2 osv. hvis matrisen din starter i B så er B = 1 C = 2. I formelen jeg har skrevet over, skal du få fram fornavnet, hvis du vil ha etternavnet bytter du bare 2 tallet med et 3 tall. MVH Torbjørn Endret 15. november 2012 av Bigelk Lenke til kommentar
janerrn Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Takk for det, nå skjønte jeg logikken der også med kolonneindeks! Føler meg veldig dum her, men har atter et problem. I D3:D8 skal det nå returneres hvilke førerkort sjåførene har denne infoen befinner seg i D2:J27 og de har brukt "x" for å bekrefte hvilke sertifikater sjåføren har. Må jeg da skrive inn en liste med alle sertifikatene f. eks A - Motorsykkel og få det til å bli har/har ikke foran, men har ikke peiling på hvordan jeg skal greie dette. Skjønner det ihvertfall må bli med en kombinasjon av hvis og finn.rad funksjon men det er alt.. Lenke til kommentar
janerrn Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Kanskje litt tungvint forklart i forrige posten, men på dette bildet kan dere se hvordan det skal bli til slutt. Håper noen kan gi meg veiledning:) Lenke til kommentar
Concombre Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg kjenner igjen denne fra en annen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1464565&hl=&fromsearch=1 Der lastet jeg opp en eksempelfil som fungerte. Hjelper det, tro? Lenke til kommentar
janerrn Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 takker og bukker:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå