Gå til innhold

[Løst] Ønsker å jobbe på Bergen lufthavn Flesland.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 16år som ønsker å jobbe på flesland ved siden av skolen. Jeg kan jobbe hele dagen i helgene og litt på kvelden i ukedagene.

Grunnen til at jeg vil jobbe på flyplassen er at jeg ønsker å bli flygeleder, og er megafan av flymaskiner.

Hvilke muligheter har jeg som 16åring til å få jobb på flesland?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er ute etter jobb utan at du har noken bestemte ønsker om kva du skal jobbe med så vil det enklaste være å sende inn ein generell søknad på jobb.

Det er nok ikkje stor etterspørsel etter 16 åringer til slike jobber så det kan være lurt å være litt direkte for å finne ut om dei eventuellt kan opprette ei stilling til deg.

Ein flyplass er på mange måter ein liten by, så det er svært mange arbeidsmuligheiter. Eg nevner f.eks:

-Flygeleder som du har nemnt

-Bakkemannskap

-Kundeservice

-Bagasje håndtering

-Kiosk og butikk

-Reinhold/vedlikehold samt utearbeid som grasklipping og stell av blomsterbed.

-Sikkerheit (vektertjeneste og brannverntjeneste)

-Kokk/servitør

For å nevne noke. Så dersom det er det å jobbe på flyplassen som er viktig (ikkje nødvendigvis på eller ved fly) så er det mange muligheiter blandt vanlige ungdomsjobber.

Lenke til kommentar

Ein flyplass er på mange måter ein liten by, så det er svært mange arbeidsmuligheiter. Eg nevner f.eks:

-Flygeleder som du har nemnt

-Bakkemannskap

-Kundeservice

-Bagasje håndtering

-Kiosk og butikk

-Reinhold/vedlikehold samt utearbeid som grasklipping og stell av blomsterbed.

-Sikkerheit (vektertjeneste og brannverntjeneste)

-Kokk/servitør

For å nevne noke. Så dersom det er det å jobbe på flyplassen som er viktig (ikkje nødvendigvis på eller ved fly) så er det mange muligheiter blandt vanlige ungdomsjobber.

Flygeleder: Uaktuelt pga man trenger utdanning. Man kan ikke engang være assistent. Uaktuelt også pga man trenger sikkerhetsklarering, og det må man være 18 for å få.

Bakkemannskap: Uaktuelt pga sikkerhetsklarering

Kundeservice: Uaktuelt pga sikkerhetsklarering

Bagasjehåndtering: Uaktuelt pga sikkerhetsklarering

Kiosk og butikk: Uaktuelt pga man må være 18 for å selge tobakk

Renhold: Uaktuelt pga sikkerhetsklarering

Sikkerhet: Uaktuelt pga sikkerhetsklarering

Kokk/servitør: Uaktuelt pga sikkerhetsklarering.

For å få jobb som sommervikar i avinor (de trengs sikkert i påsken også) så tar du kontakt med Avinor, ikke SAS eller Norwegian.

Lenke til kommentar

Flygeleder: Uaktuelt pga man trenger utdanning. Man kan ikke engang være assistent. Uaktuelt også pga man trenger sikkerhetsklarering, og det må man være 18 for å få.

Nå svartmaler du vell litt meir enn nødvendig?

Det er heilt klart at det ikkje er alt for mange aktuelle arbeidsplasser for 16 åringer, dette fordi det stort sett er enklast for arbeidsgiver å ansette myndige personer.

Men enkelte jobber finnes det.

Ein kan f.eks heilt fint jobbe i kiosk utan å selge tobakk.

Eg kan heller ikkje sjå at det foreligger eit formelt krav om at du må være myndig for å adgangskort.

Krava etter det eg kan sjå på avinor sine sider er at du har eit dokumentert behov for ID-kortet (vanligvis at du har fått tilbud om jobb), at vedkommande har fått HMS opplæring og at bakgrunnsjekken er i orden.

Og sjølv om trådstarter ikkje får adgangskort, så er det fortsatt mange arbeidsområder der ein ikkje treng å ha tilgang til dei innerste områda.

Vask og vedlikehold må også gjennomførast ute i publikumsormådet, kundeservicen foregår også omtrent utelukkande i skranken rett før bagasjeinnsjekkinga.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å svartmale mer enn nødvendig, men jeg vil understreke at om han får en av disse jobbene så vil han være ekstremt heldig. At han har interesse for fly er vel og bra, men jeg vil anbefale at han venter med jobb inntil han er 18.

Det er naturlig at de som vasker, vasker på begge sider av sikkerhetskontrollen, og så videre. Alle bedrifter er interessert i å være kostnadsbesparende, og det vil være merkelig å ansette to personer for en jobb som én myndig kan gjøre. Jeg ser uansett ikke logikken i at en som er interessert i fly skal begynne i en kiosk. Det er ikke særlig relevant for diskusjonen, men jeg er også interessert i å høre om du bor i nærheten av flesland og hvordan du skal komme deg frem og tilbake. Det er dårlige transportforbindelser dit, et morgenskift begynner svært tidlig og et kveldsskift slutter ganske sent.

Ellers må man være 18 år for å få id-kort etter min kunnskap. Dette husker jeg fra jeg selv jobbet på Flesland, og enkelte nyansatte som "snart ble 18" var nesten en byrde for de andre ansatte fordi det var så få arbeidsoppgaver de faktisk kunne løse. Da snakker jeg ikke om at de manglet kompetanse fordi at de var ny i jobben, men fordi de ikke hadde mulighet siden de ikke hadde id kort.

Hvis du ønsker en jobb på flesland fordi du er flyinteressert burde du vente til du er 18 og eventuelt ta kontakt med Avinor i mellomtiden som sommerhjelp. Jeg ser ingen sammenheng i at du skal vaske innsjekkingsskranker eller selge kaffe & calzone med det å være flyinteressert. Det eneste du kommer til å oppleve er folk som er stresset eller sliten fordi de skal eller har flydd, og du kommer ikke til å se mer av fly enn du gjør fra utsiden. Jeg anbefaler videre å søke jobb som stuer i Norport Handling eller SAS Ground Service når du blir 18. Inntil da kan du trene opp ryggen og armene siden det er en jobb som virkelig tærer på kroppen.

Lenke til kommentar

Takk for mye bra informasjon dere! :) Jeg flyr ganske ofte, og har aldri sett noen som hjelper med å sjekke inn på automatene, men samtidig så har jeg aldri sett denne stillingen under "Ledige stillinger" hos avinor.

Skal jeg bare sende et mail til avinor å etterlyse denne stillingen? De sier kanskje nei uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...