CommanderKeen Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) https://twitter.com/....com%2FEa1Oyeru Hadde gjort hva som helst for den lunsjen der. Dette er vel grunnen til at Gametrailers satte karakter 94 på Black Ops 2. For det er vel ikke mulig at anmelderen likte spillet? Sarkasme kan være vanskelig å lese, så bare for sikkerhets skyld, det var sarkasme. Endret 15. november 2012 av sthusby Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Shane Satterfield (dinfire) er kjent som en stor Call of Duty-fan og liker generelt enkle, gameplay-baserte spill uten story og kompliserte puzzles og lignende. Med andre ord ikke rart at han ga spillet god karakter. Og heller ikke noe galt med det, da Call of Duty-spillene utvilsomt er gode spill for sin målgruppe. 1 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 For de som tror at spill anmeldere "overhode" ikke kan la seg kjøpe, kan også ta en bolle. Med tanke på de spill sidene som lever av reklame fra de store spillene, føler nok i beste fall ett press. Det har vel blitt avdekket flere saker oppgjennom av KRAV fra selskaper om minimum karakterer for at de skal få teste spill før andre osv. Han som fikk sparken fra Gamespot for noen år siden er jo ett bra eksempel. Gamespot hadde kjørt massiv reklame for Kane and lynch i lang tid. Da spillet kom fikk det 7\10 av anmelderen som så fikk sparken. Karakteren i seg selv var ikke grunnen til at han fikk sparken, men det negative som kom frem i selve anmeldelsen. 2 Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 For de som tror at spill anmeldere "overhode" ikke kan la seg kjøpe, kan også ta en bolle. Med tanke på de spill sidene som lever av reklame fra de store spillene, føler nok i beste fall ett press. Det har vel blitt avdekket flere saker oppgjennom av KRAV fra selskaper om minimum karakterer for at de skal få teste spill før andre osv. Han som fikk sparken fra Gamespot for noen år siden er jo ett bra eksempel. Gamespot hadde kjørt massiv reklame for Kane and lynch i lang tid. Da spillet kom fikk det 7\10 av anmelderen som så fikk sparken. Karakteren i seg selv var ikke grunnen til at han fikk sparken, men det negative som kom frem i selve anmeldelsen. Anmelderen du snakker om er Jeff Gerstmann. Nå vet jeg veldig mye om akkurat den saken, ettersom jeg følger med på hans egne spillside, nemlig GiantBomb. Anbefaler deg å se denne videon for å få vite litt mer om akkurat den saken. Det er nok mer eiere som faktisk føler press fra utviklere, mens anmelderene selv som oftest bryr seg midt i ryggen. Er nok noen unntak som bekrefter regelen, men jeg snakker generelt sett. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Sikkert riktig det. Ville bare kværulere å si at det nok er noen som gjennom tidene har latt seg kjøpe. Selv om det helt sikkert ikke er vanlig Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Denne tråden konkurrerer bra med denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1455958&st=0 om å bli "Årets tråd" på Gamer. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Denne tråden konkurrerer bra med denne tråden: http://www.diskusjon...ic=1455958&st=0 om å bli "Årets tråd" på Gamer. Tøffing Liker spesielt punktet der du holder deg til temaet. Nei vent... Det gjorde du aldri. Well done. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) http://www.eurogamer...able-of-doritos http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=497024 Det er nok sjelden en anmelder blir direkte smurt for å gi et spill en topp karakterer, men det er helt klart, særlig i USA, et sterkt bånd mellom presse, utgivere, og andre reklameaktører. Gamere ser ikke ut til å se problemet, men det er grunn til at de som jobber f.eks. i en offentlig institusjon, ikke skal ta imot betalte reiser, middager, produkter eller andre gaver (selv om det sikkert snytes mye på skatten her). Så når spill-anmeldere får gratis opphold, eventer, gratis spill, kanskje gratis konsoll og andre produkter er det alltid litt betenkelig, fordi det kan være med på å bryte ned bevisstheten rundt deres egen rolle som en nøytral, kritisk dommer. Samtidig må jeg jo gi deg poeng for eksemplet du her trekker frem. Den "lunsjen" var nok snarere med på å trekke ned inntrykket, mer enn noe annet, selv om en også her skal merke seg et sterkt innslag av produktplassering. Endret 18. november 2012 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) (...) Jeg er enig i det du sier, i mange tilfeller virker spillpressen som PR-byråenes forlengede arm. Leste også et innlegg av John Cato Lorentzen i