Gå til innhold

Trenger råd om restitusjon og mengde!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 16 år og er 190cm høy og 70kg tung. Jeg spiser utrolig mye (sunn) mat hver dag der jeg passer på å få i meg en del proteiner. Går ikke på noe annet kosttilskudd en kreatin for øyeblikket. Har nå trent i nærmere 1,5 mnder i en relativt stor mengde. Uken for meg består av:

Mandag: Biceps, rygg etter skolen + en økt med gerilja kardio (intervall trening) om kvelden.

Tirsdag: 2 skoletimer gym + mage og føtter

Onsdag: Bryst, triceps og skuldre + Gerilja Kardio

Torsdag: Biceps, rygg + Girelja kardio

Fredag: Mage og føtter + Gerilja Kardio

Lørdag: Bryst, triceps og skuldre.

Søndag: Gerilja Kardio

Er dette for mye trening? Er rimelig sliten om dagene og har relativt lite energi til lekser og andre gjøremål. Problemet er at jeg føler jeg trener for lite og får dårlig samvittighet om jeg trener mindre. Har et utrolig sunt kosthold der jeg kun spiser en liten sjokoladebar hver lørdag, og det er stort sett alt det usunne jeg har i meg. Jeg vil fjerne magefettet mitt, og fjerne pæreformen min samtidlig som jeg vil øke kraftig i muskelmasse.

Spørsmålet mitt her er om det er noen overflødige treninger jeg kan kutte ut? Er dette for mye? Verdt å merke seg er at alle styrke økter er tidlig på dagen mens kardio øktene er om kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 styrkeøkter og 1-2 karioøkter er faktisk veldig mye for enhver person som ikke driver med idrett i verdensklasse. Er du her for å be om råd, så ta det.

Ser du på treningsprogram som SL5x5 eller RYP så får du gode programmer som er utprøvd og bevist effektive. Men du skal se laaaangt før du finner 7-dagers program. Selv Ronnie Coleman trente bare 6 dager i uka. Det samme gjelder de aller fleste toppidrettsutøvere. Tror ikke du skal begi deg ut på noe tyngre.

Som jeg nevnte tidligere; hvile er EKSTREMT viktig. Hviler du ikke, så får du ikke bygd muskler. Det er faktisk under restitusjonen at musklene fysisk bygges opp. Ignorerer du denne delen av rutinen, så kan du bare si takk og farvel til muskelmasse.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Du bør satse på kvalitet på treningen, istedenfor kvantitet.

Om eg har lang pause frå trening, så tar det meg ca halvt år frå å gå frå 3 dager med trening i uka til 5 dager. Og der er vanlegvis uten kardio også!!

Husk at du "bryter ned" muskler på treningen, men dei blir bygd opp heime, dei neste 48-72 timer. Og kostholdet bestemmer kor bra denne oppgyggingen blir.

Det er ein fin trekant.

Kva skjer om du fjerner restitusjon? Du bryter dei ned, du har kostholdet på plass til å bygge dei oppigjen, men du lar ikkje dem få gjort det? Vel, du har ikkje du noe framgong.

Kutt veldig kraftig ned på treningen som sagt. Maks 3 dager med styrke og maks 20-25 set med øvelser totalt pr dag. MAKS!!! Om du har mindre, så er det bedre for deg for øyeblike!

Få minst 72 timer mellom du trener same muskle-gruppe.

Få minst 8 timer søvn kvar natt.

Og før du begynner på nytt program - ta ei uke av frå trening. Spis godt, sov godt, ikkje tren noe som helsp på ei uke og la kroppe få hente seg igjen. Da vil du få MYE MYE MYE bedre framgong når du begynner på igjen.

Selvfølgelig kan du gjere som du vil. Og om du trur du veit bedre og du tjener meir på å trene denne uka - gjør som du vil. Men spør du om råd, så hør på det folk sier til deg;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...