aftenposten der han kritiserte en eller annen bransjefest i Storbritannia. Der hadde det visstnok vært konkurranser hvor spilljournalister kunne vinne konsoller og spill ved å tweete så mye som mulig reklame om diverse spill. Disse konkurransene var selvfølgelig arrangert av bransjen selv. Spilljournalistikk er nok ikke helt som vanlig journalistikk, og mange av dem som driver med det er jo egentlig ikke journalister. Selv om smøring av typen "her har du 100 000, gi spillet vårt 9/10" sikkert ikke er veldig vanlig, så er det klart at spillpressen er opptatt av å ha et godt forhold til PR-leiren. Hva som må gjøres for å pleie dette forholdet varierer nok litt, det kommer jo an på om PR-folket også er ærlige folk som skjønner at spill ikke alltid er veldig gode. Jeg har selv vært inne i dette, og min erfaring med de nordiske pressekontaktene har stort sett vært gode. Jeg tror ikke dette er et utstrakt problem i Norge. Det er få gode Norske spillnettsteder, men det har mer med jaget etter klikk enn smøring å gjøre. Endret 19. november 2012 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Licht Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Bransjefesten i Storbritannia Lorentzen refererte til var nok the GMAs, som i vide termar er det den øvste lenka i innlegget over handler om. Kommentaren til Florence skapte mykje rabalder i den britiske spelpressa, og avslutta fullstendig karriera til Lauren Wainwright. Vil for øvrig òg råde folk til å lese litt om Forbes' sine tankar om spel-"journalistikk" og integritet: Kain: http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/10/26/all-the-pretty-doritos-how-video-game-journalism-went-off-the-rails/ Nye Griffiths: http://www.forbes.com/sites/danielnyegriffiths/2012/11/01/doritogates-distractions-watch-the-wire-not-the-angel/ Dette er ikkje unikt for Storbritannia eller USA; at journalister og PR-folk frå spelverda ofte er i seng saman er eit fullstendig endemisk problem same kva veg du snur deg. Derimot er dette rare misforholdet relativt unikt for spelbransjen - sjølv ikkje andre underholdningsmedier har eit liknande problem. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Kanskje fordi man er så avhengig av få komme på visninger og intervjuer for å holde seg på topp innen spilljournalistikk? Med film og musikk kan man jo ofte sitte hjemme å få nyheter på email, men med spill må man nesten se det i action og prøve litt selv. Og sånne pressevisninger får man kanskje ikke komme på dersom man har vært hard i kritikken? Likevel, det er jo sjeldent vi hører noe kritikk fra innsiden. Enten så holder alle kjeft, eller så er det ikke et så stort problem. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Likevel, det er jo sjeldent vi hører noe kritikk fra innsiden. Enten så holder alle kjeft, eller så er det ikke et så stort problem. Reaksjonen på Florence-kommentaren, og andre fall av klassisk "circling of the wagons" blant ei yrkesgruppe som kun kan outes av sine eigne (men øyensynleg har ein slags implisitt avtale om å ikkje gjere det, cue oppstyret rundt nettopp den kommentaren) tyder på at det er mest førstnevnte. At ingenting skulle vere kritikkverdig? Det er ikkje sannsynlig sjølv i ein medieflora som er mindre grumsete enn den rundt spel. Endret 20. november 2012 av Zealuu Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Jeg mente ikke å si at ingenting skulle være kritikkverdig, jeg tviler ikke på at det foregår skittent spill noen steder. Det jeg ikke vet er hvor vanlig det er, om spilljournalistikken er så gjennomsyra av ukritiske og partiske journalister at ingen er til å stole på, eller om det egentlig er et lite problem. Men ting kan jo tyde på at det er en verkebyll der, med tanke på hvor mye oppstyr det ble rundt denne kommentaren. Jeg synes egentlig det er rart at få gidder å distansere seg fra sånne holdninger, de ville jo tjent på det, i alle fall hos meg. Jeg har i hvertfall fått langt mer respekt for Eurogamer nå, etter at de trykket den kommentaren. Men kanskje lesere ikke tenker over hvor viktig dette er. Mange som leser spillnytt er jo godt under 18 år gamle, og er kanskje ikke kritiske nok. Kombinert med at mange spilljournalister ikke er ordentlige journalister, og dermed kanskje ikke vet helt hva deres rolle egentlig er, og hvor viktig den er, så har vi en oppskrift på ganske skitten journalistikk. I tillegg så har vi jo det at mange spillnettsteder er avhengig av reklameinntekter fra nettopp spillutgiverne, og det er ikke helt heldig. Som Lorentzen sa, så er ikke spilljournalister en del av spillbransjen, men det kan virker som en del tror de er. Og da er de jo ikke mer enn en del av et PR-apparat. Endret 20. november 2012 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg tenker at FPSer får jevnt over høyere karakterer enn andre sjangere da de som spiller dem er fjortiser fra alle aldersgrupper med digert headset, ADHD og altfor mye sukker og karbohydrater i kostholdet. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Synes egentlig det er få FPS-er som får gode kritikker, men likevel kommer det nye spill hele tiden. Det meste som kommer er Call of Duty-kloner, men det er få som er like gode som Call of Duty. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Jeg tenker at FPSer får jevnt over høyere karakterer enn andre sjangere da de som spiller dem er fjortiser fra alle aldersgrupper med digert headset, ADHD og altfor mye sukker og karbohydrater i kostholdet. Flaut å ytre en slik generaliserende og til de grader feilslått stereotyp. Godt å se at du ikke lar deg påvirke av diverse memes på internett. Dette var selvsagt sarkasme. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Eneste spillanmelderen jeg stoler på er Ben "Yahtzee" Croshaw fra Zero Punctuation. Forresten så er min tiltro til spill-annmeldere gått skikkelig i dass etter at Halo 4 ble blåst opp i skyende som "banebrytende" og "revolusjonerende innen FPS-sjangeren". Sannheten er at Halo 4, var EKSTREMT kort, historiefattig, og altfor "dungon-hallway-dungeon" i design. Jeg likte Halo 4, men det var på ingen måte noe progresjon fra Halo 3, men spillanmelderene får det til å virke somom dette er noe spesielt, men faktum er at det er ingenting, utenom grafikken som forandrer noe. I tillegg er pacingen FUBAR. Master Chief er igjen helt alene, og må redde verden, om ikke universet alene, IGJEN. Hva me då delta i noe som ligner slag? hva med å gi oss litt strategi/taktikk -muligheter. Så jeg vil si at jeg er villig til å tro på Yahtzee, og megselv. Alle andre kan spare seg fra å spre åpenbart bullshit min vei ;-) -frank Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Eneste spillanmelderen jeg stoler på er Ben "Yahtzee" Croshaw fra Zero Punctuation. Forresten så er min tiltro til spill-annmeldere gått skikkelig i dass etter at Halo 4 ble blåst opp i skyende som "banebrytende" og "revolusjonerende innen FPS-sjangeren". Sannheten er at Halo 4, var EKSTREMT kort, historiefattig, og altfor "dungon-hallway-dungeon" i design. Jeg likte Halo 4, men det var på ingen måte noe progresjon fra Halo 3, men spillanmelderene får det til å virke somom dette er noe spesielt, men faktum er at det er ingenting, utenom grafikken som forandrer noe. I tillegg er pacingen FUBAR. Master Chief er igjen helt alene, og må redde verden, om ikke universet alene, IGJEN. Hva me då delta i noe som ligner slag? hva med å gi oss litt strategi/taktikk -muligheter. Så jeg vil si at jeg er villig til å tro på Yahtzee, og megselv. Alle andre kan spare seg fra å spre åpenbart bullshit min vei ;-) -frank Ingen av sidene jeg følger har karakterisert Halo 4 som hverken nyskapende eller revolusjonerende. Grunnen til at det høster gode karakterer er jo at det er mer Halo. Folk setter pris på Halo, og når det da kommer en ny, forbedret versjon av Halo, er det ingen overraskelse at det får gode karakterer. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Problemet mitt med Halo 4 var at det bare er mer av det samme. Nå er flood og covenant ute av veien, men så får vi bare en ny trussel. Skulle ønske 343I hadde gått litt mer i sin egen retning, samtidig som de bevarte essensen i Halo. Eneste spillanmelderen jeg stoler på er Ben "Yahtzee" Croshaw fra Zero Punctuation. Det er jo ikke akkurat anmeldelser da. Skulle det vært skikkelige anmeldelser, så måtte det ha vært noe mer i retning Plinketts anmeldelser, som faktisk går litt i dybden. Men Yahtzee er nok ikke en av dem som tar i mot penger for god kritikk, det har du nok rett i. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Spill anmeldere kan smøres som alle andre og det er ikke opp til diskusjon engang. Det folk burde starte å tenke over er hvorfor en bryr seg så voldsomt hva andre personer synes om en ting. Blir som at jeg skal stoppe å spise pizza pga noen ikke liker det. Slik jeg ser det så burde karakter i anmeldelser forsvinne totalt. Alt for mange ser på karakteren og leser ikke anmeldelsen om hva anmelder mener er bra og dårlig. Spill anmeldere har for mye makt over en gjeng sauer som ser bare på et tall og det skader bransjen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå